למי יש כרטיס לדרבי?!

לראשונה מאז 2002/03 יש דרבי בזמן שהפועל ומכבי רצות סימולטנית לאליפות. הדבר הזה יצר באזז אינטרנטי לא מוכר לכדורגל הישראלי, שכלל הסתערות על כרטיסים וסטטוסים מוזרים בפייסבוק ■ ולגבי כדורגל, הלחץ גרם לאיווניר למצמץ ראשון

1. ליגת העל נכנסה באופן רשמי לעידן הדיגיטלי. ההצהרה הזאת נשמעת קצת מופרכת אם נזכרים שאנחנו בכל זאת מדברים על אותה הליגה שטכנולוגיה היא ממנה והלאה, שבה עדיין משחקים במגרש מפגר כמו הקופסא. אבל עובדה: באזז עצום מתרחש ברשת סביב הדרבי התל-אביבי שייערך ביום ראשון בבלומפילד.

הבאזז לא בא לידי ביטוי רק באתרי הספורט השונים שהתחילו לעסוק בדרבי כבר ביום ראשון, או בפורומים של האוהדים. הפעם הוא הקצין למקומות חדשים: ביום שלישי 1,700 הכרטיסים היחידים שהוקצו לאוהדי הפועל למשחק הוצעו למכירה באופן בלעדי לאינטרנט, על-ידי האתר של משרד הכרטיסים לאן. מוזר: הרי מה זה ללכת למשחק כדורגל בארץ בלי לעבור לפני זה בקופה היחידה שקיימת במגרש, עם המוכר הזקן שיושב מאחורי סורגים. את "החוויה" הזאת האוהדים של הפועל לא עברו ביום שלישי: הם קנו את כל הכרטיסים בתוך רבע שעה, אחרי שגיהצו במרחב הווירטואלי את כרטיסי האשראי שלהם. ביום רביעי גם אוהדי מכבי הצטרפו לחגיגה המשונה הזאת, באותו אתר, ותוך שעה חטפו את כל 2,800 הכרטיסים המוקצים להם.

לא רק גזרת הכרטיסים בוערת - גם הרשתות החברתיות גילו את הדרבי. רוכשי הכרטיסים ממשיכים את החגיגה בפייסבוק לאחר הקנייה: סטטוסים נוטפי-אושר מושלכים לכל עבר - דברים בעדת ה"יש כרטיס לדרבי! יש אלוהים!", שזוכים לעשרות Like. אוהדים מעלים צילומי מסך לאישורי הזמנת הכרטיסים שקיבלו במייל. כאילו השיגו כרטיס להופעה חד-פעמית של ג'ון לנון בגן עדן.

הטירוף באינטרנט, זירת התרחשות חדשה עבור הכדורגל הישראלי, מלמדת אותנו שדרבי תל-אביבי מגיע, אבל דרבי מרתק מתמיד: דרבי בעונה שבה הפועל ומכבי מצליחות לרוץ במקביל לאליפות, משהו שלא קרה בליגת העל מאז 02/03.

2. גם מוטי איווניר מרגיש שמשחק גדול באמת מגיע. העובדה הזאת משפיעה עליו. אחרי פחות מחודש במכבי וארבעה משחקים רשמיים בלבד בתפקיד, איווניר כבר מתלונן שהתקשורת נגדו ("כל המבקרים שלי יכולים לבוא ללמוד אצלי בקורס מאמנים", אמר אחרי ההפסד להפועל פ"ת בגביע ביום שלישי).

הדבר האחרון שמכבי צריכה כרגע זה מאמן עצבני. עם עצבים לא בונים ביטחון לשחקני כדורגל שמתרסקים פעם אחר פעם העונה במשחקי העונה שלהם. זה התחיל עם הפסד במחזור הראשון לחיפה, המשיך עם נפילה בדרבי הראשון לשנה זו, וסיים את עידן אבי נמני אחרי השפלה בקרית אליעזר. אפילו סתם משחק חשוב, משחק גביע שיש הכרעה בסופו, הכניס את ערימת המיליונרים של מכבי לפאניקה.

מוטי איווניר צריך להירגע מסיבה אחת פשוטה: עדיין יש לו קבוצה עם ים של כישרון. חוץ מעמדות המגינים, מכבי ת"א מתוקתקת בכל עמדה על המגרש עם שחקנים נהדרים. מכבי עדיין מסוגלת לקחת כאן אליפות. מכל הצרות והטלטלות שעברה העונה היא רחוקה רק 2 נקודות מהמקום הראשון (אחרי קיזוז). ניצחון בדרבי יוכל לשחרר את הפקק המנטאלי הזה שיושב על הקבוצה הזאת ועל איווניר.

3. הפועל ת"א היתה בעונה הקודמת הקבוצה של ורמוט ושכטר. הצמד הזה היה אמון על המוראל בחדר ההלבשה, הנהיג את חוליית ההתקפה והיה אחראי על הכי הרבה כיבושים ובישולים. השנה שכטר פצוע. ורמוט? הוא ירד משמעותית ביכולת: 15 מחזורים לפני הסיום הוא רק עם 5 בישולים, כשאת העונה שעברה סיים עם 16 בישולים.

העונה הקבוצה "עברה" לערן זהבי. מלך הבישולים של ליגת העל (8) שהוסיף גם 7 שערים, כל זה למרות שברוב המשחקים הוא ממוקם בעמדה אחורית יחסית של קשר 50/50. מהעמדה הזאת של זהבי עוברת רוב הנעת הכדור של הפועל. משהו שמזכיר את מודל פרנק למפארד בצ'לסי.

הדבר הכי גדול שאלי גוטמן הצליח לעשות השנה בהפועל הוא ריענון. אולי הדבר הכי חשוב לקבוצה אחרי זכייה בתואר. גוטמן הצליח להרוויח מזהבי את כל היכולות שלו, בכך ששדרג אותו למנהיג עיקרי בקבוצה; גוטמן הכניס להרכב את שי אבוטבול, שבעונה שעברה לא הצליח להתאושש מהפציעה הגדולה שלו; תמוז ובן שהר מרכיבים שפיץ חדש וצמא לשערים בהיעדרם של שכטר ולאלה; וגם להגנה נוסף בורג חדש בדמות פרנסמן.

קשה לראות מה עוצר את הפועל בדרך לעוד דאבל חוץ מהניהול השערורייתי (עדכון: חלון ההעברות נסגר ב-8 בפברואר. למה הקבוצה שמחזיקה כרגע את קופת המזומנים הכי גדולה בכדורגל הישראלי עדיין לא החתימה שחקן רכש אחד?).