סקר בארה"ב: עלייה גבוהה מהצפי בצמיחה ובשוק העבודה

סקר רבעוני של סוכנות הידיעות AP: במפלס האופטימיות בקרב כלכלנים מובילים - הכלכלה האמריקנית תצמח השנה ב-3.2%, והמעסיקים ייצרו 2.2 מיליון משרות

המעסיקים בארה"ב ישכרו השנה יותר עובדים והכלכלה תצמח בקצב מהיר יותר מזה שנצפה לפני 3 חודשים. כך לפי סקר רבעוני של סוכנות הידיעות AP שמצא עלייה במפלס האופטימיות בקרב כלכלנים מובילים.

יחד עם זאת, מהסקר עולה כי משיעור האבטלה יישאר גבוה - כמעט 9% עד סוף השנה. רוב הכלכלנים סבורים כי רק ב-2016, או אף מאוחר מזה, שיעור האבטלה יירד לרמה הנורמלית, של כ-5%.

הכלכלנים, שאמונם גובר 19 חודשים לאחר המיתון החריף ביותר מאז השפל הגדול, אמרו עוד כי מסים נמוכים יותר ומחירי מניות גבוהים יותר ידרבנו את האמריקנים לצרוך יותר, ובכך לתדלק את הכלכלה. העליות בשווקים השנה יספיקו בכדי להתמודד עם האיומים שעדיין מעיבים על הכלכלה האמריקנית, אמרו המשיבים לסקר. לדוגמה, רוב הכלכלנים מטילים ספק בכך שירידה במחירי הבתים ועלייה בריביות המשכנתאות יהוו השנה סיכון מרכזי לכלכלה.

42 המשיבים לסקר צופים עוד כי -

■ הכלכלה האמריקנית תתרחב השנה ב-3.2%, לעומת שיעור צמיחה של 2.7%, אותו צפו באוקטובר, עת נערך הסקר הקודם.

■ המעסיקים ייצרו ב-2011 סך של 2.2 מיליון משרות, וזאת בהשוואה ל-1.6 מיליון שצפו בסקר הקודם.

■ השנה תחול עלייה של 3.2% בצריכה הפרטית, לעומת שיעור צמיחה של 2.5%, אותו חזו הכלכלנים באוקטובר. מדובר בכמעט פי שניים משיעור הצמיחה שצפוי ל-2010.