בדיקת "גלובס": בכמה באמת עלו הכנסות תאגידי המים?

יו"ר המרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, טוען שתעריפי המים התייקרו ב-300% מאז הקמת התאגידים. בדיקת "גלובס" מפריכה הטענות

הכנסות תאגידי המים והביוב בישראל במחצית 2010 עלו בשיעור של כ-14% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מבדיקה שערך "גלובס". הנתונים מפריכים לכאורה את טענות יו"ר המרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, ולפיהן תעריפי המים התייקרו ב-300% מאז הקמת התאגידים. ברשות המים אמרו ל"גלובס" כי הרשויות המקומיות נוהגות "כקוזאק נגזל" בתלונתן על בזבוזים וכפילויות בתאגידים, משום שהן האחראיות לכך שמספר התאגידים שהוקמו גדול פי ארבעה מהמתוכנן.

"תעריפי המים התייקרו פי שלושה מאז הקמת תאגידי המים המוניציפליים", טען בתחילת השבוע שעבר בוחבוט בשיחה עם "גלובס". בוחבוט אף פנה למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדרישה לבדוק את טענתו ולפיה העלאת התעריפים נועדה למימון מנגנונים מנופחים.

ואולם ניתוח התוצאות הכספיות של תאגידי המים מעלה תמונה שונה. עפ"י נתוני רשות המים, שבראשה עומד פרופ' אורי שני, עלו התעריפים לצרכנים בשנה האחרונה בשיעור ממוצע של כ-33%, כולל מע"מ. בין היתר טען בוחבוט כי לפני הקמת התאגידים, הצרכן לא שילם מע"מ על חשבון המים. מדובר בשתי התייקרויות, האחת ב-1 בינואר והשנייה ב-1 ביולי. ההכנסות ממכירת מים הן מקור ההכנסה היחיד של תאגידי המים, כך שלפי בוחבוט הן היו אמורות לזנק במאות אחוזים, בנוד שלפי רשות המים - בעשרות בלבד.

54 תאגידים במקום 10

"גלובס" בדק את הכנסות תאגידי המים במחצית הראשונה של 2010 והשווה אותן לתקופה המקבילה ב-2009 (בחלק מהתאגידים ההשוואה מתבססת על נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של השנה). ההשוואה נערכה בין כ-15 תאגידי המים והביוב שדיווחו על תוצאות כספיות בשתי התקופות. השורה התחתונה: עלייה של 13.8% בהיקף ההכנסות הכולל של התאגידים. שיעור העלייה אף נמוך ביותר מ-50% משיעור עליית מחירי המים.

הסבר אפשרי לכך הוא ירידה בצריכת המים כתוצאה משתי סיבות: "מס הבצורת" מקיץ 2009 והקמפיין לעידוד החיסכון במים ("ישראל מתייבשת"). עפ"י נתוני רשות המים בתקופה שבין המחצית השנייה של 2008 עד היום נרשמה ירידה ממוצעת בצריכת המים של 18%-20%. כמחצית מהירידה מיוחסת לקמפיין ולמס הבצורת.

הטענות על בזבוזים ומנגנון מנופח של תאגידי המים מתייחסות בין היתר למספר הרב של תאגידי מים שהוקמו בשנה האחרונה. בישראל פועלים כיום לא פחות מ-54 תאגידים, וכל אחד מהם מעסיק בעלי משרה משלו. אלא שברשות המים טוענים כי האשמים המרכזיים בריבוי התאגידים הן הרשויות המקומיות. כוונת הרשות הייתה להקים בין 10 ל-15 תאגידים בכל הארץ, ואולם רשויות מקומיות רבות התנגדו לתוכניות הרשות וסירבו להתחלק בבעלות על התאגיד עם רשויות אחרות. "הרשויות המקומיות נוהגות כקוזאק נגזל בתלונתן על ריבוי תאגידי המים", אומרים ברשות.

את תגובתו של של בוחבוט לא נטיתן היה להשיג.

תאגידים
 תאגידים