אהוד יערי: "אני מוטרד מאובמה; הערבים לא צריכים יד חזקה"

הצצה ראשונה לראיון עם אהוד יערי במגזין "פירמה": "אף אחד לא קרא נכון את רמת התרעומת במצרים - גם לא מובארק או מישהו סביבו"

אהוד יערי לא נבוך לנוכח הכישלון בחיזוי המתרחש ברחובות מצרים. בראיון למגזין "פירמה", שיתפרסם הערב (ג'), הפרשן לענייני ערבים של חדשות ערוץ 2 אומר שכולם פספסו - החל בפרשנים וכלה במערכת הביטחון. לדבריו, גם מובארק עצמו לא ידע מה יקרה.

"היה ברור שיהיה ניסיון להפוך את ההתקוממות הזו לרפורמות במשטר ולא לחילופי משטר, ועל זה היה המאבק. במצרים השלטון לדעתי לא קרא את הרמה הגבוהה של התרעומת, ההתמרמרות, חוסר הנחת הציבורי מהחיים, מהשלטון וכל מה שנלווה לזה. לא מובארק ולא אף אחד סביבו. לא מארגני ההפגנות מטעם האופוזיציה ובטח לא אני, הקטן באלפי-מנשה, לא ראינו שזה יכול לקבל את הדפוס הזה של עלייה על הבסטיליה".

- מה דעתך על החשש בישראל מפני דמוקרטיה במצרים?

"למה אנחנו מניחים שמזרח אירופה יכלה לעבור מקומוניזם ברוטלי למשטרים דמוקרטיים? או דרום אמריקה, שם יש יותר עוני מאשר בעולם הערבי? למה האומות הגדולות של אסיה - הודו, אינדונזיה - יכולות לקיים משטרים דמוקרטיים? למה אנחנו מניחים שבערבים יש משהו שלא מאפשר להם להגיע לזה? אני כופר בהנחה הזו שכאילו הם לא מסוגלים, שהם 'צריכים יד חזקה'".

- זה בידיו של אובמה כרגע?

"יש לו חלק מרכזי בהתפתחות".

- אנחנו רואים עד כמה פייסבוק, טוויטר והבלוגים מניעים את האנשים לצאת לרחובות, ושומעים לראשונה את רחשי העם. אתה בפייסבוק?

"לי אין דף בפייסבוק. אנחנו מאוד יושבים על הדבר זה. אבל לדעתי אם הגפרור היה בפייסבוק - כל ההמשך היה טלוויזיה. התמונה כבר דחפה טלוויזיה. אל תשכח שבחלק גדול מהזמן המצרים השביתו את התפקוד של כל הסלולרי והאינטרנט. לא בטוח שאין מידה של הגזמה בכמה זה 'מהפכת הפייסבוק'. זה גם פייסבוק. עדיין הטלוויזיה המסורתית היא כוח הדחף הגדול".

- אתה חושב שאנחנו צריכים להיות מוטרדים משלטונו של אובמה?

"אני אישית מוטרד. השאלה מה הוא חושב שהוא יכול להשיג במזרח התיכון".

הראיון המלא - במגזין "פירמה"