גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אכפת לח"כים? כל רכב ממשלתי נוסע 110 ק"מ ביום

בישראל יש כיום כ-300 אלף "רכבי חברה", 200 אלף מהים רכבי ליסינג, מהם כ-15 אלף בשירות המדינה ■ נתניהו: "אני בוחן חלופות למס על הדלק"

אם מישהו רוצה להעריך מה הסיכויים שהממשלה תפעל להקטנת מס הדלק, הוא יכול למצוא אותם בסקר מרתק שערך ארגון מנהלי הכספים של החברות הגדולות במשק במאי 2008. באותם ימים נסקו מחירי הדלק לשיא של 150 דולר לחבית - אם כי מחירי הדלק בתחנות היו נמוכים מרמתם היום.

בסקר לקחו חלק 109 חברות במשק, שמחזיקות בחלק נכבד מצי הרכב הצמוד בישראל והוא חשף כמה נתונים מרתקים. כך, למשל, התברר שממוצע הקילומטרים השנתי ברכבים הפרטיים של החברות, שלקחו חלק בסקר, עמד על כ-31 אלף קילומטר בשנה - פי שניים מהממוצע בקרב בעלי כלי הרכב הפרטיים בישראל. עוד כ-25% מרכבי הציים נוסעים בין 35 אלף ל-50 אלף ק"מ בשנה ורק פחות מ-5% נוסעים עד 19 אלף קילומטר בשנה.

הסקר סיפק גם הסבר מעשי לאותה נסועה מרשימה: 90% מהחברות, שהשתתפו בסקר, דיווחו כי הן נושאות בכל עלויות הדלק/נסיעה של העובד. רק 10% מהן הטילו מגבלות, סמליות בדרך כלל, על היקף הנסועה, דוגמת "מדרגות המבוססות על מרחק הבית מהעבודה פלוס מכסה נוספת של 2000 קילומטר בחודש". באותם ימים גם דיווחו כ-80% מהחברות כי הן כלל לא בוחנות להטיל הגבלה על צריכת הדלק.

15 אלף רכבים ממשלתיים

בישראל יש כיום כ-300 אלף "רכבי חברה", שמהם כ-200 אלף כלי רכב הם רכבי ליסינג. המשמעות של נתוני הנסועה הממוצעת היא שמשקלם בכלל הנסועה השנתית הארצית בפועל - ומן הסתם גם בצריכת הדלק - הוא כפול מזה של בעלי הרכב בסקטור הפרטי. כלומר צרכני הדלק הגדולים ביותר לא משלמים עליו כלל.

עכשיו הביאו בחשבון, שעם מקבלי הרכב הצמוד בארץ נמנים רוב מקבלי ההחלטות ובעלי ההשפעה הפוליטית-כלכלית במשק. אין כיום כמעט מנהל בדרג זוטר ומעלה בחברה, במגזר הציבורי או הפרטי, שלא נהנה מהטבת רכב צמוד. חלקם אמנם פוגשים אישית את חשבונות הדלק במכונית השנייה או השלישית במשפחה, אבל הפתרון הנפוץ בציים הוא להעביר את עיקר משקל השימוש המשפחתי לרכב "המסובסד".

אפשר לחדד את הנקודה הזאת אם מסתכלים מה קורה בצי הרכב הצמוד הפרטי הגדול ביותר במדינת ישראל. רוצים לנחש למי הוא שייך? נכון, למדינת ישראל. המדינה, על שלוחותיה השונות - מינהל הרכב, צבא, משטרה, משרד הביטחון ועוד - מפעילה כיום צי ענק של קרוב ל-15 אלף כלי רכב פרטיים, שרובם המכריע רכבי תנאי שירות צמודים לעובד. עם מקבלי הרכב הצמוד נמנים, כמובן, כל הפקידים הממשלתיים בדרג הביניים ומעלה, חברי הכנסת, השרים ועוד.

ממוצע הנסועה בכלי הרכב הצמודים הממשלתיים (לא רכבי עבודה) עומד על כ-40 אלף קילומטרים בשנה ולא מוטלות עליהם מגבלות ריאליות של צריכת דלק. הצבא אמנם הכריז על תוכנית בנוסח "נוסעים באחריות" בכלי הרכב הלבנים שלו אולם גם שם "מגבלת הצריכה", שמעבר לה נחסמים הדלקנים, מתייחסת לנסועה גבוהה כמעט פי שניים מזה של הממוצע השנתי ברכבו של האזרח הקטן.

ומי מממן את הוצאות הצי הממשלתי הזה ואת צריכת הדלק שלו? משלמי המסים כמובן. אמנם חלק מהמס על הדלק של רכבי המגזר הציבורי "עובר מכיס ממשלתי אחד לאחר", אך עדיין, בתחשיב הכולל, עיקר הנטל הוא על התקציב.

