הקבלנים מתריעים מאיחורים של 3 שנים בהשלמת דירות

זאת, בשל המחסור בעובדים זרים בענף ■ מנכ"ל התאחדות הקבלנים: "האוצר מנסה לזרות חול בנושא, כמו עם מחירי הדיור" ■ האוצר: הטענות לא ברורות לנו

אם לא די בעליות המחירים המתמשכות של השנתיים האחרונות, יוצאת היום (ג') התאחדות הקבלנים בהצהרה כי מחסור חסר תקדים בעובדים מקצועיים עתיד להרע את המצב אפילו עוד יותר.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, ערך לאחרונה מפגשי חירום עם קבלנים מכל הארץ. לדבריו מתמודדים הקבלנים עם מציאות בלתי אפשרית של גידול בהתחלות בנייה, לצד מחסור חמור בעובדים מקצועיים. הקבלנים טוענים כי לא יצליחו לעמוד במשימות שהמדינה מטילה עליהם בבנייה למגורים ובבנייה החוזית והתשתיות.

בהתאחדות מעריכים כי לאור המחסור החמור בעובדים ולאחר שמשך זמן הבנייה בישראל כבר התארך בעשור האחרון לשנתיים וחצי לבניית דירה ממוצעת, ייווצרו איחורים בהשלמת דירות של 3 שנים.

כמו כן, לדברי כידור, "בממשלה מדברים כל הזמן על הרצון להפחית את מחירי הדירות, שר השיכון פועל נמרצות להוצאת עוד ועוד מכרזים, אך בפועל אין מי שיבנה את הדירות, יסלול את הכבישים או יבנה מבני ציבור והתוצאה תהיה עלייה נוספת במחירי הדירות".

כידור גם טוען ש"האוצר מכשיל אספקת עובדים מקצועיים לענף על-ידי פרסום נתונים שגויים והצהרות לכאורה על כניסת ישראלים לענף. כמו שבאוצר חזרו ופרסמו בחודשים האחרונים שמחירי הדירות יורדים, למרות שבפועל הם רק עלו - כך גם במקרה זה. האוצר מנסה לזרות חול בעיני הציבור ובעיני מקבלי ההחלטות".

הקצאה קטנה מדי

יחד עם דבריו של כידור נשמעים גם קולותיהם של הקבלנים מהשטח: "אנחנו אמורים לבנות במקביל פרויקט של 66 יחידות דיור בפסגת זאב ומלון במרכז ירושלים וקיבלנו אישורים לחמישה עובדים פלסטינים בלבד", אומר גלעד יוחנן מחברת אלי יוחנן מהנדסים. "אני לא מבין איך המדינה מחליטה מצד אחד להציף את המדינה בקרקעות ומצד שני לא נותנת לנו עובדים שיבנו את הדירות. המצוקה גדולה אין לי אפשרות להתחיל את הפרויקטים ללא עובדים".

גם מיכאל סנה מחברת יניב ס.א. לבניין ופיתוח מספר כי מדובר במצב לא הגיוני: "זכיתי במכרז של משרד השיכון לבניית 28 יחידות דיור בנתיבות, וההקצאה של העובדים הזרים שקיבלתי עומדת על 8 בלבד". לדבריו יידרשו לו ארבע וחצי שנים לבניית הפרויקט בתנאים אלו, בעוד שבעבר סיים פרויקטים דומים תוך שנה.

לפי נתוני התאחדות הקבלנים, לכל דירה דרוש בממוצע עובד מקצועי אחד המועסק בביצוע עבודות השלד (עבודות רטובות) למשך זמן בנייה ממוצע של 24 חודשים. לרוב מדובר בעובדים זרים או פלסטינים. כיום מועסקים בענף כ- 6,000 עובדים זרים בלבד וכ-16 אלף עובדים פלסטינים, כך שקצב הבנייה לא יכול לעלות על כ-20 אלף יח"ד בשנתיים, וזאת מבלי לקחת בחשבון את המחסור בעובדים מקצועיים בתחום התשתיות והבנייה החוזית.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הנתונים עליהם מסתמך משרד האוצר מגיעים מהלמ"ס, הן לגבי מספר הדירות החדשות והן לגבי מספר העובדים. "לפי הנתונים", טוענים באוצר, "ב-5 השנים האחרונות לא התארך משך הבנייה של דירות. כמו כן, מספר הישראלים גדל בכ-50 אלף איש בעשור האחרון, כשבמקביל חלה ירידה בכמות העובדים הזרים. לפיכך, טענות התאחדות הקבלנים אינן ברורות לנו".