סטפק: "הזרים נכנסו ללחץ, הם מפסידים עכשיו פעמיים"

"גלובס" שוחח היום עם חמישה כלכלנים ואנליסטים ■ אייל קליין מ-IBI: "הרבה אנשים שכחו איפה אנחנו חיים" ■ גילעד אלטשולר: "עדיין לא מאוחר מדי לעבור להשקעות בחו"ל"

ברוב בתי ההשקעות רואים במשבר המצרי ובירידות החדות שהוא הביא עימו היום (א') צלצול השכמה, שמזכיר שוב מדוע צריך לפזר סיכונים. כינסו כמה כלכלנים ואנליסטים מובילים בשוק לשיחה על מה שקרה ועל מה שצפוי כעת לשוק המניות הישראלי. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז', מאמין כי בטווח הרחוק הזרים עלולים לאבד תיאבון.

- מהן ההשלכות של המשבר במצרים על השוק המקומי?

"בטווח הקצר, הניסיון בעשור האחרון מלמד שכל האירועים הביטחוניים נוצחו בנוק אאוט על ידי ההתפתחויות בכלכלה. אם אין פגיעה בכלכלה, אז ההשפעה על השווקים חולפת די מהר ואני מעריך שתוך יום-יומיים, שבוע-שבועיים השוק ירגע.

"מבחינת הקשרים הכלכליים בין ישראל למצרים, הם אינם מהותיים, וגם על נושא הגז אפשר להתגבר. למשל, להשתמש יותר בסולר. לכן, אני חושב שמה שמשמעותי יותר זו הצמיחה בעולם, ואם העולם ימשיך להתאושש, גם המשק הישראלי יצמח ב-3.5%-4%, גם אם במצרים יתחלף השלטון.

"כמובן שיהיו משקיעים זרים שירצו למשוך את כספם מישראל אבל צריך לציין שרוב ההשקעות היו במכשירים קצרי טווח, כמו מק"מ, וכמעט ולא נעשו השקעות ישירות במניות ובאג"ח. לכן, אם הזרים יחליטו לממש, נראה פיחות של השקל ועלייה בריבית, ואם זה יקרה התחרותיות של המשק רק תגבר".

- ומהן ההשלכות לטווח הארוך?

"בטווח הארוך, השפעות המשבר תלויות ביחסים החדשים שיהיו בין הממשלות, אבל כל שינוי שלא יהיה, לא ישפר את הסיכון של ישראל, וזה יכול להפחית את התיאבון של משקיעים זרים להשקיע פה. מצד שני, הפיחות של השקל עשוי לפצות על כך. עוד מגמה לטווח ארוך, שממילא מתקיימת בשנתיים האחרונות, זה יציאה לחו"ל של משקיעים מקומיים. המשבר דואי יגביר את המגמה, כי זה ממחיש את הסיכון שבהתרכזות במקום אחד".

"ללא מצרים, היו מוציאים סיבה אחרת לירידות"

אייל קליין, אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים ב-IBI, ממליץ למשקיעים "להיות חשופים יותר לעולם המפותח והנאור".

- מהן ההשלכות של המשבר במצרים על השוק המקומי?

"מה שקורה עכשיו בעולם הוא שהציבור מגלה שיש לו כוח מול משטרים טוטליטריים. משקיעים רבים ראו בוונצואלה, קולומביה ו-וייטנאם את מדינות ה-BRIC החדשות, אלו לא מדינות סימפטיות ובראשן הייתה ונשארה סין. אמנם אין הרבה ישראלים שהחזיקו אג"ח של מצרים, אבל ישנם כאלה שיש להם חשיפת אקוויטי למדינות כאלה.

"המסקנה היא שצריך להיות יותר חשופים לעולם המפותח והנאור, כי דברים כאלה לא יקרו בארה"ב ובגרמניה, למשל. אנחנו מבינים שם את החוקים. לעומת זאת, מי שהולך לשווקים האקזוטיים הללו, לעיתים עלול למצוא את עצמו ללא יכולת להגיב".

- האם הירידות אצלנו הן תיקון קל או תחילתו של גל מימושים?

"אני לא חושב שנכון לומר שההפיכה במצרים היא רק טריגר לירידות השערים, אלא שזה שובו של תמחור סיכונים. הרבה אנשים שוכחים איפה אנחנו חיים. יותר מדי זמן היה פה שקט, אבל לא הפכנו עדיין לשוויץ או גרמניה.

אני מדבר הרבה עם משקיעים זרים ורובם משקיעים שעות בנושא האיום האיראני, אבל כמעט אף אחד לא היה מוטרד מהמצב במצרים, ומהשאלה מי יחליף את מובארק. יש פה תזכורת לכך שאנחנו עדיין במזרח התיכון. זה אומר שבירדן יש מלך בדואי ובקלות הכיסא שלו יכול לרעוד, וגם בסוריה יושב מנהיג חילוני והציבור שלו דתי. גם שם יכולים לצאת לרחובות ואז אנחנו באמת בדרך לאזור חדש".

קובי פלר, מנהל השקעות ראשי בכלל פיננסים, מסביר כי ללא מצרים, היו מוצאים סיבה אחרת לירידות.

- מהן ההשלכות של המשבר במצרים על השוק המקומי?

