בדרך למפולת? האיום הגדול ביותר למניות בוול סטריט

באתר PRAGMATIC CAPITALISM התפרסם מאמר מעניין על הגורם שיכול יותר מכל, אולי, להשפיע לשלילה על מחירי המניות בשנים הקרובות - מרווחי הפעילות

אנליסטים רבים טוענים שהמניות בוול סטריט זולות כיום, כמעט לפי כל קנה מידה. לפי תוצאות 2010 המכפיל הממוצע עומד על 15.7 ולפי התוצאות הצפויות ב-2011 התשואה של המניות עומדת על 7.3% לעומת כ-3.4% בלבד באג"ח ל-10 שנים. המניות זולות, זולות, זולות.

כמובן שיש גם הרבה מאוד סיכונים מסביב הגורמים לכך שהמניות זולות, החל מאירועים לא צפויים כמו רעידת אדמה, צונאמי ואסון גרעיני ביפן, דרך זעזועים גיאו-פוליטיים במזרח התיכון ועד לתוכניות הרחבה כמותיות שונות ומשונות.

באתר PRAGMATIC CAPITALISM התפרסם מאמר מעניין על הגורם שיכול יותר מכל, אולי, להשפיע לשלילה על מחירי המניות בשנים הקרובות - מרווחי הפעילות. הרווח לפני מס כאחוז מההכנסות עומד כיום קרוב מאוד לשיא כל הזמנים - 13.3% - כ-58% מעל הממוצע הרב שנתי שלו מאז 1980.

האיום הגדול
 האיום הגדול

אם המרווחים יחזרו לממוצע הרב שנתי, המכפיל הממוצע יזנק לאזור ה-24. וכרגיל, תמיד יהיו כלכלנים ואנליסטים שיעלו טיעונים מדוע "הפעם זה שונה". ואולם, יש סיבות מדוע המרווחים חוזרים תמיד ויורדים. הסיבה המרכזית היא השוק החופשי והתחרותיות. מרווח גבוה מושך תמיד מתחרים חדשים שגורמים להורדתו.

ומה עם חידושי הטכנולוגיה? נכון, החברות האמריקניות יעילות היום יותר מאי פעם בעבר, אבל כיום יש טכנולוגיות רבות שזמינות לכולם, ובמחירים זולים מאוד (אגב, גם בגלל תחרות). כך שטיעון זה "לא תופס מים".

האיום הגדול
 האיום הגדול

- האם המרווחים לא צריכים להיות גבוהים יותר היום, כשהכלכלה עברה למבוססת שירותים לעומת מבוססת תעשייה לפני 30 שנה?

גם אם מניחים שהמרווחים בתחומי השירותים גבוהים יותר, הממוצע היה אמור לעלות ל-8.8% עד 9.2% - עדיין נמוך בהרבה לעומת המצב כיום.

- האם הגלובליזציה לא אמורה להטיב עם החברות?

נכון, חלק גדל והולך מהכנסות ורווחי החברות האמריקניות מגיע מחוץ לארה"ב, אולם גם התחרות מחברות שמחוץ לארה"ב הולכת ומתגברת כל הזמן.

האיום הגדול
 האיום הגדול

- העלייה החדה במחירי האנרגיה לא אמורה להרחיב לתמיד את המרווחים של חברות האנרגיה?

חלק מחברות האנרגיה אולי מרווחי מהמצב אולם הרבה יותר חברות ממגזרים אחרים, כמו גם צרכנים פרטיים, נפגע מהמצב והגידול החד בעלויות.

בשורה התחתונה: מרווחי הפעילות היום גבוהים בהרבה מהממוצע הרב שנתי ובשלב מסויים הם יחזרו לשם. קשה לדעת בדיוק מתי זה יקרה, אבל זה יקרה ככל הנראה בשנים הקרובות. ואז, רווחי החברות יצטמקו או יתרחבו בקצב נמוך בהרבה לעומת העלייה בתמ"ג.