"התייקרות הדלק מפלצתית; 50% בשלוש השנים האחרונות"

בעלי עסקים שדלק הוא אחת ההוצאות הכבדות שלהם, מנסים להתרגל לעידן שבו ליטר דלק עולה יותר מ-7 שקלים ■ איך מתמודדים עם הוצאה שלא מפסיקה לזנק?

בעלי עסקים שדלק הוא הוצאה כבדה שלהם, מתדלקים ובוכים. מנסים להתרגל לעידן שבו ליטר דלק עולה יותר מ-7 שקלים. "אם זה היה אפשרי, היינו חוזרים לעגלה וסוס", אומרים לנו כמה מהם ומדגישים, שאין להם נחמה בכוונת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להפחית 20 אגורות במחיר ליטר דלק, לאחר שזינק מתחילת השנה בכמעט חצי שקל שהם כ-13% (מחצית מההפחתה, כך מסתמן, תבוא מרווחי חברות הדלק, והמחצית השנייה מהפחתה במס המוטל על הדלק).

לפי שעה, שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד להפחתה. אתמול בכנס הרצליה אמר כי "הממשלה לא תוכל לתת סובסידיות או הנחות מסים בכל פעם שהמחירים יעלו או ירדו". התנגדות זו של האוצר עלולה לעלות לנו בעוד שביתה במשק, בה מאיים היום יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

בינתיים, התייקרות הדלק, לצד הנסיקה במחירי תשומות נוספות, שוחקות את הרווחיות עד דק ומכבידות מאוד על תזרים המזומנים שלה עסק. "ולא עוזר", לטענת בעלי העסקים, "שהדלק נחשב כהוצאה מוכרת באופן חלקי במס".

לדברי טל זהר-עבדה, מנכ"ל חברת המסחר FXCM ישראל, התייקרות הדלק, כמו תשומות אחרות, מכבידה יותר על עסקים קטנים. "בעוד הגדולים מצליחים להתמודד בזכות כוח מיקוח וקנייה חזק מול ספקיות הדלק ויכולת לגלגל את העליות על הלקוחות, הקטנים חלשים מדי בכדי להרשות זאת".

עולה ועולה - התייקרות הדלק בשנה האחרונה
 עולה ועולה - התייקרות הדלק בשנה האחרונה

"לפני מספר חודשים העלנו מחירים ואיבדנו לקוחות. אותם לא מעניין שהדלק התייקר"

אבל הבעיה הכי גדולה של דודי בוחבוט, מבעלי "מאך 1" שליחויות והפצה, היא לקוחות בחוזים שנתיים ועבודות שזכו בהן במכרז, שלא מאפשרים העלאת תעריפים לזמן ממושך

דודי בוחבוט, מאך 1 / צלם רוני שיצר
 דודי בוחבוט, מאך 1 / צלם רוני שיצר

"התחרות מול החברות הגדולות בענף כמעט בלתי אפשרית". בוחבוט

- עד כמה התייקרות הדלק משפיעה על העסק?

"כחברת שליחויות המחזיקה ב-25 קטנועים ו-3 רכבים ומבצעת כמה מאות משלוחים ביום, תעריפי דלק מטורפים משפיעים עלינו לרעה, ולא מהיום. שנים שזה שוחק לנו את הרווחיות, ומאלץ אותנו להעלות מחירים ללקוחות.

"הבעיה מתחילה עם לקוחות שאנחנו עובדים איתם בחוזים שנתיים, אי-אפשר לעדכן כלפי מעלה את המחיר באמצע חוזה; ובעבודות שזכינו בהם במסגרת מכרז, שכן צריך להמתין שנתיים-שלוש עד לחידוש המכרז כדי לעדכן מחירים. עסקאות שסגרנו מראש נעשות פחות ופחות רווחיות.

"הדלק הוא משתנה מטורף שמאיים על האיתנות הפיננסית שלנו וגורם לנו לשקול פעמיים כל עבודה, ובמיוחד כאלו שמשתלמות פחות כמו נסיעות מחוץ לעיר. מצב זה הופך את התחרות של חברות המשלוחים הקטנות לכמעט בלתי אפשרית מול החברות הגדולות בענף".

