גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ויו"ר MTV: "ישראל היא מקור ל-Coolness"

ביל רודי, מנכ"ל ויו"ר MTV, הוא "שגריר ישראל מטעם עצמו" ■ בראיון לרגל השקת ערוצי קומדי סנטרל ו-MTV ישראל הוא מספר איך ערוץ המוזיקה החזק בעולם ממציא את עצמו מחדש

ביל רודי מתקשה למצוא את התגובה הנכונה כאשר מדברים איתו על תוכנית הריאליטי "ג'רזי שור". בשבוע שעבר חזר הלהיט של MTV לעונתו השלישית וניער את האבק מעל ההילה המנצנצת של הרשת, שהמציאה את טלוויזיית המוזיקה לפני כ-30 שנה.

"זה כנראה סימן טוב, אם אני לא יכול לצפות בזה", אומר בחיוך רודי, יו"ר ומנכ"ל רשת MTV הבינלאומית, בראיון בלעדי ל"גלובס", במסגרת ביקורו בישראל.

בהשקתה האחרונה השיגה התוכנית צפייה של 8.5 מיליון אמריקנים, במה שהפך למשדר הנצפה אי-פעם של הרשת. וזה, יש לציין, בעידן שבו צעירים אינם נאחזים כבעבר בטלוויזיה כמסך הבלעדי.

"התוכנית העלתה את הצפייה להרבה מאוד סדרות ברשת. זה הטרנד המחזורי הזה, שבזכותו יש לנו עכשיו הרבה מותגים חזקים. הרייטינג שלנו מאוד גבוה, למרות שהיתה לנו בשנתיים האחרונות ירידה, אבל עכשיו זה גבוה מאוד".

- המותג MTV מצליח לשמור על עצמו?

"יש לנו עליות ומורדות, אבל אחרי 30 שנה זה עדיין חזק מכפי שהיה אי-פעם. הצפייה יורדת לעיתים, אבל גם כשזה קורה, אנחנו מרגישים שאנחנו שומרים על קשר עם הצעירים, והם עדיין מכבדים את המותג. גם אם יש תקופות בהן הרייטינג יורד, אתה עובר אחר-כך תקופות של תוכניות כמו 'ג'רזי שור', שההצלחה שלה היא בלתי נתפסת".

ביקורו הנוכחי של רודי בישראל הוא אחד האחרונים שיעשה בעודו בתפקיד, ממנו הוא פורש בימים אלה לאחר שהוביל את הרשת באקלים הטכנולוגי התוכני שמשתנה. הסיבה לביקור, תחת חסות נציגו בישראל, מנכ"ל ענני תקשורת אודי מירון, היא השקת שני ערוצים חדשים בישראל מבית הרשת - קומדי סנטרל שעלתה בראשית השנה ב-HOT, ו-MTV ישראל שתחליף בקרוב את הגירסה הכלל-אירופית המשודרת בארץ.

אך זו לא הפעם הראשונה בה מבקר בארץ רודי, שהוא מה שנהוג לכנות "יהודי חם". לראשונה הגיעה לכאן בצילה של מלחמת יום הכיפורים, לאחר שחרורו מהצבא האמריקני, ואף בחן אפשרות להתגייס לצה"ל. לכן היה זה ברור שכשתתחיל MTV את הפצתה בעולם, ישראל תהיה אחד האתרים הראשונים להשקה.

"כשהעלינו את MTV אירופה, ברוב היבשת לא היו כבלים. אבל כשבאתי לישראל, אמרו לי 'נפרוס תשתית בתוך 5 שנים', ובסוף עשו זאת בתוך 4 שנים. לכן זה היה חלק בלתי נפרד מהפעילות שלנו, וישראל היתה אחד המקומות הראשונים שהגענו אליו. התחלנו גם להביא עובדים ומגישים ישראלים, כמו עדן הראל, שהיתה נציגה מצוינת לישראל ולערוץ".

- זה גם עניין אישי עבורך?

"גם, אבל בעיקר אני חושב שישראל יש השפעה וכריזמה, והיא מקור ל-Coolness".

- איך זה בא לידי ביטוי?

"במשך השנים זה השתנה. הדימוי הראשוני של היותה מקור ל'קוליות' היתה בחוזק שלה ובעמידותה - ישראל אז לא היתה רק צודקת, אלא גם חזקה. היום זו הטכנולוגיה. בכל רגע אני מקבל הצעות מחברות טכנולוגיה בעניין של עיצוב, ארכיטקטורה וכמובן מוזיקה.

