אחרי 5 שנים בלי שגריר: אובמה מינה שגריר אמריקני בסוריה

אובמה מינה את רוברט סטיוונס פורד כשגריר ארה"ב בסוריה תוך עקיפת הקונגרס ■ המינוי מצביע על חשיבות הממשל האמריקני לחזק קשרים עם דמשק

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע אמש (ד') על מינויו של רוברט סטיוונס פורד כשגריר חדש בסוריה. המינוי נעשה תוך עקיפת הקונגרס, בהליך שמאפשר לממשל למנות פקידים לתפקידים שאיושם מחייב אישור של הסנט בתקופות שבהן הקונגרס נמצא בפגרה.

מינוי שגריר לסוריה הוא רק אחד מתוך שישה מינויים עוקפי קונגרס, בין היתר למשרות דיפלומטיות ולראש מערך הדפוס הממשלתי, עליהם הודיע הממשל. מינוי זה מעורר את תשומת הלב הרבה ביותר בגלל היחסים הרגישים בין ארה"ב לסוריה.

זה חמש שנים לא מכהן בדמשק שגריר אמריקני. ב-2005 החזיר הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש, את השגרירה דאז, מרגרט סקובין, בעקבות רצח ראש ממשלת לבנון, רפיק אל-חרירי, על סמך הערכות שהמודיעין הסורי יזם את הרצח ואולי סייע בביצועו.

אובמה הודיע על מינוי פורד לשגריר בסוריה בפברואר 2010. הבית הלבן הודיע אז, שההחלטה משקפת את "מחויבות הנשיא לעסוק בהידברות לקידום האינטרסים האמריקניים באמצעות שיפור ערוצי התקשורת בין ארה"ב לבין עמה של סוריה וממשלתה". אמש הודיע הבית הלבן על זהותו של השגריר.

מאז ישב הסנט על המינוי של פורד ולא נקף אצבע לאשרו או להתנגד לו, כפי שנהג עם עשרות מינויים אחרים של ממשל אובמה. למרות שלרפובליקנים אין רוב בסנט, הם יכולים להכשיל כל יזמת חקיקה ע"י שימוש בנשק רב עוצמה: זכותו של כל סנטור לעכב כל מינוי של הממשל שאינו נראה בעיניו. בסך הכל, מונחים עתה על שולחן הסנט 79 מינויים של אובמה מתחילת נשיאותו.

נזכיר כי החוק מתיר לממשל, לכל ממשל, לעקוף את הקונגרס ולאייש משרות מכוח הסמכות של הרשות המבצעת, בתקופה שבה הקונגרס נמצא בפגרה. תוחלת החיים של מינוי כזה היא שנה אחת, החל בתקופת הפגרה.

נשיאים משתי המפלגות השתמשו בחוק הזה כדי לעקוף מחוקקים סרבניים, כך נהג אובמה גם הפעם. בכל זאת, העובדה שהוא בחר במינוי שגריר לסוריה כאחד מתוך ששת המינויים הראשונים שבדעתו לדחוף, על אפו ועל חמתו של הסנט, מצביעה על החשיבות הרבה שמייחס הבית הלבן לפתיחת ערוץ תקשורת חדש עם דמשק.