היכונו למחסור במאזדה: "עוד השנה מחסור במכוניות יפניות"

כלכלני דן אנד ברדסטריט: לקראת המחצית השנייה של 2011 עלול להיות בישראל מחסור בכלי רכב יפניים וצפויה עליית מחיר של של 5%-7% בישראל" ■ צפויה גם עלייה במחירי הביטוח

האסון ביפן לא מאחר להשפיע על שוק הרכב הישראלי החובב מכוניות יפניות: לקראת המחצית השנייה של 2011 עלול להיות בישראל מחסור בכלי רכב יפניים וחלקי חילוף, כך מעריכים היום (ה') כלכלני דן אנד ברדסטריט (D&B). החברות העיקריות שייפגעו מהמחסור במכוניות היפניות הן יבואניות הרכב מיפן, חברות הליסינג, שוק הרכבים מיד שנייה וחברות חלקי חילוף.

הירידה בהיצע מכוניות יפניות ובנוסף גם התחזקות הין היפני יובילו, להערכת הכלכלנים, לעליות מחירי הרכבים של 5%-7% בישראל. העליות יתבטאו במחירן של המכוניות היפניות ומחירי חלקי החילוף שמגיעים מיפן לשוק הישראלי. ב-D&B מזכירים כי שוק הרכב הישראלי מוטה ליצרניות הרכב היפניות בשיעור של כ-40%. על פי תמהיל שנבחן בתחום מסירות הרכב בשנת 2010 עולה כי כ-50% מהרכבים שנמסרו בישראל אשתקד הם מתוצרת יפנית, כידוע יצרניות הרכב הפופולאריות בישראל - טויטה, סוזוקי, מיצובישי, הונדה, סובארו, מאזדה, ניסאן, דייהטסו איסוזו.

עוד מעריכים הכלכלנים כי צפויה גם עלייה במחירי הביטוח: ענף הביטוח צפוןי להיפגע גם הוא עם דגש על חברות העוסקות בביטוחים, ביטוחי משנה וחברות שמושקעות בשוק ההון היפני במישרין או בעקיפין. מבטחי המשנה הגדולים מאירופה בעלי פעילויות רבות באסיה בכלל ויפן בפרט עשויים להיפגע ולגלגל את עליות מחירי הפוליסות על הציבור הרחב, כולל חברות הביטוח בישראל.

לעומת הפגיעה בענפים המייבאים תוצרת מיפן, דווקא הענפים המייצאים ליפן לא צפויים להיפגע. להיפך, צפויה עליה בביקוש ביפן למוצרי יצוא ישראליים כגון תרופות, מכשירים רפואיים ומוצרי מזון בסיסיים מן החקלאות, מה שיעלה את היקפי הייצוא. על פי בדיקת D&B נכון לשנת 2010 יפן מהווה 1% בלבד מכלל היצוא הישראלי לחו"ל. בתחום היבוא, יפן מספקת לישראל 2.5% מכלל היבוא המגיע לישראל. לכן, ככל הנראה, המשק הישראלי בכללותו לא יפגע באופן ישיר ומשמעותי בטווח הקצר, אלא רק ענפים או גופים ספציפיים, אשר עלולים לפגוע בצורה עקיפה במשק.