נאט"ו שיגרה מטוסי ביון ללוב; אובמה: שוקל פעולה צבאית

(עדכון) - קשה לצפייה: קדאפי מוציא להורג חיילים שסירבו פקודה ■ מפגין לובי: "נתפוס את קדאפי, נציב אותו על גג הרכב שלו וניסע בכל רחבי לוב, כל תושב יקבל ירייה אחת"

איבו דלדר, השגריר האמריקני לברית נאט"ו הודיע הערב כי הברית הצפון אטלנטית שיגרה מטוסי ביון מסוג AWACS על נהת שייפקחו על לוב. "בעזרת מטוסי הביון תהיה לנו תמונה טובה יותר על מה מתרחש באזור זה", אמר.

קודם לכן אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה, כי ארצו שוקלת פעילות צבאית קרקעית בלוב, וכן כי נשקלת אופציה לחימוש המורדים. את הדברים אמר אחרי שיחה עם ראש ממשלת אוסטרליה, ג'וליה גילארד. "שתי המדינות מסכימות כי האלימות שמפעיל המשטר בלוב נגד אזרחיו אינה מקובלת", אמר.

אחד משמונת ילדיו של מועמר קדאפי, עדי קדאפי, מאיים כי אם אביו יעזוב את תפקידיו בלוב - תפרוץ במדינה מלחמת אזרחים. "לוב תהפוך לסומליה חדשה, השבטים במדינה יילחמו זה בזה", אמר בריאיון לרשת אל ערביה.

קשה לצפייה: קדאפי מוציא להורג חיילים שסירבו פקודה

כוחות אוויריים של קדאפי תוקפים את הדרך הראשית לעיר ראס-לנוף לאחר שמפגינים השתלטו עלייה מוקדם יותר היום (ב'). מטוסים של מועמר קדאפי טסו כ-5 קילומטרים מהעיר והפציצו אזרחים שהיו בדרכם לעיר. נזכיר, כי בראס-לנוף מתקני נפט רבים.

בן וודמן, כתב CNN הנמצא סמוך לראס-לנוף, מסר כי שמע את אחד התושבים אומר "אנו נתפוס את קדאפי, נציב אותו על גג רכב וניסע בכל רחבי לוב, כל תושב יקבל ירייה אחת".

מוקדם יותר היום העיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון דיווח כי קדאפי מוכן להתפטר תמורת הבטחת שלומו ושלום משפחתו. על פי הדיווח, שליט לוב הודיע ל"מועצת ההתקוממות" בבנגאזי כי במידה ויסייעו לו לצאת לחו"ל ולא יעמידו אותו לדין בינלאומי, ובנוסף יעניקו לו ערבויות שיבטיחו את שלומו ושלום משפחתו - הוא יהיה מוכן לכנס ישיבת פרלמנט מיוחדת ובמהלכה להתפטר מתפקיד הנשיא, להעביר את השלטון לידי הנהגת המורדים, ובהמשך לעזוב את המדינה לגלות בחו"ל.

"מקור לובי אמין" מסר לעיתון כי עד כה לא התקבלה תשובה רשמית מהמורדים להצעתו של קדאפי, אולם בלוב מעריכים כי מתנגדיו של קדאפי יסרבו לנהל איתו כל סוג של משא ומתן.

האו"ם נכנס לתמונה?

האו"ם מינה שליח מיוחד ללוב שידון עם גורמים רשמיים בטריפולי על המשבר במדינה. השליח שמונה הוא שר החוץ לשעבר של ירדן עבדללה אל-קהטיב שבמסגרת תפקידו "ייפגש עם הרשויות בטריפולי ובסביבה וידון על המצב ההומניטרי כמו גם על מימדי המשבר", נכתב בהודעה שפירסם האו"ם.

"מזכ"ל האו"ם מודאג מאוד לגבי הלחימה בשטחי לוב שגובה את חייהם של אזרחים רבים ", נכתב בהצהרה שפירסם האו"ם. "האזרחים נושאים בנטל האלימות הקשה. מזכ"ל האו"ם קורא לעצירה מוחלטת של הפעילות הלא פרופורציונלית של הממשלה".

לפני כן דווח כי סייף אל-אסלאם קדאפי, בנו של שליט לוב, מבין כנראה שסיום שלטון אביו במדינה קרוב, ואמש (א') הוא פנה לעזרה מהאיחוד האירופי. "אם לא תעזרו לנו, לוב תהפוך לסומליה של המזרח התיכון", אמר, ובדבריו התכוון לאי היציבות הביטחונית ששוררת במדינה האפריקנית.

"אם יפול שלטונו של אבי, יהיו פיראטים מול חופי סיציליה וכרתים, יהיו מיליוני מהגרים והטרור יהיה על סף דלתכם", הוסיף קדאפי בראיון שהעניק לטלוויזיה הצרפתית. בהמשך דבריו הגדיר קדאפי את נשיא צרפת סרקוזי כ"ידיד", על אף שהאחרון גינה את המעשים האלימים שנוקט השלטון בלוב כלפי המורדים. סרקוזי קרא לקדאפי לקהל את דבר העם ולפרוש מתפקידו.

בסיכום יום הקרבות בלוב ניתן לדווח כי לפחות 70 בני אדם מצאו את מותם בחילופי האש הכבדים בין המורדים לנאמניו של מועמר קדאפי.