פתגם פוליטי עתיק יומין אומר ש"כדי שמחאה ציבורית תישמע, מקבלי ההחלטות צריכים להרגיש את המצוקה בכיסם הפרטי". לפיכך אם מישהו מצפה, שחברי כנסת ישכבו על האספלט של כביש החוף כדי לחסום את מס הדלק, כפי שעשו לפני כמה שנים במקרה של מס שווי השימוש שפגע בכיסם, הוא יכול להמשיך לחכות.

עוד כתבות

זאב רוטשטיין. תומך בהגדלה מסיבית של הבדיקות  / צילום: ליאור מזרחי

בלי אופוזיציה: מדוע שותק פרופ' רוטשטיין ולאן נעלמו קולות ביקורתיים של בכירים במערכת הבריאות

זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה ומקורב לשר הבריאות ליצמן, הביע בתחילת המשבר עמדה אופוזיציונית ביחס להתנהלות מערכת הבריאות, אבל קולו נדם • גורמים במערכת הבריאות: "בכירי המערכת נכנסו לוורטיגו"

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

הבורסה ננעלה בעליות חדות: ת"א 35 קפץ ב-2.3%, טבע ב-7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, מדד הבנקים עלה ב-1% ● מניית פתאל קפצה ב-4.6%, כלל ביטוח זינקה ב-9.4%, בזן המריאה בכ-25% ברקע להתרסקות מחיר הנפט ל-20 דולרים לחבית

מגדלי יוקרה במערב הסנטרל פארק, ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

קורונה? בארה"ב עדיין קונים דירות יוקרה

המגפה אמנם משתוללת בניו יורק, אבל בשבוע שעבר עוד נחתמו לא מעט הסכמים לדירות יקרות

הקמפיין החדש של אלקטרה עם נינט טייב, אמיר דדון וגיא זוארץ / צילום: אלקטרה

בצל הקורונה: מקדימים תשלומים לאמנים

אשכולות, שאחראית על גביית התמלוגים מהגופים המשדרים, תקדים את התשלומים לחבריה שהיו אמורים להיות מחולקים בעוד מספר חודשים ותחלק אותם בתקופה הקרובה

עבודות במיזם הסיבים אנלימיטד / צילום: איל יצהר

אנלימיטד תאיץ פריסת סיבים אופטיים על גבי תשתיות עליות של חח"י

בדיון אצל יו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל בשבוע שעבר סוכם שחח"י תסייע בעבודות הפריסה היכן שניתן

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: תמר מצפי

"מנורה מבטחים מגיעה מוכנה למשבר הקורונה, עם רווחי שיא"

מנורה מבטחים ביטוח רשמה ב-2019 רווח נקי של 537 מיליון שקל ● המנכ"ל יהודה בן אסאייג: "שנת 2019 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות הקבוצה"

אורן שובל מייסד שותף ומנהל מרכז הפיתוח של Via / צילום: יח"צ

מה עומד מאחורי גיוס של מאות מיליוני דולרים בלב המשבר? מייסד Via מדבר

חברת Via הודיעה על גיוס לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר ● אורן שובל, ממייסדי החברה, מסביר למה הם לא חוששים מפגיעה בנסיעות התחבורה הציבורית, מספר איך הרימו פרויקט חדש בברלין תוך יומיים כדי להסיע עובדי קורונה ואומר: "קשה לדעת אם המשבר יפגע בכלכלה השיתופית"

אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP

רוסיה, ערב הסעודית והקורונה: מחיר הנפט צלל לשפל של 17 שנה

מלחמת המחירים בין שתי מפיקות הנפט הגדולות, רוסיה וסעודיה, והירידה בביקושים כתוצאה מהמגפה העולמית מושכות את מחירי הנפט כלפי מטה - לטריטוריה של 20 דולר לחבית

הדמיה של מגדל שער העיר בכפר סבא / הדמיה: אלכס לובימוב ומיכאל לין, יח"צ

במקום קניון הצומת בכפר סבא: שופרסל תבנה מגדל בן 26 קומות

חברי ועדת המשנה של הוועדה המקומית כפר סבא אישרו היום את תוכנית שער העיר ● התוכנית כוללת תוספת קומות ושטחים לבניית מגדל של 26 קומות, בשטח של כ-50 אלף מ"ר, שתי קומות מסחר והשאר משרדים

נתניהו וכחלון / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

התוכנית לחילוץ המשק: 80 מיליארד שקל, מחציתם מקופת המדינה

במרכז התוכנית: סיוע בגובה של 40.7 מיליארד שקל למגזר העסקי ● כחלון נפרד מתיק האוצר: ״מאמין שהמשק יחזור לפעולה אחרי פסח״ ● במקביל החמרה במגבלות התנועה: העבודה תצומצם ל-15% בלבד מהעובדים בכל ארגון

פרויקט פינוי בינוי של דוניץ ביד אליהו / צילום: האחים דוניץ

המשבר יוצר הזדמנויות: 13 מניות נדל"ן בסיכון נמוך יחסית

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות ווליו בייס, פרסם בעקבות המשבר ולקראת חג הפסח סקירה הכוללת המלצות על מניות סולידיות באופן יחסי, בארבעת תחומי נדל"ן: מסחרי, משרדים, ענף הלוגיסטיקה ומגורים ● מהן המניות המומלצות שלו?

