S&P הורידה הדירוג של חברת החשמל לרמת אג"ח "זבל"

הורידה הדירוג מרמה של "-BBB" לדירוג "+BB", ותחזית הדירוג יציבה ■ גם S&P מעלות הורידה את הדירוג לרמה של "-AA" מ-"AA" והוציאה מרשימת המעקב השלילית

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, חברת הדירוג העולמית S&P הורידה את דירוג האשראי הבינלאומי של חברת החשמל לרמה של אג"ח "זבל" (השקעה ספקולטיבית), עם תחזית יציבה. מאז הודעת S&P לפני כ-10 ימים על כוונתה, ניהלו האוצר וחברת החשמל מאמץ של הרגע האחרון בניסיון למנוע את שינוי הדירוג של החברה - אך ללא הועיל.

חברת הדירוג העולמית הורידה את דירוג האשראי של חברת החשמל מרמה של "-BBB" לדירוג "+BB". תחזית הדירוג היא יציבה, אך אגרות החוב המובטחות הבכירות של החברה נותרו ברשימת המעקב עם תחזית שלילית.

ב-6 באוקטובר, נזכיר, הודיעה S&P כי היא מורידה את דירוג האשראי הבינלאומי של חברת החשמל ל-"-BBB" (טריפל B מינוס) והכניסה אותה לרשימת מעקב. בעקבות ההורדה הקודמת הודיעה חברת החשמל כי "הכתובת רשומה על הקיר מזה זמן רב. נדרשת פעולה מיידית ונחושה של הממשלה והגורמים הרגולטוריים לשיפור מצבה של החברה".

מיד אחרי ההודעה של S&P העולמית, גם שלוחתה הישראלית S&P מעלות הצטרפה והורידה את הדירוג לאג"ח של חברת החשמל לרמה של "-AA" מדירוג קודם של "AA" והוציאה את הדירוג מרשימת המעקב עם תחזית שלילית.

בחברת הדירוג אומרים כי הדירוג של חברת החשמל מוגבל ע"י פרופיל פיננסי חלש, אי ודאות לגבי מסגרת הרגולציה, עיכובים נשנים בביצוע רפורמה בשוק החשמל וממשל תאגידי חלש. תחזית הדירוג היציבה משקפת את דעתם של האנליסטים איתי רפל ואיציק מאיסי, כי על אף שפרופיל האשראי העצמי של חברת החשמל אינו צפוי להשתפר בטווח הקצר, הסבירות "הגבוהה מאוד" שמדינת ישראל תעניק תמיכה יוצאת דופן לחברה, מייצבת את פרופיל האשראי שלה.

יפתח רון טל, יו"ר הדירקטוריון, אמר בתגובה: "בכוונת החברה לנקוט בכל הצעדים העומדים לרשותה על מנת לשפר המנוף הפיננסי ונזילות החברה, לקדם את נושא הרפורמה במשק החשמל וכן לפנות לרשות החשמל ולחשב הכללי באוצר על מנת שינקטו לאלתר בכל הצעדים הנדרשים על מנת לחזק את מצבה הפיננסי של החברה".

"הודעת חברת הדרוג מאששת את המלצות הבנק העולמי!", אמר עמוס לסקר. "על מנת שהחברה תוכל להמשיך ולשמור על איתנות פיננסית נדרשת פעולה מיידית משולבת: הזרמת הון בעלים, פתרון בעיות הרגולציה,העלאת תעריף החשמל והתאמתו למציאות, וסיכום מהיר בדבר השינוי המבני במשק החשמל וההתייעלות בחברה. ביצוע התוכנית המוצעת על ידי הבנק העולמי, ישפר את מצבה הפיננסי תוך המשך פיתוח משק החשמל".