עשיריית המניות שלי

לרגל השנה הלועזית החדשה, השלכתי את שיטת הרובוט של ג'ון דורפמן על השוק שלנו

הכלכלנים והחזאים הפיננסיים מבולבלים: האם ארצות-הברית תתאושש מהמחלה הממארת שלה? האם גוש האירו עומד בפני קריסה? האם הקטר הסיני עומד להאט? האם מחירי הסחורות ימשיכו לטפס בחדות?

התשובה לכל השאלות האלה מסתכמת במשפט פשוט שאמר פעם פיטר לינץ': "מי שמקדיש 10 דקות ביום לקריאת נתוני מקרו, מבזבז 7 דקות". במילים אחרות: מובן שההתפתחויות במשק הריאלי משפיעות על שוק המניות, אולם לא ניתן לחזות אותן, ולכן הניסיון לנחש מה יקרה בשוק בעתיד נועד לכישלון. במקום זאת, כדאי להקדיש את הזמן להסתכלות על החברות הבודדות עצמן. כך אפשר לאתר מניות אטרקטיביות, שיניבו תשואה יפה גם בזמנים שבהם הכלכלה אינה במיטבה.

השאלה היא איך עושים זאת. הדרך הטובה ביותר היא לבצע הערכת שווי מלאה לרעיונות ההשקעה שאיתרנו, בשביל לקנות אותם במחיר מספיק זול. זאת עבודה לא פשוטה לביצוע, אבל מי שיעשה את זה עשוי להשיג תשואות מרשימות. הבעיה היא שלרובנו אין הזמן, ובעיקר אין הרצון, להקדיש שעות על-גבי שעות לניתוח מעמיק של חברות ושל מניות. בדיוק בשביל זה הומצאו אסטרטגיות ההשקעה הפסיביות (או האוטומטיות אם תרצו), ולשמחתנו, הן עובדות לא רע.

הרעיון הוא להשתמש בקריטריוני סינון פשוטים וקבועים בשביל לאתר חברות איכותיות שמניותיהן נסחרות בזול ולדרג, עשר עד עשרים מניות כאלה, ולהחליפן בחדשות לאחר כשנה-שנתיים.

מובן שלא כל המניות הללו יניבו תשואה גבוהה, וחלקן אף יניבו לכם הפסדים. יחד עם זאת, מחקרים רבים שנעשו בנושא מלמדים כי בטווח הארוך יש סיכוי טוב שהתיק הכולל שלכם ינצח את השוק.

אחת האסטרטגיות הפשוטות היא שיטת הרובוט של מנהל ההשקעות ג'ון דורפמן. תיק מניות הרובוט מתבסס על בחירת עשר מניות של חברות רווחיות בלתי ממונפות, הנסחרות במכפילי הרווח הנמוכים ביותר בשוק, שאותן מחזיקים למשך שנה ואז מחליפים בחדשות.

במהלך שמונה השנים שבהן פעלה האסטרטגיה בפועל, היא הניבה תשואה שנתית ממוצעת של %34, הרבה מעל תשואת השוק באותה התקופה (חשוב להגיד שתיק הרובוט נסגר ב-2008, שבה הניב תשואה שלילית יותר מתשואת השוק).

לרגל השנה החדשה, החלטתי לבנות תיק מניות רובוט ישראלי. נתחיל בכל המניות הנסחרות בבורסה בתל אביב בעלות שווי שוק הגבוה מ-500 מיליון שקלים. כעת, נמחק מהרשימה את כל החברות עם חובות גבוהים מההון העצמי ואת אלה שלא היו רווחיות על סמך 12 החודשים האחרונים.

מתוך החברות שנשארו נבחר את עשר המניות בעלות מכפיל הרווח הנמוך ביותר. פרט לעמידה בקריטריונים האלה, לא עשיתי שום בדיקות נוספות. עשר מניות הרובוט ל-2011 הן (לפי סדר אלפביתי):

  1. אינטרנט זהב
  2. אלביט מערכות
  3. בי קומיונקיישנס
  4. גולף
  5. גילת
  6. דלתא
  7. מעברות
  8. נטו אחזקות
  9. נטו מלינדה
  10. פלסאון תעשיות

אם אתם רוצים ליישם את האסטרטגיה בהצלחה, קנו את כל המניות האלה בצורה עיוורת, החזיקו בהן במשך שנה ברציפות, הוחליפו אותן בעשירייה החדשה שאפרסם בעוד שנה. זה לא קל, כי אפילו בדיקה פשוטה תגלה בחלקן בעיות לא פשוטות. יחד עם זאת, לאור ההצלחה של מניות הרובוט האמריקאיות, אני מאמין שגם הגרסה הישראלית תעבוד.

הכותב אינו מחזיק אף אחת מהמניות המוזכרות; אין לראות בטור המלצה לרכישה.