פיץ': "החששות מפני יכולת הפירעון של ספרד מוגזמים"

הממונה על דירוג החובות הממשלתיים בסוכנות הדירוג פיץ', דיוויד ריילי, אמר עם זאת כי דירוג האשראי של המדינה עלול להיות מופחת שוב ב-2011

דירוג האשראי של ספרד יופחת אולי שוב ב-2011, אמר שלשום (ו') הממונה על דירוג החובות הריבוניים בסוכנות פיץ', שהוסיף, עם זאת, שלהערכתו החששות בשווקים מחדלות פירעון של ספרד מופרזים מאוד.

הממונה בפיץ', דיוויד רידלי, אמר בכנס כלכלי בלונדון שהגורמים האפשריים להפחתת הדירוג של האג"ח הריבוניות הספרדיות השנה יכולים להיות עלויות רה-ארגון גבוהות מהצפוי של בנקים מקומיים, אי-עמידה ביעדים תקציביים או הבראה כלכלית חלשה מהצפוי.

פיץ' קוראת לספרד לגבש תוכנית אמינה לחידוש ההון של בנקי החסכונות (והמשכנתאות) שלה, ה"קאחאס". "לרוב הבנקים הקטנים והקאחאס תהיה גישה מוגבלת למימון והם יישארו תלויים בבנק האירופי המרכזי, אם לא תהיה בנייה מחדש עמוקה יותר של המגזר הזה", אמר ריילי.

במאי 2010 הפחיתה פיץ', סוכנות הדירוג השלישית בגודלה בעולם אחרי מודי'ס ו-S&P, את דירוג החוב הספרדי הריבוני בדרגה אחת, מ-AAA (הדירוג גבוה ביותר) ל-AA פלוס, עם תחזית ליציבות דירוג, בנימוק שההבראה הכלכלית בספרד צפויה להיות קשה וממושכת.

מי בסכנת הפחתת דירוג?

לפי ריילי, אפילו כלכלות אירופיות גדולות שנהנות כעת מדירוג AAA עלולות להיות בסכנת הפחתת דירוג במקרה של מיתון חוזר או עלייה מהירה של הריביות. עם זאת, אמר ריילי שגם פורטוגל וגם ספרד יכולות להימנע מהצורך בחילוץ פיננסי, וכי מרחב האירו צפוי להתאושש בסופו של דבר.

"החששות מפני יכולת הפירעון של המדינה הספרדית מוגזמים", אמר ריילי. לדבריו, גם התשואות של האג"ח הפורטוגליות לעשר שנים, שהתקרבו שלשום ל-7%, "יהיו נסבלות אם יהיו זמניות. בטווח הקצר הם יחיו עם זה. אין הרבה ספיקות ביחס למחויבות שלהם להימנע מהליכה לקרן המטבע הבינלאומית".

ריילי אמר, עם זאת, שדירוגי האשראי הלאומיים במרחב האירו מצויים בסכנה מאחר שמשבר החוב ה"מערכתי" ייצור עוד אפיזודות של עצבנות בשווקים.

סימני הצלחה בריסון הגירעונות

פיץ' מעריכה שהסיכון להתפוררות של מרחב האירו נשאר "קטן" מאחר שמאמצי מדינות השוליים לרסן את הגירעונות התקציביים מראים סימני הצלחה, מה שיכול לייצב את פרופילי האשראי שלהן. "אם הממשלות יעמדו ביעדים שלהן, הרבה מהעבודה הקשה לקראת קיימות של החובות תיעשה ב-2011", הוא אמר. לדבריו, יוון עד כה כבר עלתה על הציפיות בנושא הריסון התקציבי שלה, ואירלנד חוזרת להיות תחרותית.

עוד אמר ריילי לכתבים בכנס שהמדינות שנהנות כעת מדירוג AAA של חובותיהן אינן בסכנת הפחתת דירוג בגלל העלות הפוטנציאלית של חילוץ המדינות השקועות יותר בחובות. "זה לא מקור לדאגה מבחינתנו לפי שעה", לדבריו.

פיץ' תשקול להפחית את דירוג החוב הספרדי רק אם ממשלת ספרד תספוג עלות "גבוהה בהרבה" של חידוש ההון של הבנקים ביחס להערכות הנוכחיות של פיץ', של 20-30 מיליארד אירו, הבהיר ריילי.

הוא הוסיף שספרד ויוון ימשיכו לסבול מתשומת לב מיוחדת של משקיעים, עד שהן יצליחו לייצב את התקציבים שלהן וההבראה הכלכלית שלהן תתרחב. אם יוון תתרחק מיעדי צמצום רמת החוב שלה, יש סיכוי שהדירוג הנוכחי שלה, BB פלוס, יפחת עוד יותר.

הפחתת דירוג לפורטוגל אפשרית אם מדינה זו לא תעמוד ביעדים התקציביים שלה, לא תרשום איזון כלכלי בר-קיימא או תאבד את הגישה לשוק האג"ח, לפי המצגת שהכין ריילי.