רופא מוטרד הולך מחוץ לבית החולים לחולי קורונה שהוקם במיוחד  / צילום: רויטרס

האם המחיר הכבד של המלחמה בקורונה שווה את זה? המחקרים הכלכליים הטריים סבורים שכן

שני מחקרים טריים הגיעו למסקנה כי ריחוק חברתי הוא המדיניות הנכונה, למרות הנזק הכלכלי הניכר ● כלכלנים מהפדרל ריזרב ו-MIT בדקו את מגפת השפעת הספרדית בארה"ב, ומצאו כי ערים שנלחמו מהר ובאגרסיביות - צמחו יותר בהמשך

קשיש על קולנועית לובש מסיכת מגן בטיילת הריקה של תל אביב / צילום: כדיה לוי

מספר מקרי הקורונה בישראל קפץ הערב ל-4,695; 161 אנשים החלימו עד כה

4,695 מקרי קורונה מאומתים בארץ, מספר הקורבנות עלה אתמול ל-15 ● רה"מ נתניהו נכנס לבידוד עד לסיום החקירה האפידמיולוגית של היועצת שלו לענייני חרדים ● פיילוט בדיקות הקורונה ברשתות הוקפא ● ח"כ שלח בוועדת הקורונה בכנסת: "יש כשל גדול בפיקוד ושליטה"

מיניבוס Bubble של ויה וחברת דן / צילום: יח"צ

למרות הקורונה: חברת שירותי ההסעות הישראלית ויה מגייסת 400 מיליון דולר לפי שווי של מעל 2 מיליארד דולר

מי שהוביל את הגיוס היא חברת האחזקות Exor שמחזיקה באחזקה משמעותית בחברות פיאט, קרייזלר, פרארי, עיתון אקונומיסט וקבוצת הכדורגל יובנטוס ● Via פיתחה מערכת תחבורה דינמית, בהתאם לצרכי הנוסעים שרוצים לעלות על כלי הרכב שמפעילה ופועלת בכ-100 ערים בעולם

בנימין נתניהו, מסיבת העיתונאים בצל הקורונה, אמש / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

הבדיקות של רה"מ יצאו תקינות, בשלב זה הוא עדיין נשאר בבידוד

אחרי שהיועצת למגזר החרדי של לשכת רה"מ רבקה פאלוך נמצאה כחולה בקורונה, מתקיימות בשעה זו חקירה האפידמיולוגית ● מלשכת ראש הממשלה נמסר: "בהתאם לממצאים, משרד הבריאות ורופאו האישי של רה"מ יקבעו יום לסיום הבידוד"

אתגר 14 הימים של "גלובס" / צילום: unsplash, גלובס

סיפור ההצלחה של קריית יערים ואיפה הצחיקו ואפו עוגת נייר טואלט: הצטרפו לאתגר 14 הימים של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

חבילות של אמזון./צילום:  Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב

עובדי אמזון: נשבות, החברה לא מספקת לנו אמצעי הגנה מהקורונה

מחריפה הביקורת על אחת מהחברות העשירות בעולם: בזמן שמגפת הקורונה משתוללת במדינה, היא אינה מחטאת את המחסנים ● כמו כן, לטענת העובדים, אמזון מספקת לחולי הקורונה רק שבועיים חופשה בתשלום - וחל"ת לעובדים אחרים

הרצוג פוקס נאמן לוגו / צילום: יחצ

הקיצוצים הגיעו גם למשרד הרצוג-פוקס-נאמן: חוזרים לשכר של 2019, 10% מהעובדים יצאו לחל"ת

במשרד עורכי הדין הגדול בארץ הכריזו על קיצוץ רוחבי של 15% בשכר עובדי המשרד ● במשרד מ.פירון הוציאו עובדים לחל"ת והפחיתו 20% בשכר עורכי הדין, אך לא קיצצו בשכר המתמחים

דורשי עבודה חדשים שנרשמו בלשכת התעסוקה מתחילת החודש

שיעור האבטלה מתקרב לרבע מהמשק; מעל ל-800 אלף נרשמים חדשים במרץ

עד היום ב-17:00 נרשמו 20,413 דורשי עבודה – דומה למספר הנרשמים הכולל אתמול ● 89.9% מהנרשמים בשירות התעסוקה מתחילת מרץ נמצאים בחל"ת ● שיעור האבטלה עומד על 23.1%

יולי אדלשטיין בנאום התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

“דווקא המהלך הקיצוני של אדלשטיין הביא את נתניהו וגנץ להשיב את הממלכתיות על כנה”

ד"ר אסף הראל מנתח את התנהלות יו"ר הכנסת היוצא, שסירב לקיים הצבעה להחלפתו כהוראת בג"ץ, כדילמה של "אישיות דו-מהותית" הנקרעת בין הממלכתיות לבין המחויבות הפרטית-מפלגתית ● "אדלשטיין העדיף את היבטיו הפרטיים והמפלגתיים וגרם לפגיעה אנושה בדמוקרטיה"