- האם אתם סופגים את ההתייקרות או מגלגלים אותה על הלקוח?

"לפני מספר חודשים העלנו מחירים ללקוחות בכ-3%. איבדנו בגלל זה כמה לקוחות, ולכן היום אנחנו מנסים להימנע מזה ככל האפשר. את הלקוחות זה לא מעניין שהדלק יקר, הם לא מוכנים לשלם יותר על משלוח".

- עד כמה הפחתה של 20 אגורות לליטר דלק תציל את המצב?

"כל הפחתה היא חיובית, אך למיטב הבנתי השפעתה מינורית".

- האם אתם מאלצים או מתמרצים עובדים לצמצם בצריכת הדלק?

"זה בלתי אפשרי, כי שנוע זאת העבודה שלהם. הם לא יכולים לחסוך בדלק. ותאמיני לי, כשהעובדים שלנו יורדים מהכביש, הם ממש לא רוצים לעלות עליו סתם ככה".

- איך לדעתך הכי נכון לחסוך בדלק:

"עדיין לא מצאתי את הנוסחה - איך לחסוך בדלק כשהעסק שלך מושתת על דלק. מה שבטוח, מחאה לא תעזור פה כי אנחנו עם אדיש. לכל אחד יש את מלחמת ההישרדות היומיומית שלו שהופכת אנשים ובעלי עסקים לאדישים. גם אני אדיש. אני בחור צעיר עם שערות לבנות מהמתח היומיומי בעסק. אשמח לעזור למי שירים את הכפפה בלתלות על כלי הרכב שלנו שלטים וסטיקרים 'די להתייקרות'".

מאך 1
פעילויות: שליחויות והפצה
שנת הקמה: 1987
בעלים: יעקב זלצמן ודודי בוחבוט
מס' עובדים: 30
מחזור מכירות שנתי: כ-4 מיליון שקל
היקף הוצאות דלק בחודש: כ-40 אלף שקל בחודש

"התייקרות הדלק מפלצתית, ולא עוזרים לנו הסכמי הסחר שיש לנו עם חברות הדלק"

התייקרות הדלק בכ-50% בשלוש השנים האחרונות, יחד עם התייקרות הביטוח הדו-גלגלי בכ-230% בשלוש השנים האחרונות, הם הבעיה הגדולה ביותר של יוסי אלבז, מבעלי רשת "דומינוס פיצה"

יוסי אלבז, דומינוס פיצה / צלם יח
 יוסי אלבז, דומינוס פיצה / צלם יח

"בדקנו אלטרנטיבה של כלים חשמליים, אבל הם לא התאימו לאופי הפעילות". אלבז

- עד כמה התייקרות הדלק משפיעה על העסק?

"85% מהפעילות של 'דומינוס פיצה' היא פעילות משלוחי פיצה. יש לנו צי של 350 קטנועים ו-950 שליחים שאחראים לכ-10 אלף משלוחי פיצה ביום. והדלק מהווה, מן הסתם, הוצאה משמעותית: 4 מיליון שקל בחודש.

"רוב העבודה שלנו מושתת על דלק. התייקרות הדלק - כ-50% בשלוש השנים האחרונות - והתייקרות הביטוח הדו-גלגלי - כ-230% בשלוש השנים האחרונות - יוצרים יחד מספרים מפלצתיים. ולא עוזרים הסכמי הסחר שיש לנו עם חברות דלק, המקנים לנו הנחה של אחוזים בודדים.

"בדקנו אלטרנטיבה של כלים חשמליים, אבל לא מצאנו שהם אמינים ומתאימים לאופי הפעילות שלנו".

- האם אתם סופגים ההתייקרות או מגלגלים אותה על הלקוח?

"כדי להמשיך להבטיח את רמת השירות הגבוהה שלנו, הכוללת התחייבות למשלוח תוך חצי שעה ללא דמי משלוח, אנחנו סופגים כרגע את הפערים. אבל הם מתחילים להיות קשים להתמודדות. עדיין לא קיבלנו החלטה אם להעלות מחיר לצרכן הסופי, כי זה לא פשוט לרוץ ולהעלות מחירים. אנחנו לא מנהלים עסק מהיום למחר - בניגוד לממשלה שכל הזמן הולכת קדימה אחורה.