"אתמול פגשתי את שירי מימון, שמופיעה עכשיו עם שמעון בוסקילה, וזה חיבור שיכול לדעתי לעבוד בכל מקום. היתה לי גם הזכות לדבר עם שמעון פרס על זרעי השלום, על הדרכים לאחד את התרבויות פה לטובת חינוך ותעסוקה. זו הזדמנות בלתי נגמרת לישראל".

- עד כמה השם של ישראל בעולם מסייע או מזיק לה בכל הקשור לפעילותה העסקית?

"לצערנו, העולם כל-כך מורכב, שאני מרגיש שהצד הפוליטי עשוי למשוך תשומת-לב. למרות שבעולם העסקים אני מניח שבשורה התחתונה זה הכול ביזנס".

אישיות מקומית לערוץ

הרעיון להוציא לפועל את MTV ישראל עלה על-ידי אודי מירון כבר ב-1990. אז לא נמצא מודל כלכלי שיאפשר את קיום הערוץ בארץ ללא פרסומות, לכן חובר ה'פיד' שמגיע לרחבי היבשת.

כעת הצליחו בענני תקשורת לשכנע את הרשת העולמית להשקיע בכך תקציבית. "הדבר הכי חשוב הוא לשקף את התרבות המקומית ואת האישיות של ישראל בערוץ", אומר רודי על הערוץ, שעיקרו יהיה תוכניות הערוץ מתורגמות לעברית. "האישיות הזו מאוד שונה בכל מקום בעולם. בהודו זה תרבות רחוב, באיטליה זה אוכל, ובאנגליה זה הרבה מוזיקה. בכל מדינה יש אלמנטים באישיות שבאים לידי ביטוי".

- מה יותר חשוב: לוק ישראלי או לוק של MTV?

"שילוב, שזה יהיה היברידי, כמו המכונית".

- מה זה לוק של MTV?

"שינויים תכופים. עכשיו אלה קווים נקיים. הגישה היא תמיד כלפי תרבות הנעורים, ריאליטי או לא, עיצוב, אופנה וכל מה שקשור לתרבות זו. אנחנו רואים את עצמנו כאנשי קשר לבני-הנוער, אנחנו נותנים להם קול, והם סומכים על המותג. הלוק משתנה, אך הגישה והתרבות הן תמיד זהות".

- הטלוויזיה עדיין מדברת לצעירים?

"הקהל שלנו הוא מעבר לטלוויזיה, זה ברור. הוא צורך מידע ותרבות באינספור דרכים. כבר לפני שנים טיפלנו בזה. יש לנו 200 ערוצי טלוויזיה ו-400 מוצרים דיגיטליים, ערוצי סלולר ואינטרנט. יש לנו יותר דיגיטליים מאנלוגיים, וה'פוט פרינט' שלנו גדולה יותר בעולם הדיגיטלי.

"יש לנו קהל פוטנציאלי שווה או גדול יותר בעולמות האלה, כי הצופים בכל מקום. 4 הילדים שלי צופים בטלוויזיה, ויש להם את המחשב פתוח מולם כל אותו הזמן. התכנים שלנו חוצים פלטפורמות, המכירות שלנו חוצות פלטפורמות, ויש לנו רעיונות שעולים בראשונה בתוכן הדיגיטלי".

- והטלוויזיה מתפוגגת?

"לא. זה מאוד מעניין, הטלוויזיה חזקה מכפי שהיתה אי-פעם. זה קורה, כי עדיין הדרך המהנה ביותר לצפות בווידיאו היא באמצעות הטלוויזיה. העולם משתנה, ויש טלוויזיות אינטרנט, אבל המאסה של צריכת הווידיאו היא בטלוויזיה. איש לא יודע לאן זה הולך, אבל זה ימשיך כך עוד שנים".

- נדמה שאתם משדרים פחות ופחות מוזיקה.

"לפעמים הדימוי בשנים האחרונות הוא שאנחנו לא מנגנים יותר מוזיקה. אז האמת היא שאנחנו מנגנים יותר מאי-פעם. ברוב השווקים יש לנו יותר מערוץ אחד. אתמול באתי מצרפת, ויש להם למשל 5 ערוצי מוזיקה שלנו".

- זה בעצם המודל הכלכלי שמצאתם שהוא נכון לקיומכם?

