הכנסיה התערבה לפפסי בקמפיין

מצעד הלייקים הבינ"ל: איפה מעדיפים את טוויטר, ולמה איקאה לא משתמשת בפייסבוק

מלחמת הקודש בדוריטוס

חברת פפסיקו למדה על בשרה את הסיכון שבשימוש ברשתות החברתיות, לאחר שעודדה את הגולשים ליצור פרסומת משלהם לדוריטוס ולפפסי לשידור בסופר בול.

אחד הסרטונים שהועלה לאתר ול-YouTube במסגרת התחרות (שמסתיימת בימים אלה) הצליח לעורר את זעמן של מספר קבוצות קתוליות, שפתחו במחאה ברשת בקריאה להחרמת התחרות.

בעקבות המחאה, הסרטון השנוי במחלוקת, שהציג כומר המציע לקהל המאמינים דוריטוס במקום לחם הקודש ופפסי במקום יין הקודש, הוסר מהתחרות.

המחאה נגד פפסי ופסילת ההשתתפות ממחישות כי למרות שהחברה העבירה את ייצור התוכן לידי הגולשים, האחריות עדיין מוטלת על החברה המפעילה. כך, תוכן גולשים עלול להוביל לתוצאה הפוכה מזו שקיוו לה, מבלי יכולת לשנות או להשפיע -מלבד, כמובן, פסילת השתתפות והפעלת צנזורה.

בקרוב אצלנו?

המגמה לתת אפשרות לגולשים לקחת חלק פעיל בייצור התוכן של המוצר הופכת לנפוצה יותר בארץ. למרות שטרם נרשם מקרה שעורר מחאה נרחבת, נדמה כי בישראל בהחלט ניתן לדמיין תרחיש דומה, שבו חברה נאלצת להסיר תכני גולשים בשל מחאת קבוצה חברתית זו או אחרת.

איתי דוריטוס
 איתי דוריטוס

איקאה בונה לך חיים טובים יותר

ענקית הרהיטים השבדית איקאה מסיימת בימים אלה קמפיין חברתי, שבו הגולשים בוחרים מי מבין המתמודדים יזכה לשנת שבתון ו-100 אלף דולר, אותם יוכל להקדיש לתרומה לקהילה.

המתמודדים העלו סרטונים ביתיים עם הסבר על פעילותם, בתקווה שיזכו במספר רב יותר של מצביעים. הקמפיין מתבצע במסגרת קמפיין רחב יותר של איקאה, "בניית חיים טובים יותר", במהלכו העלתה החברה מדריכים לגולשים (בדומה להוראות המצורפות לרהיטים להרכבה עצמית), שמטרתם לשפר את חיי היומיום.

למרבה ההפתעה, לחברה אין פעילות שוטפת ברשתות החברתיות (לאיקאה ארה"ב אין עמוד פייסבוק, לדוגמה), אך פעילות זו ממחישה שניתן לקיים אינטראקציה עם הגולשים, בהשראת הרשתות החברתיות, גם ללא חשבון פעיל בפייסבוק.

אמנם, נדמה כי הפעילות היתה זוכה לתהודה רבה יותר אילו התקיימה ברשתות החברתיות, אך עושה רושם שאיקאה בארה"ב אימצה מדיניות סלקטיבית לשימוש ברשתות (ועל כך תעיד הצלחתה ברשתות מבוססות מיקום).

בקרוב אצלנו?

לאחרונה ניתן לראות פעילות מוגברת של חברות ישראליות המפנות את חלק ממאמציהן למטרות חברתיות. עם זאת, בניגוד לאיקאה, מרבית הפעילות המשתפת את הגולשים מתקיימת בפייסבוק, ולפיכך זוכה לתהודה נרחבת (כדוגמת הקמפיין האחרון של בנק לאומי).

איתי איקאה
 איתי איקאה

בוליביה הפוליטיקה עברה לרשתות

הרשתות החברתיות בבוליביה גועשות, לאחר הכרזת נשיא המדינה, איוו מוראלס, על עלייה דרסטית במחירי הדלק. עיקר המחאה מתמקדת בטוויטר, בו הגולשים המקומיים מוחים על עליית המחירים, ומשתמשים ברשתות החברתיות על מנת לארגן הפגנות וצעדות נגד רוע הגזרה.