"צריך להפריד בין שוק המניות לשוק האג"ח. שוק המניות היה צריך להתממש אחרי מהלך עליות ארוך, והמשבר במצרים בהחלט מהווה עילה טובה למימוש. כבר ציינו בעבר שהשוק לא יכול להמשיך בעליות. כמו שלא המלצנו להגדיל סיכון בעליות בתחילת השנה אנחנו לא חושבים שיש צורך להקטין סיכון כיום. זה שהמשבר פרץ בסוף השבוע, ואין היום פעילות של זרים, גורמת לעצבנות יתר, ולכן קשה להעריך את מצב השוק בימים הקרובים.

"לגבי שוק האג"ח, גם הוא מושפע מפעילות המשקיעים הזרים באזור כולו, ולא ספציפית מישראל. ברור שלמוסדיים נוצרת כאן הזדמנות קנייה באג"ח ממשלתיות לטווח בינוני-ארוך, אך למשקיעים הפרטיים אנחנו לא ממליצים להגדיל את ההשקעה באפיק זה".

- האם הירידות אצלנו הן תיקון קל או תחילתו של גל מימושים?

"כל פעם השווקים מופתעים מכיוון אחר, ואם לא היה המשבר במצרים, היו מוצאים סיבה אחרת למה השווקים צריכים להתממש. ישנם מספר נושאים שימשיכו להכביד על השווקים בלי קשר לפתרון המשבר במצרים. למשל, אינפלציה בשווקים המתעוררים, משבר החוב באירופה שיעלה מדרגה בחודשים הקרובים לאור צרכי מימון גבוהים בחלק מהמדינות, סיום תוכנית הרכישות על ידי הפד ביוני, ואינפלציה גבוהה בישראל ברבעון השני והשלישי".

"הזרים נכנסו ללחץ, הם מפסידים עכשיו פעמיים"

גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף באלטשולר-שחם, ממליץ למשקיעים להחליף בין נכסים בארץ לנכסים בחו"ל".

- מהן ההשלכות של המשבר במצרים על השוק המקומי?

"אין ספק שהאירועים האלה ישפיעו יותר על ישראל מאשר על השוק האמריקני או האירופאי. ישראל נמצאת בלב האזור אבל עדיין לא שילמה על זה.

"עדיין לא מאוחר מדי לעבור להשקעות בחו"ל, ובהחלט יש מקום לעשות החלפות בין נכסים בארץ לנכסים בחו"ל. בשוק המניות יש אלטרנטיבות טובות בעולם, ודאי במקרה בו השוק הישראלי יהיה עוד פחות אטרקטיבי מבעבר".

- האם הירידות אצלנו הן תיקון קל או תחילתו של גל מימושים?

"אני לא חושב שירידות השערים בשוק המקומי זו תוצאה של טריגר, אלא שהסיכון גדול. עם ישראל עדיין משקיע בשוק המקומי בפרופורציות לא סבירות לסיכונים שיש באזור, ואנחנו מתחילים לחוות חלק מהסיכונים האלה.

"החששות מאוד משמעותיים, שכן מצרים הייתה גורם מייצב כאן באזור. אם חס ושלום היא תשנה את ההתייחסות שלה לגבי ישראל זה לא יוסיף, לא לכלכלה, לא לתהליך השלום ולא למצב הרוח הלאומי.

"כמו כן, אם מצרים תהפוך לרפובליקה אסלאמית אין ספק שתקציב הביטחון יגדל וגם ההשקעות מבחוץ תרדנה, כי העולם יראה את ישראל כמקום מסוכן יותר. אם האירועים יחמירו אז פרמיית הסיכון של ישראל בעולם תעלה, מעבר למה שכבר עלתה".

צבי סטפק, יו"ר ומנהל השקעות ראשי במיטב, מסביר כי "הזרים נכנסו ללחץ, הם מפסידים עכשיו פעמיים".

- מהן ההשלכות של המשבר במצרים על השוק המקומי?

"המשבר מעורר שתי שאלות מפתח: 1. האם בסופה של ההפיכה המשטר במצרים ימשיך להיות חילוני, או שהאחים המוסלמים יתפסו טרמפ על המשבר ויגיעו לשלטון?

- האם המשבר הזה יוגבל למצרים או יפלוש למדינות האזור כמו ירדן, סעודיה וכל צפון אפריקה?

"ההשלכות המיידיות של המשבר על ישראל, כמו גם על שאר העולם, הן עקיפות ונוגעות בעיקר לנפט. לנו יש גם סיבות משלנו לירידות השערים והן נוגעות לערעור המאזן שלנו עם מדינה עמה יש לנו שלום קר כבר 30 שנים.

"בינתיים מה שקורה הוא שהזרים נכנסו ללחץ, גם בגלל המצב הגיאופוליטי וגם בגלל ששער הדולר טס למעלה. עד עכשיו הם הרוויחו משני כיוונים: גם השקל התחזק וגם המניות עלו. כעת הם מפסידים פעמיים".

- האם הירידות אצלנו הן תיקון קל או תחילתו של גל מימושים?

"שוק המניות חיפש טריגר לרדת, והוא מצא אותו. אחרי העליות של החודשים האחרונים זו ממש לא דרמה. למעט חברות שפועלות במצרים, ראינו גם ירידות בסקטור הבנקאות והפיננסים, פשוט כי אלו מניות שמוחזקות על ידי זרים, וכך תמיד הן מגיבות בזמני משבר.

"ההשפעות ארוכות הטווח נוגעות להתפתחויות במצרים. חופש הפעולה של המשטר שם יקטן, והמדינה תהיה שקועה בבעיות פנימיות, ולא תמלא תפקיד מרכזי כל כך ביחסי ישראל והפלסטינאים".