"זה עובד כך - מוזיקה היא המקור שלנו, ואנחנו המצאנו את זה, אבל עכשיו יש לאנשים הרבה יותר דרכים לראות קליפים. הרייטינג לקליפים לא גבוה כמו של התוכניות, בגלל שאפשר להשיג אותם בכל כך הרבה מקומות. לכן פיתחנו תוכניות שהן מצוינות, באיכות הפקה גדולה ושודרו בערוצים אחרים".

מאפיה יהודית?

רודי מכנה את עצמו "שגריר ישראל מטעם עצמו" אשר מטרתו היא "להפיץ את המסר". בימים אלה הוא מנסה יחד עם ענני תקשורת להביא לישראל - כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס" - את ג'ון סטיוארט, המנחה היהודי הדומיננטי של ה"דיילי שואו" של ערוץ קומדי סנטרל.

הם מכירים באופן אישי ולדבריו, "הוא חכם באופן בלתי ייאמן ומאוד מוכשר, אבל הצלחות כאלה לא קורות בין-לילה. הוא יצר צוות מדהים של כותבים, ולא כמו רוב הכותבים של תוכניות הקומדיה, הצוותים שלו מאוד מחוברים לעניינים בינלאומיים, ולכן זה יעבוד מצוין גם בישראל".

- היו האשמות כלפיו שהוא חלק מאותה "מאפיה יהודית" ששולטת בתקשורת האמריקנית. זו כמובן אמירה כמעט אנטישמית, אבל האם יש חיבור מיוחד בין יהודים בתפקידי מפתח במדיה האמריקנית שמקדמים אג'נדות מסוימות?

"אלה קולות שעולים אחד לכמה זמן. אני לא מכיר דבר כזה. אני יודע איך עובדת התקשורת, היא עובדת כעסק. וזה מאוד מורכב, ויש יותר מדי מקבלי החלטות. יש אולי מקרים יוצאי דופן בערוצי חדשות כאלה ואחרים. המורכבות של התעשייה לא מאפשרת אחדות סביב החלטה כמו 'נעשה יחד את זה'. הנושא הישראלי הוא דבר אישי שלי".

- זה בא לידי ביטוי בעבודתך?

"צריך להיות מאוד זהיר. אתה חייב להיות א-פוליטי בעולם התקשורת. אפשר שיהיה את החיבור אבל לא לקחת צד. אנחנו רוצים ליצור עולם שמח יותר, אז אנחנו שומרים את הפוליטיקה בחוץ".

- רואים יותר ויותר חברות שנוטלות על עצמן אג'נדה מעבר לתחום העיסוק שלהן.

"במשך השנים נתנו לערוצי MTV בעולם להגדיר את הנושאים החשובים להם, והיו רבים. אבל החלטנו גם לקחת נושאים גלובליים, והראשון שבהם הוא איידס. אני מקדיש את רוב זמני לנושא בריאות הציבור בעולם".

- למה זה חשוב לחברת מדיה לעסוק בדברים כאלה?

"גילינו בסקרים שזה חשוב לקהל שלנו. איידס תמיד עולה במחקרים שלנו כמשהו שמעניין אותו, שמהווה גם את הגיל שהוא קבוצת הסיכון הגדולה ביותר. כמו כן, אנחנו נמצאים במדינות באפריקה ומזרח אירופה, ששם הנושא הוא בוער במיוחד".

- סליחה על הציניות, אבל האם זה באמת טוב למותג?

"הקמתי ארגון מנותק מ-MTV, שנקרא 'גלובל ביזנס קואלישן', ואני תמיד אומר לקהילה העסקית שזה הדבר הנכון לעשות, כי אתה חייב לעזור לעובדים שלך וחייב לעזור לצרכנים שלך - אבל זה גם טוב למותג. אם אתה קוקה-קולה או פייזר, חשוב לך להיראות כגוף שאכפת לו מהאנושות.

"לא כולם מאמינים בזה, ולא כולם קופצים על זה, אבל אני תמיד אומר: 'גם אם אין לך עניין בעשיית טוב לעולם אלא רק למותג שלך, זה בסדר - העיקר שאתה עושה'.

"זה מפעיל את העובדים שלך, הם מרגישים טוב שהם עובדים בחברה שעושה טוב לעולם. היום בגלל המיתון יותר ויותר אנשים הפכו אכפתיים, בעיקר אנשים צעירים. מעבר לזה, העניין המרכזי מנקודת מבט עסקית הוא שאם אתה קוקה-קולה באפריקה, אם לא תילחם שם באיידס, יהיו לך פחות לקוחות, פשוט מאוד. יותר מזה, יהיו לך פחות עובדים".

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר