ידין ענתבי - המועמד המוביל לניהול קופת-חולים מאוחדת

המנכ"ל שמואל מועלם הודיע על התפטרותו במכתב לעובדי הקופה: "אני נושא את ראשי בגאווה; בראש קופתנו לא עומד מנכ"ל מושחת!"

כמעט חודשיים אחרי פרסום הדוח החמור של מבקר המדינה, התפטר אתמול (א') מנכ"ל קופ"ח מאוחדת, שמואל מועלם, בעקבות מכבש לחצים שהפעיל עליו מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו. האחרון החליט בתקופה האחרונה שלא להיכנע לתהליך הארוך והמייגע שכרוך בהדחת מנכ"ל קופת חולים, על פי חוק בריאות ממלכתי, והיה נחוש בדעתו להעביר למועלם מסר חד וברור: אתה לא רצוי.

התפטרותו של מועלם הציפה על פני השטח את חרושת השמועות על המנכ"ל הבא של הקופה. לפי שעה הוזכר שמו של ידין ענתבי, לשעבר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, כמועמד מוביל.

לפני כחודש נחשף ב"גלובס" כי בקופה החלו בהליך עריפת הראשים. במסגרת זו החלו בימים אלו הליכי שימוע לכמה מבכירי הקופה. בסוף ההליך צפויים מנהל מחוז ירושלים, יהודה עליאש, מבקר הפנים, דוד סומך, מנהל מחוז יהודה בקופה, צבי הרץ, והרוקח הראשי ג'ורג' שריקי לעזוב את הקופה. כמו כן, מנכ"ל אגף הכספים של הקופה, גיל חיימוביץ', הוזז אתמול רשמית מתפקידו, ובמקומו מונה כממלא מקום סגנו יניב קורן. בד בבד, נמשכת חקירת המשטרה בנוגע לחלק ממצאי המבקר על התנהלות הקופה.

אשר לפיטורי מועלם עצמו, בתקופה הראשונה שלאחר פרסום דוח המבקר החליט גמזו לדבוק בפרוצדורה המשפטית, אבל עם הזמן החליט לשנות גישה ולהפעיל מכבש לחצים על דירקטוריון מאוחדת, ולהבהיר לו שהוא מצפה שמועלם יפוטר - או יתפטר בעצמו.

כתוצאה מכך, נקט משרד הבריאות צעדים כדי להוקיע את מועלם ברמה החברתית, בתוך המערכת. כך למשל, נודע ל"גלובס" שגורמים בצמרת משרד הבריאות הבהירו למועלם שאינו רצוי בכנס של המשרד, אשר נערך זמן קצר לאחר פרסום הדוח, ומועלם היה אמור להשתתף כדובר באחד הפאנלים שלו. בעקבות המסרים שקיבל, מועלם אכן לא הגיע לכנס. הקו שהוביל המשרד היה לגרום למועלם להבין שאמנם יש פרוצדורה משפטית סבוכה שלא מאפשרת לפטר אותו סתם כך, אבל בינתיים המערכת לא תעבוד איתו, והוא לא יוכל להמשיך לכהן כמנכ"ל בפועל.

המסר העיקרי כוון למעשה ליו"ר הדירקטוריון, הרב ירחמיאל בויאר, "איש מועלם" במקור. לאחרונה שינה בויאר גישה אחרי שבתחילה הביע את תמיכתו במועלם. כשהאחרון הבין שסוגרים עליו מכל הכיוונים, וזאת לאחר שניסה להילחם משפטית, בסופו של דבר הוא הבין שעדיף לו ללכת הביתה. בקונסטלציה שנוצרה, עם הלחץ של משרד הבריאות והנחישות של גמזו, הוא לא יכול להמשיך לעבוד.