"כרגע אנחנו סופגים ומצפים בכיליון עיניים להורדת שיעור המס על הדלק. במקביל, אנחנו שומרים על העסק ומנהלים אותו בשבע עיניים וביעילות מרבית".

- עד כמה הפחתה של 20 אגורות לליטר דלק תציל את המצב?

"לעשרים האגורות האלה יש השפעה משמעותית עלינו, ולכן כל הפחתה מבורכת".

- האם אתם מאלצים או מתמרצים את העובדים לצמצם בצריכת הדלק?

"לא כי אצלנו זה קשיח. מאידך, לא נעשה מה ששחקנים אחרים בענף שלנו עושים: מחזיקים פחות אופנועים ומעמיסים יותר משלוחים על כל שליח. אנחנו משתדלים להוציא עם כל שליח אחד-שניים משלוחים, כדי לעמוד בהתחייבות של משלוח תוך חצי שעה".

- איך לדעתך הכי נכון לחסוך בדלק?

"להתנהל ביעילות מקסימלית ובמקביל לצאת לרחוב ולמחות".

דומינוס פיצה
פעילות: רשת משלוחי פיצה
שנת הקמה: 1990
בעלים: יוסי אלבז ודני גולד
מס' עובדים: 1,400, מהם 950 שליחים
מס' סניפים: 35
מחזור מכירות שנתי: כ-150 מיליון שקל
היקף הוצאות דלק בחודש: 4 מיליון שקל

"אנו מחכים שמישהו יתעשת, ויעשה את הצעד המתבקש: הורדה משמעותית במחיר הדלק"

יוסף שקלים, מבעלי Josef, לא מצליח להבין את העניין של להטיל עוד ועוד מסים. גם כך חברות ההובלה העלו מחירים ב-15% מתחילת השנה

יוסף שקלים, Josef / צלם עינת לברון
 יוסף שקלים, Josef / צלם עינת לברון

"אין לנו לאן לברוח מההתייקרויות הללו". שקלים

- עד כמה התייקרות הדלק משפיעה על העסק?

"מדי יום אנחנו משנעים סחורה בעצמנו ובאמצעות חברות הובלה שונות ל-10 החנויות שבבעלותנו ולעשרות נקודות מכירה נוספות ברחבי הארץ. דלק הוא ללא ספק אחד ההוצאות הכבדות שלנו, אחרי דמי שכירות בקניונים, מלאי וכוח-אדם. הרכבים שלנו מסתובבים כל יום כל היום בין החנויות, ולא רק כדי לפרוק סחורה חדשה אלא גם כדי להחזיר נעליים מתיקון ולהשלים דגמים ומידות חסרות לבקשת הלקוחות.

"אנחנו מוציאים כ-20 אלף שקל בחודש על דלק, וכ-100 אלף שקל נוספים על הובלות משלימות באאוטסורסינג, שדלק מהווה חלק לא מבוטל מתמחור ההובלה. מתחילת השנה, חברות ההובלה העלו לנו את המחיר בכ-15%, בעיקר בגלל סעיף הדלק המתייקר. בקיצור, אין לאן לברוח. המצב הזה לוחץ על התזרים ומאלץ אותנו להתנהלות סופר אחראית".

- האם אתם סופגים את ההתייקרות או מגלגלים אותה על הלקוח?

"אנחנו סופגים אותה כי אין לנו ברירה אחרת. התחרות בענף הנעליים הרווי מטורפת, ולא מאפשרת העלאת מחירים ללקוחות. זה בלתי אפשרי גם בגלל הקונספט של הרשת שלנו: נעלי איכות במחיר נמוך".

- עד כמה הפחתה של 20 אגורות לליטר דלק תציל את המצב?

"ישראל היא לא מדינה גירעונית, ולכן אני לא מצליח להבין מה העניין הזה של להטיל עוד ועוד מסים. אנחנו מחכים שמישהו יתעשת פה, ויעשה את הצעד המתבקש: הורדה משמעותית במחיר הדלק, ולא רק 20 אגורות לליטר. אנחנו סובלים וזה ממש לא פייר".

