"העלייה המטורפת במחירי הדירות פוגעת גם בקבלנים"

מוטי כידור, המנכ"ל הטרי של התאחדות הקבלנים, בטוח שיוכל לקדם את ענייני הענף ■ על המחסור בעובדים זרים: "לא יהיו עובדים ולא יהיו קרקעות, המחירים ימשיכו לעלות"

אחרי חודש וחצי בתפקיד מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור מרגיש מספיק בטוח להתחיל לדברר ולקדם את ענייני הענף. כידור, בן 47, הגיע לנהל את הגוף היציג של קבלני הבנייה ללא שום ניסיון בענף - אחרי 25 שנה בשירות קבע בצבא, ממנו השתחרר ב-2007 בדרגת אלוף משנה כמפקד חטיבה באוגדת שיריון, כשמאז מילא שורה של תפקידים בסקטור הפרטי, בעיקר בחו"ל.

"אני מכיר את כל השמות בנדל"ן, אבל לא מכיר את כולם באופן אישי", מודה כידור, "הניסיון שלי הוא בניהול. לקחת מערכת, לנהל אותה ולהצעיד אותה קדימה. אני, למשל, הסבתי בתפקידי האחרון בצבא חטיבת שיריון מטנקים ישנים למרכבה סימן 4. תהליך ההסבה היה מתוכנן למספר שנים, אבל אני לא מאמין בתהליכים ארוכים וקיצרתי אותו משמעותית. אני לא מאמין בתהליכים שאתה לא יכול לגעת בקצה שלהם. גם בנייה זה תהליך ארוך, אבל אתה יכול לגעת בהתחלה שלו ובסוף שלו ואתה צריך להיות מסוגל להשפיע עליו".

- ומה לאיש צבא, ללא ניסיון בתחום, ולניהול ארגון האחראי על אלפי קבלנים?

"יש פה אתגר עצום, אין ספק. אנשים אמרו לי שאני בא לתפקיד של שנתיים-ארבע שנים שיכול להוות מקפצה לתפקידים אחרים במשק. אני לא בטוח שאחרי זה אביט במקפצה הזאת או אכנס לתפקידים ציבוריים נוספים. אני בא לתפקיד כדי לעשות את התפקיד. ההסתכלות שלי אחרת, טיפה רחבה יותר, לאומית יותר. נכון שבהתחלה ובסוף אני דואג לקבלנים ולא מתכוון להוביל אג'נדות שיפגעו בהם, אבל אני חושב שבהסתכלות רחבה ולאומית, גם הקבלנים יצאו נשכרים".

- נושא כמו מחירי הדירות נמצא באג'נדה של מי שמייצג קבלנים? יש לך מטרה לעזור לזוגות צעירים, או שאתה שם כדי לעזור לקבלנים?

"המרוץ המטורף של המחירים פוגע לדעתי גם בקבלנים. את הקבלנים משרת ייצוב מחירים, במידה ואכן נותנים להם לבנות".

- חזרנו לדבר על בעיית העובדים הזרים?

"זו בעיה של מדינת ישראל, לא של הקבלנים. אם לא יהיו עובדים, הקבלן לא יוכל להתחייב. הוא לא ייכנס לפרויקטים חדשים, הכול ייקח לו יותר זמן, אבל הוא ידע להסתדר. לעם ישראל, לזוגות הצעירים, לכל 100 אלף הזוגות הצעירים שחסרות להם דירות היום, יתווספו עוד ועוד אנשים והיקף הבעיה יגדל.

"אני לא שש לתקוף והתנפל על מי שמוכה ונחבט ומאושפז, אבל אני באמת מזהה במשרד האוצר סוג של בעיה. אי אפשר לבנות בלי עובדים. זה כלכלה פשוטה: לא יהיו עובדים ולא יהיו קרקעות, המחירים ימשיכו לעלות. מדברים על בועה, אבל זה לא בועה כי חסר עובדים וקרקעות. זה מצוקה, זה מחסור. יש המון מה לעשות וזה מטריד. ושוב, אני מסתכל לא בעיניים של הקבלנים. נדל"ן זה גלים וצריך להסתכל קדימה, להתכונן לשנים הרזות ולעשות עכשיו את ההכנות".

- אתה מגיע לגוף שאיחד בשנים האחרונות תתי-ענפים רבים - קבלני שיפוצים, יזמים, פורשים למיניהם ועוד. חיים בהרמוניה?

"זו מערכת שיש בה מתחים, אבל כולם תחת הגג של ההתאחדות. ויכוחים יש, לא נתקלתי ולא נגעתי, אבל יש מתחים. כרגע אני רוצה לצרף אלינו גם את ארגון המהנדסים, בראשות דני מריאן. שיתופי פעולה והרחבה של הגופים שאיתם אנחנו עובדים ביחד, בלונג ראן וגם בטווח המיידי, הם משתלמים. אני לא ממציא פה את הגלגל, אני מתחבר אל המהלכים שכבר נעשו".