"ירושה כואבת"

אמש הודיע מועלם לדירקטוריון הקופה כי החליט לפרוש מתפקידו, "בתום שלוש שנות כהונה כמנכ"ל ולאחר 42 שנות שירות בקופה". מהקופה נמסר: "דירקטוריון מאוחדת השלים סדרה אינטנסיבית ביותר של דיונים על ממצאי דוח מבקר המדינה, שבמהלכם נתקבלו החלטות נחרצות באשר לתיקון המיידי של הליקויים שנתגלו ובכלל זה גם מסקנות אישיות בהתאמה לממצאי המבקר ובכפוף לשימועים - כמתחייב על פי חוק. סיכום ההחלטות יועבר למנכ"ל משרד הבריאות".

במכתב הפרישה שלו, שנשלח לעובדי הקופה, כתב מועלם: "לכל אורך התקופה האחרונה מוטחות האשמות קשות נגדי ונגד הארגון שאני עומד בראשו. עד לאחרונה סברתי ששתיקתי תשרת את מטרות הארגון, אך משהפכה שתיקה זו למעין הודאה באשמה, אני חש שאין מנוס מלהפר שתיקה זו. עומד לפניכם אדם שהחל את דרכו במאוחדת לפני 42 שנה, ולפני כשלוש שנים מונה למנכ"ל הקופה שלה הקדיש את חייו. כבר בפתח דבריי אצהיר כי אני נושא את ראשי בגאווה, גאווה משום שבראש קופתנו, האהודה כל כך על מבוטחיה, לא עומד מנכ"ל מושחת!".

"דוח מבקר המדינה חשף שורה ארוכה של ליקויים בהתנהלות מאוחדת, שורה ארוכה המעידה על קיומן של בעיות שורשיות ומבניות רבות שנים. מובן לכל בר-דעת, שבעיות שורשיות אלה הן ירושה כואבת שאיתה נאלצתי להתמודד", כתב מועלם והוסיף: "על מנת שלא תהיה אי הבנה, אני מודיע על פרישתי מתפקידי כמנכ"ל הקופה".

ומה באשר למחליף? כאמור, חרושת השמועות בעיצומה, אבל עדיין מדובר בשלב מקדמי וטרם מונתה או החלה לפעול ועדת איתור, ומעבר לענתבי שכאמור סומן כמועמד מוביל, ככל הנראה לפי שעה אין מועמד פנימי מתוך הקופה לתפקיד, על אחת כמה וכמה כזה שיזכה לאישור משרד הבריאות.

הליך מינוי מנכ"ל לקופת החולים מאוחדת כולל ועדת איתור ודורש את אישור משרד הבריאות. לאור כך צפוי שעם תחילת עבודתה של ועדת האיתור יהיו מועמדים רבים נוספים ששמותיהם טרם פורסמו. לוח הזמנים למהלך תלוי בדירקטוריון הקופה, שעד כה התמהמה, לדעת גורמים מחוץ לקופה, בקבלת חלק מההחלטות הנדרשות במכתב שמנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, שלח לקופה בעקבות דוח המבקר. הקופה נדרשת להשיב על מכתבו של גמזו עד יום רביעי הקרוב.

בכל אופן, עד למינויו של מנכ"ל חדש לקופה, הועברו סמכויותיו של מועלם ליו"ר הקופה ירחמיאל בויאר. בקופה ציינו אמש כי ממלא מקום מנכ"ל יבחר בתוך כשבועיים.

מה חשף המבקר?

■ חריגות שכר לבכירים

■ העסקת קרובי משפחה מדרגה ראשונה

■ ניגודי עניינים, בהם ניהול בית מרקחת פרטי ע"י הרוקח הראשי של הקופה, ג'ורג' שריקי

■ פדיון ימי חופשה של בכירים בקופה בהיקף של מאות אלפי שקלים - מבלי שנמחקו

■ תשלום מיליונים למאכערים ולעמותות חרדיות על גיוס מבוטחים

■ מתן תרופות יקרות לבכירים ללא אישור משרד הבריאות

■ טובות הנאה וחופשות במאות אלפי שקלים