המחאה איננה בלעדית לרשתות החברתיות, אלא משקפת בצורה נאמנה את הלך הרוח בבוליביה, בה רבים חוששים מהשפעת עליית מחירי הדלק על חיי היומיום.

מעניין לראות כי המחאה מתרכזת דווקא בטוויטר, ולמרות קיומם של מספר דפי פייסבוק בנושא, מרבית המתנגדים לצעדו של מוראלס בחרו להשתמש ברשת החברתית המאפשרת העלאת מסרים קצרים ומיידיים, באופן עצמאי וללא יד מכוונת.

היעדר עמוד פייסבוק חזק המוביל את המחאה יכול להעיד על הקושי שבארגון המתנגדים, שנותרים ללא ארגון חזק, שנמצא בקונצזוס ומסוגל לאגד סביבו את הפעילות ברשת.

בקרוב אצלנו?

בישראל ניתן לראות מדי פעם קמפיין חברתי או פוליטי שמצליח לסחוף אחריו המונים, החל משחרור גלד שליט וכלה במאבק לביטול שעון החורף. המחאה ברשתות החברתיות בארץ צוברת תאוצה לאחרונה, למרות שטרם ראינו מאבק אמיתי שהצליח להניב תוצאות ממשיות.

איתי בוליביה
 איתי בוליביה

נוסעים בעקבות המכונית החדשה

יצרנית המכוניות ניסאן השיקה בשבוע שעבר קמפיין המבוסס על שירותי מיקום, במטרה לקדם את מכירות הרכב החדש, Nissan Juke.

החברה משתמשת ברשת SCVNGR, ומציגה למשתתפים ב-4 ערים (ניו-יורק, שיקגו, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו) שורת משימות, אותן הם צריכים להשלים תוך שימוש בשירותי המיקום, כאשר המנצח יזכה במכונית חדשה.

הבחירה ברשת מבוססת מיקום לא נעשתה רק כאמצעי נוסף לקדם ולשווק את המכונית החדשה. הפנייה לרשתות החברתיות בכלל, ול-SCVNGR בפרט, תורמת למאמצי המיתוג של המכונית החדשה, וקורצת לקהל יעד צעיר יחסית, תוך דחיקת קונים פוטנציאליים מבוגרים יותר.

בחירת המדיום, במקרה זה, משמשת כהצהרה על אופי המכונית, ומציגה את הרוכש הממוצע כאדם צעיר ומעודכן טכנולוגית.

בקרוב אצלנו?

חברות ויבואני המכוניות בישראל החלו לאחרונה להשתמש ברשתות החברתיות ככלי שיווקי. עם זאת, כיוון ששירותי המיקום רק החלו לתפוס תאוצה בארץ, ועדיין לא מתקרבים למימוש מלוא הפוטנציאל, נדמה שייקח זמן בטרם נראה קמפיין שמבוסס רובו ככולו על שירותים מבוססי מיקום.

איתי ניסאן
 איתי ניסאן

שוופס משנה לך את הפרופיל

הפרופיל החדש של פייסבוק, שהוצג לפני כחודש, נותן לגולשים חירות בבחירת התמונות שיוצגו בפרופיל האישי. לא חלף זמן רב בטרם התחילו הגולשים להשתמש באפשרויות החדשות על מנת ליצור פרופיל מותאם אישית, עם תצוגה גרפית מורחבת.

חברת המשקאות שוופס החליטה להציע לחברים בעמוד הפייסבוק שלה אפליקציה, היוצרת את פריסת תמונת הפרופיל לאורך התמונות.

ההשקעה באפליקציה נראית תמוהה מעט, בעיקר לאור ריבוי האפליקציות השונות ואתרי ההסבר המאפשרים לגולשים להשיג אפקט זהה, מבלי לקשור את עצמם למותג זה או אחר.

נדמה כי שוופס החליטה לנסות לנצל את העניין הרב שנוצר סביב פרופיל הפייסבוק החדש, אך כיוון שאפליקציות רבות הקדימו אותה, ההשקעה לא הוכיחה את עצמה כמשתלמת.

איתי שוופס
 איתי שוופס

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין אלכסנדרוביץ אסטרטגיה ותקשורת הפועלת עבור לקוחותיה גם בזירה הדיגיטלית