חיילים משוחררים שילמדו בפריפריה יזכו לשנת לימוד חינם

לטובת יישום החוק הוקצו 80 מיליון שקל בכל שנה ■ ח"כ גמליאל: "אני צופה שאלפים יזכו למענק, השלב הבא מבחינתי הוא לדאוג לתעסוקה ודיור לצעירים באותם אזורים"

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת חיים כץ, אישרה את תקנות חוק "שנה אקדמית חינם", אותו יזמה סגנית השר במשרד ראש הממשלה גילה גמליאל, ולפיו תעניק המדינה מלגת שכר לימוד מלאה לשנת הלימודים הראשונה לחיילות וחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי-אזרחי מכל הארץ, אשר השתחררו החל מינואר 2010 ויבחרו ללמוד במוסדות שאושרו על ידי המועצה להשכלה גבוהה באזורי העדיפות הלאומית בנגב, בגליל, ביהודה ושומרון ובאשקלון.

במקביל, חיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי ואזרחי מהנגב והגליל הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בכל רחבי הארץ יהיו זכאים למגוון הטבות כגון: שנת לימודים במכינה חינם, הכוונה מקצועית ותעסוקתית והנחה של 50% בשכר הלימוד.

חשוב לציין כי ההטבה תינתן בנוסף למענק חיילים משוחררים ולפיקדון, באמצעות קרן ייעודית שתוקם ביחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון. לטובת יישום החוק הוקצו 80 מיליון שקל בכל שנה.

חיילים משוחררים יזכו ליהנות מההטבה החל משנת הלימודים שנפתחה באוקטובר 2010.

סגנית השר גמליאל הודיעה כי היא רואה בהשכלה האקדמית כלי חשוב ובסיסי בהתקדמות ובהצלחה בעולם כיום. על כן מבחינתה מהווה חוק "שנה אקדמית חינם" צעד ראשון ובסיס תקציבי למהלך נרחב יותר של הקלה ומתן פטור משכר לימוד בכל המוסדות להשכלה גבוהה במדינת ישראל.

סגנית השר גילה גמליאל הממונה על קידום צעירים, סטודנטים ונשים במשרד ראש הממשלה, שוקדת על אישור חוק "שנה אקדמית חינם" מאז תחילת הקדנציה הנוכחית שלה ואישורו מהווה צעד נוסף בקידום האסטרטגיה אותה הציגה סגנית השר בפני ראש הממשלה, שמטרתה קידום צעירים ומציאת מענה לבעיות המטרידות אותם, מטרה עליה עמלה סגנית השר מיום כינון הממשלה.

בתגובה לאישור התקנות מסרה סגנית השר גמליאל: "החוק יוביל למהפכה חיובית בהשכלה הגבוהה בישראל. הוא יצמצם באופן משמעותי את הפערים בחברה הישראלית, ויאפשר להפוך את ההשכלה הגבוהה לנגישה יותר לכל צעיר וצעירה. החוק מוקיר ומעריך בפועל, במעשים ובנתינה, את אלה התורמים למדינה מזמנם, מכוחם ובשנותיהם הטובות ביותר, ומעודדת השירות הצבאי, הלאומי והאזרחי. אני צופה שאלפים יזכו למענק, השלב הבא מבחינתי הוא לדאוג לתעסוקה ודיור לצעירים באותם אזורים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה לאישור החוק: "זהו המעט שאנחנו יכולים להעניק לאלו השומרים על ביטחוננו יומם ולילה. הצורך לסייע לחיילים משוחררים ולקדם את הפריפריה הוא קונצנזוס לאומי. הממשלה תעמוד בהבטחותיה לבוחר ותיתן העדפה לאלו הנושאים בנטל העיקרי של שירות הצבאי למען ביטחון כולנו. ברצוני לברך את סגנית השר גילה גמליאל על קידום והעברת תקנות החוק ולחזק את ידיה על פעילותה החשובה."