גרופון השקיעה בגרופר - האם הטרנד יתפוצץ לה בפרצוף?

שוק קבוצות הרכישה הקמעונאיות בישראל הולך להיות צפוף כמו פצע פתוח של זברה, באוגוסט, בספארי. ולא סתם צפוף - אלא עם נוכחות של החברות הגדולות והדורסניות

כתופעה צרכנית-חברתית-רשתית, גרופון מפליאה כמעט מכל זווית או פילטר שנבחר להתבונן בה. אפשר לקשקש ימים שלמים על תאוות קופונים ועל החיבור בין שתיים מהערגות האנושיות הגדולות ביותר - תחושת שייכות לקבוצה והשגת הדיל. אבל עדיף, אולי, להתמקד במספרים. הם מספרים סיפור יוצא דופן, אפילו בסטנדרטים הפרועים של האינטרנט והמדיה החברתית.

1. 950 מיליון דולר. זה הסכום שגייסה השבוע גרופון האמריקנית, חברה שקיימת רק כשנתיים, ומתוך זה היא כבר הספיקה להוציא מארנקה כ-10 מיליון דולר כדי לרכוש את גרופר הישראלית, מיזם שקיים אפילו פחות משנה. על הדרך, הספיקה גרופון לסרב להצעת רכישה ב-6 מיליארד דולר מגוגל.

מספרים כאלה מעידים על טירוף מערכות. המון אנשים בטוחים כרגע שתחום קבוצות הרכישה הקמעונאיות ברשת הולך לטלטל את חוקי המשחק המוכרים לנו כפי שטלטלה גוגל את תוצאות החיפוש ולא פחות מכפי שפייסבוק טלטלה - למעשה יצרה מחדש - את המדיה החברתית.

2. 1 מכל 4. האם זה יקרה? כנראה שכן. רק שאין שום ביטחון שדווקא גרופון תהיה זו שתמשיך לגזור את הקופונים, או לפחות לקבל מהם עמלות. לפי נתונים שפורסמו באתר Zkcilc, כ-25% מהאמריקנים מעוניינים לרכוש מוצרי מותגים בהנחה משמעותית דרך רכישת קופונים.

הנחות של 40% עד 70%, כפי שמספקת גרופון, אכן עונות להגדרה "משמעותית". עם פריסה ב-40 מדינות, אין ספק בכלל שגרופון - והחל מאתמול גם שלוחתה הישראלית גרופר - נהנית מעמדת פתיחה מצוינת.

עד כאן החדשות הטובות. בצד העכור ניצבים החסמים האפסיים, שמפתים ממש ברגע זה אלפי יזמים שמבקשים להוסיף לעולם רק עוד אתר מכירות קבוצתיות אחד. השוק הולך להיות צפוף כמו פצע פתוח של זברה, באוגוסט, בספארי. ולא סתם צפוף - אלא עם נוכחות של הגדולות והדורסניות.

פייסבוק תהיה שם, אם תרצה, וכך גם גוגל, פורסקוור ואחרות. גרופון עוד עלולה להצטער על הרגע בו גלגלה מכל מדרגות הצעה על סך 6 מיליארד דולר.

מצד שני, מה הייתם עושים במקומה? מתעוררים מהחלום בדיוק ברגע בו בר רפאלי ניגשת לספה, מתיישבת לצד מריה שראפובה ונוטלת ממנה בעדינות את כוס השמפניה?

3. 50 מיליון משתמשים ברשימת תפוצה במייל, מהם 15 מיליון מארה"ב. גרופון, מותר לנחש, שואבת את ביטחונה העצמי העצום בעיקר מהמספרים הללו. מוזר לגלות כי סוד ההצלחה שלה טמון דווקא בדואר האלקטרוני "הישן", "הזקן" ו"האפור". והנה מתברר כי כשמכליאים את אימייל קשישא עם ויראליות חברתית אופנתית, נולד נמר סוציאלי רעב במיוחד.

4. 70% הנחה. הוזלות של עשרות אחוזים על כל מוצר שרק תצליחו לדמיין היא פיתיון ענק ולכל הדעות לא רב-פעמי. הנחה תמידית תוביל, מן הסתם, לקריסה חד-פעמית. הרעיון הוא לגרום לחובבי הקופונים והדילים להתאהב במוצר ולחזור אליו בעתיד, כלקוחות מן השורה. הבעיה היא שזה לא תמיד עובד - וגרוע מכך, לפעמים עובד הפוך.

מסעדות בארה"ב, לדוגמה, מתלוננות על הצפה של מחזיקי קופונים שבאים לסעוד בזול - ולא חוזרים כלקוחות המשלמים מחיר מלא. למעשה, בארה"ב גדלה בקצב מבהיל קהילה ענקית של לקוחות שהתרגלו לצרוך הכול בהנחות גדולות. אין להם נאמנות למותגים, אין להם אלוהים מלבד הקופון.

5. האם זה יקרה גם בישראל? אין שום סיבה שלא. כבר ראינו מה קרה כאן עם קבוצות הרכישה בנדל"ן. עדרים זה מקום חמים להיות בו. אבל גם פסיבי. לכן, סביר להניח שנראה נסיקה בגרף ההתלהבות הישראלי מקבוצות הרכישה הקמעונאיות, שתוחלף בשלב מסוים בנסיקה בגרף התביעות הייצוגיות נגד הקבוצות ובהתלהמות של כל מיני אינסטנט-פוליטיקאים נגדם.

כשהישראלי המצוי, יתחיל לרכוש במכרז אינטרנטי סוף שבוע זוגי בצימר בצפון - הסובלנות שלו לתקלות תהיה אפסית, על אף ההנחה. יהיה בלגן, זה בטוח. מן משחק כיסאות מוזיקלי, שבו כולם יעשו הכול כדי לא לצאת פראיירים - גרופון, המתחרים, הספקים וכמובן לקוחות הקצה. אין תרחיש בו כולם יתיישבו להם בנחת על כיסא.

גרופון
 גרופון