נקבע נחרצות: "המשבר הפיננסי בארה"ב ניתן היה למניעה"

הוועדה המיוחדת לחקירת המשבר הפיננסי ב-2008 פירסמה את מסקנותיה בדוח מיוחד וחשפה את רשימת האשמים במשבר ■ במוקד הביקורת: אלן גרינספן ובן ברננקי

"אפשר היה למנוע את המשבר הפיננסי ב-2008", כך קבעה נחרצות היום (ד') הוועדה המיוחדת לחקירת המשבר הפיננסי בארה"ב בדוח מסקנות שהוציאה ויפורסם באופן רשמי רק מחר. עוד קבעה הוועדה כי המשבר נגרם כתוצאה של כשלים ברגולציה הממשלתית ומערכת ניהול סיכונים לקויה.

"הטרגדיה הגדולה היא שאף אחד לא ראה את זה קורה ולכן דבר לא נעשה למניעת המשבר", כך כתבו בדוח המסקנות. "אם נקבל את ההנחה שלא ראו את זה קורה, זה עלול לקרות שוב", נכתב בדוח המסקנות.

הועדה מסכמת בדוח חקירה מקיפה על המשבר הפיננסי, שבמסגרתה נערכו מספר ריאיונות וסדרת שימוע במשך 19 ימים ובהם השתתפו כ-700 עדים. בדוח המסקנות ועדת החקירה מפנה אצבע מאשימה על מספר מוסדות פיננסיים מרכזיים, בנקים, חברות גדולות וגם חברות הדירוג עמדו במוקד הביקורת. ממשל בוש נמצא גם הוא אשם בכך שאפשר את נפילת ליהמן-ברדרס בספטמבר 2008.

שני ראשי 'פד' עמדו במרכז הביקורת: אלן גרינספן שעמד בראש הבנק המרכזי בעת התפוצצות בועת הנדל"ן ויורשו בן ברננקי. הביקורת על ברננקי נבעה מכך שלא צפה את המשבר אך מילא תפקיד מרכזי בתגובה למשבר. "גרינספאן ניכשל כשלא עצר את זרם המשכנתאות המרעילות", נכתב בדוח.

גם הדמוקרטים תחת אש, ממשל קלינטון בשנת 2000 נמצא אשם בכך שזרע את הזרעים הראשונים למשבר ותרם תרומה משמעותית להתפרצותו. הדוח מטיח ביקורת בשר האוצר דהיום, טימותי גייתנר, ששימש אז כיו"ר ה'פד' של ניו-יורק. הביקורת נובעת מכך שגייתנר פיספס את הבעיות אליהן נקלעו סיטיגרופ וליהמן ברדרס.