עו"ד דליה טל תפסיק לייעץ לדירקטוריון בנק לאומי

עם זאת, טל תמשיך לכהן כיועצת המשפטית של הנהלת הבנק ■ השינוי נדרש על-ידי הפיקוח על הבנקים, שהעלה אפשרות לניגוד עניינים בתפקידה של טל

עו"ד דליה טל תיפרד מתפקידה כיועצת המשפטית של דירקטוריון בנק לאומי. טל תמשיך להיות היועצת המשפטית של הנהלת הבנק, שבראשות גליה מאור - כך עולה מהסיכומים המתגבשים בין המפקח על הבנקים, דודו זקן, ליו"ר בנק לאומי, דוד ברודט.

בד-בבד, טל ועורכי הדין ממשרד קנטור אלחנני טל שהיא שותפה בכירה בו, יצטרכו לדווח לבנק ולקבל ממנו אישור מראש, בכל מקרה של ייצוג לקוחות בעסקאות או בעניינים שמול בנק לאומי ותאגידים בשליטתו.

השינויים במערך הייעוץ המשפטי בלאומי נדרשו נוכח הנחייה חד-משמעית של הפיקוח על הבנקים. העניין החל בטיוטת דוח ביקורת שהועברה בתחילת השנה שעברה על-ידי המפקח על הבנקים הקודם רוני חזקיהו, לאיתן רף, אז יו"ר הבנק, ונמשך בהתדיינות והתכתבות בין המפקח הנוכחי זקן - שליווה את חזקיהו בטיפול עוד לפני מינויו כמפקח - לברודט שנכנס לתפקיד בקיץ האחרון.

דירקטוריון הבנק יגבש בקרוב קריטריונים לבחירת הייעוץ המשפטי החדש שלו, וימנה דירקטורים מטעמו לבצע בחינה והצגת המועמדים הסופיים שיובאו לבחירת מליאת הדירקטוריון.

לבחירת היועץ/ת המשפטי/ת חשיבות רבה, על רקע העובדה שהמדינה תסיים תוך חודשים ספורים את מכירת כל אחזקותיה בבנק, תיפרד מגרעין השליטה שהיה בידה מאז משבר מניות הבנקים ב-1985, והבנק ינוהל בלא גרעין שליטה.

לאומי יהיה הבנק הראשון בישראל שינוהל בהתאם להוראות תיקון מראני לבנק שאין בו גרעין של בעלים, שקיבל היתר שליטה רשמי מבנק ישראל.

המובילה בארץ

טל משמשת זה יותר מ-20 שנה כיועצת המשפטית הקבועה של דירקטוריון לאומי, כמו גם היועצת המשפטית של הנהלת הבנק בשוטף, ובעסקאות ובעניינים שהבנק מעורב בהם.

טל היא ידידתה הקרובה ביותר, זה שנים רבות, של מאור; שתיהן גדלו בבנק ישראל. בתקופה שמאור כיהנה כמפקחת על הבנקים, שימשה טל היועצת המשפטית בבנק ישראל. עם כניסת מאור לניהול לאומי, נכנסה גם טל לתפקידיה בבנק.

טיוטת דוח הביקורת (כפי שנחשפה ב"גלובס", 29 ביולי 2010), שבסופה של התדיינויות נהפכה להנחיה של המפקח, התייחסה לבעייתיות הרבה בתפקודו של דירקטוריון הבנק, התלות הכמעט מוחלטת שלו בהנהלה, העובדה שהחלטות דירקטוריון מתקבלות כפי שהגיעו מההנהלה, והדרישה למהפך באיכות הממשל התאגידי. פרק משמעותי אחר בטיוטת הדוח התייחס למרחב הייצוג הרחב מדי של עו"ד טל, עד כדי חשש לאפשרות של ניגוד עניינים לכאורה.

הדוח קבע כי לא יכולה להיות תאימות מלאה בין ייצוג וייעוץ להנהלה לייצוג וייעוץ לדירקטוריון, שכן ההנהלה היא המבצעת והדירקטוריון אמור לפקח על ההנהלה. לכן יש להפריד בין הייעוץ להנהלה לבין הייעוץ לדירקטוריון.

עוד נמצאה בעיתיות בעצם העובדה שטל משמשת זה שנים כעורכת הדין המרכזית של הבנק במרבית העסקאות שהוא מעורב בהן, ובמקביל מייצגת גופים בנקאיים אחרים מהארץ ומחו"ל, בחלקן גם מול בנק לאומי.

יש לציין כי טל נחשבת לעורכת הדין המובילה בארץ בענייני בנקאות, וחלק נכבד מפעילות משרד עורכי הדין שהיא שותפה בו עוסק בענייני בנקאות.

ההתדיינות בין הבנק לפיקוח נמשכה חודשים, כאשר לאומי ניסה לשמר את המצב הקיים - או לקיים בו שינויים מזעריים בלבד. ברודט אמנם ייצג את הבנק מול המפקח, ואולם הדיונים הלא מעטים בעניין מעמדה של טל בבנק התקיימו מול ההנהלה הבכירה.

הצעות מקדמיות של הבנק, שנשלחו בכתב על-ידי ברודט, נדחו בנימוס על-ידי המפקח, וברודט התבקש למעשה לגבש מודלים חדשים התואמים יותר את הנחיות בנק ישראל והפיקוח על הבנקים. המתווה הנ"ל התגבש בשבועות האחרונים וממלא את כל דרישות הנחיות המפקח.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "משרד עורכי הדין קנטור, אלחנני, טל מלווה את לאומי בשנים האחרונות וימשיך ללוותו גם בעתיד. סוגיית היקף הייעוץ המשפטי לדירקטוריון נמצאת בימים אלה בדיון עם בנק ישראל".