לאומי רוכש את בנק ספדיה השוויצרי ב-670 מ' ש'

בכוונת לאומי לאחד את פעילות ספדיה לתוך לאומי שוויץ ■ לאחר מכן ינהל לאומי שוויץ נכסים ביותר מ-10 מיליארד פרנקים שוויצריים

בנק לאומי רוכש את בנק ספדיה (Banque Safdie) השוויצרי. הרכישה מתבצעת באמצעות השלוחה השוויצרית של לאומי, בנק לאומי שוויץ, תמורת 177 מיליון פרנקים שוויצריים, כ-670 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". מנכ"ל לאומי שוויץ הוא אמנון זיידנברג, והיו"ר היא מנכ"לית לאומי, גליה מאור.

מטעם לאומי הובילו את הרכישה מאור וראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית, צבי איצקוביץ'. זיידנברג וצוות ההנהלה נטלו חלק פעיל בניהול המו"מ. בנק ההשקעות המתווך בעסקה הוא גולדמן זקס ישראל, ועורכת הדין של הבנק היא דליה טל.

שווי בנק ספדיה מבוסס על ההון העצמי, בתוספת מכפיל על הנכסים שבניהולו ביום סגירת העסקה, כיום כ-5 מיליארד פרנקים שוויצריים. סכום זה כפוף לנוסחאות התאמה, כאשר הסכום הסופי ייקבע בעוד שנה לאור היקף הנכסים שינוהל בבנקאות הפרטית. כך מגן על עצמו בנק לאומי מפני משיכת נכסי בנקאות פרטת המנוהלים בבנק ספדיה.

בכוונת לאומי לאחד את פעילות הבנקאות הפרטית של לאומי שוויץ ובנק ספדיה. לאחר מכן ינהל לאומי שוויץ נכסים ביותר מ-10 מיליארד פרנקים שוויצריים. למרות שהרכישה תגדיל את פעילות לאומי שוויץ בכ-60%, לא יגדלו ההוצאות באופן משמעותי, מכיוון שהפלטפורמה התפעולית של הבנק מאפשרת לו לקלוט לתוכו בנק בסדר גודל דומה לשלו.

בראיון ל"גלובס" לפני שנה וחצי אמר זיידנברג כי "על ידי הגדלת הנכסים המנוהלים (באמצעות רכישה) אוכל להגדיל את ההכנסות בלא להגדיל באותו שיעור את ההוצאות. הפלטפורמה כבר קיימת, וכן מערכות המחשב וכוח האדם שיכולות לתמוך בהכפלת גודל הבנק. אחרי הרכישה, שיעור ההכנסות מהנכסים יישמר, אבל לא נצטרך להגדיל באותו היקף את ההוצאות, כך שהרווח התפעולי והרווח הנקי ייגדלו".

הרכישה בשוויץ מתבצעת בהתאם לאסטרטגיה הבינלאומית של לאומי שאותה גיבש באחרונה הדירקטוריון, בראשות דוד ברודט. עיקרי האסטרטגיה הם התבססות במקומות שבהם פועל הבנק והתפתחות למקומות שאליהם מגיעים הלקוחות - "עקוב אחרי הלקוח".

בנק ספדיה שנוסד על ידי אדמונדו ספדיה בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, נמצא בבעלות משפחת ספדיה שמבקשת כעת להתמקד בפעילותה בברזיל. הבנק מתמחה בבנקאות פרטית, ועיקר פעילותו בניהול כספי לקוחותיו בעשרות מדינות ברחבי העולם. מטה הבנק ממוקם בז'נבה, והוא מקיים פעילות בנקאות פרטית גם באמצעות סניפים, חברות-בנות ונציגויות בציריך, לוגאנו, ישראל ודרום אמריקה.

לאומי שוויץ, שנוסד ב-1953, מנהל נכסים בכ-5 מיליארד פרנקים שוויצריים. הבנק מדורג במקום 55 בין 150 הבנקים הזרים בשוויץ, ומתמחה בבנקאות פרטית ובניהול חשבונות בדיסקרציה (ניהול תיקים). מטה הבנק ממוקם בציריך, ונוסף על כך הוא פועל באמצעות סניפו בז'נבה ונציגות בישראל. לאומי שוויץ מספק שירותי בנקאות פרטית לאלפי לקוחות בינלאומיים אמידים, ומקבל לקוחות מרף מינימלי של 150 אלף פרנק"ש. 85% מהלקוחות מנהלים תיק נכסים ביותר ממיליון פרנק"ש, כאשר התיק הממוצע הוא של 2.5 מיליון פרנק"ש. מרבית הלקוחות של לאומי שוויץ מגיעים משלוש מדינות - ישראל (24%), גרמניה (17%), צרפת (12%).