- האם אתם מאלצים או מתמרצים את העובדים לצמצם בצריכת הדלק?

"עד היום העובדים שלנו יכלו לנסוע כמה שהם רוצים עם רכבי החברה. בימים הקרובים זה עומד להשתנות. אנחנו נערכים להגביל את מספר הקילומטרים ואת צריכת הדלק שלהם. עובד שיחרוג ייקנס".

- איך לדעתך הכי נכון לחסוך בדלק?

"לחפש אחר מקורות הדלק הזולים ביותר שיש בשוק, ולא לתדלק בתחנת הדלק רק בגלל שהיא קרובה לביתך".

Josef
פעילות: יבוא, סיטונות וקמעונאות נעלי נשים
שנת הקמה: 1980
בעלים: משפחת שקלים
מס' עובדים: 30
מס' חנויות: 10
מחזור מכירות שנתי: כ-10 מיליון שקל
היקף הוצאות דלק בחודש: כ-20 אלף ש' על דלק ועוד 100 אלף שקל על אאוטסורסינג

9 עצות לחיסכון בדלק - מדריך מקוצר לבעל העסק המיואש

עפ"י עופר הוס, מנכ"ל חטיבת ההובלות בחברת השילוח הבינלאומית ORIAN

עופר הוס, Orian / צלם תמר מצפי
 עופר הוס, Orian / צלם תמר מצפי

1. הגדלת מודעות העובדים לחיסכון בדלק

שתף את העובדים במשמעות ההוצאה לארגון, ובקש מהם לצמצם בנסיעות מיותרות מעבר לשעות העבודה. ככלל, מומלץ לקבוע מדיניות ברורה בנושא השימוש ברכב חברה למטרות אישיות הכוללת, למשל, איסור שימוש ברכב חברה על-ידי קרובי משפחה.

2. יצירת מנגנוני בקרה ומדידה

צור מנגנונים לבחינת ההוצאות של העסק על דלק כגון מדידת כמות ההוצאה על דלק כפונקציה של כמות פגישות של אנשי המכירות, מדידת כמות הנסיעות כפונקציה של מקום מגורים וטיפול בחריגים.

3. צמצום נסיעות עתירות דלק

על-ידי הסעות מרוכזות, שינוע סחורות בלילה ולא בשעות עומס וכדומה.

4. ריענון הסכם עם ספקית הדלק שלך

בחן מתי ההסכם רוענן באחרונה והאם ניתן להשיג הסכם טוב יותר עם ספקית הדלק שלך או עם תחנות דלק אחרות באזורך.

5. הצטרף לקבוצת רכישה

בחן אפשרות להגדיל את כוח הקנייה שלך באמצעות חבירה לבעלי עניין נוספים, כולל מתחרים. רכישת דלק במשותף תאפשר לך ליהנות מיתרון הגודל.

6. שיפור מיומנות נהגי החברה

הקפדה על הוראות יצרן, שימוש נכון בתיבת ההילוכים, הדממת מנוע בעת פריקת או טעינת סחורה, כל אלה ועוד בכוחם להקטין את צריכת הדלק.

7. הקפדה על טיפול מונע

אחזקה שוטפת ונכונה של כלי הרכב יכולה לחסוך לעסק לא מעט כסף. חשוב להקפיד על טיפולים בזמן ברמת הרכב הבודד.

8. רכישת כלי רכב חסכוניים יותר

בזמן רכישת כלי רכב חדשים לעסק, כדאי לקחת בחשבון גם את רמת צריכת הדלק שלהם. צריכת דלק צריכה להיות פרמטר משמעותי בתהליך קבלת ההחלטה.

9. אין פתרונות קסם

מגוון פתרונות וגימיקים שוטפים את השוק, החל ממגנטים הנצמדים לצינור דלק ועד לתכשירים כאלה ואחרים. אם הם היו כאלה טובים והיה בכוחם להפחית את השימוש בדלק, חברות הרכב היו מאמצות אותם.