שפת המוזיקה: למדו על עולם המוזיקה עם האוניברסיטה הפתוחה

מי שמעוניין להעמיק את השכלתו בכל הקשור לעולם המוזיקה הקלאסית, יכול לעשות זאת היום בקלות דרך ספרי האוניברסיטה הפתוחה, המציעים קורסים מצוינים בעברית מעודכנת ועם דוגמאות מוקלטות ■ לפניכם מבחר ספרים ללימוד עצמי

עד השנים האחרונות, מצב הספרות על מוזיקה בעברית היה מחפיר. חנויות הספרים הציעו ספרים מועטים מאד, רובם מתורגמים, שבדרך כלל עסקו במלחינים ולא בתיאוריה של המוזיקה. כתוצאה, לא הייתה כתובת של ממש לאוהבי מוזיקה אשר רצו בידע תיאורטי מעבר להנאה מהאזנה.

מצב העניינים העגום הזה השתנה במידה רבה בשנים האחרונות, תודות לעבודה נמרצת של המחלקה למוזיקה באוניברסיטה הפתוחה.

מחלקה זו הוציאה בשנים האחרונות מגוון ספרי לימוד, הפותחים צוהר לשפת המוזיקה וספרותה גם לדוברי עברית. הספרים חוברו במקור כספרי לימוד לסטודנטים, אך יכולים לשמש בקלות גם ללמידה עצמית. הם כתובים בעברית עדכנית וברורה, ומלווים בהקלטות המדגימות את החומר הנלמד. כיום, הם מציעים את האופציה העברית הטובה ביותר למי שמעוניין ללמוד בבית את שפת המוזיקה והתיאוריה שלה.

הסקירה הבאה מכסה את ספרי המוזיקה המרכזיים של האוניברסיטה הפתוחה, ומנסה להתאים אותם לקהלים השונים.

מבוא למוזיקה

"מבוא למוזיקה" הוא הקורס הבסיסי ביותר למי שמבקש לערוך היכרות עם שפת המוזיקה. הדפסתו המעודכנת נעשתה ב-2009, והוא כתוב בעברית נגישה וברורה. הקורס מורכב מ-12 יחידות לימוד, המופיעות בארבעה כרכים. התחומים המכוסים בו דנים בכל המרכיבים היסודיים של שפת המוזיקה: מערכת הצלילים, זמן ומיקצב, המלודיה, מערכת הסולמות, רב-קוליות, הרמוניה ועוד. ליחידות הלימוד מצורפים 12 דיסקים, ובהם קטעים מוקלטים המדגימים את הנושאים הנדונים.

הסגנון בכל הספרים דומה, ומסביר את העקרונות המוזיקליים בשפה ברורה שאינה דורשת ידע מוקדם. עם זאת, את היחידות כתבו מחברים שונים, ללא האחדה של הסטנדרטים. כך, לדוגמה, ביחידה הראשונה יש פירוט בגוף הספר לגבי הקטעים שמושמעים בהקלטות, ואילו ביחידה השנייה מוצגים חלק מהקטעים רק בדיסק עצמו. ריבוי המחברים גורם גם להבדלי סגנון קלים בין היחידות, אך פורמט הכתיבה נשאר דומה לכל אורך הקורס.

קהל היעד: אוהבי מוזיקה חסרי השכלה מוזיקלית פורמלית, המעוניינים ללמוד מושגים מקצועיים בסיסיים בתחום.

כלי הנגינה

"כלי הנגינה" הוא ספר נהדר אותו חיבר עדו אברבאיה (Abravaya), מוותיקי המחלקה למוזיקה של האו"פ. הספר סוקר את מגוון כלי הנגינה הקיימים, החל ממקורותיהם ההיסטוריים ועד גירסתם כיום. הוא מקיף את כל משפחות הכלים: הנבל, כלי הקשת, כלי הנשיפה, כלי ההקשה, העוגב, כלי המקלדת ועוד.

הצגת הכלים מקיפה וברורה, וכוללת שרטוטים והסברים מאירי עיניים. בנוסף להסברים הספר עמוס בצילומים, תמונות ודוגמאות תווים. יתרון נוסף שלו הוא הצגת דוגמאות רבות מספרות המוזיקה הקלאסית, באופן שמאפשר להאזין לכלים השונים בתוך הקשר ספציפי ולהבין את הרציונל מאחורי השימוש בהם.

לספר נלווה מארז בן ארבעה דיסקים, שבהם כ-200 דוגמאות מוקלטות לכלים וליצירות המוזכרות בגוף הטקסט.

קהל היעד: כל מי שמעוניין להכיר את כלי הנגינה בצורה עניינית, בהירה ומלאת הדגמות. הספר כה עמוס באינפורמציה, עד שלהערכתי גם קוראים בעלי ידע מוזיקלי נרחב יוכלו למצוא בו משהו שיחדש להם. מומלץ מאד.

האופרה

"האופרה" של האו"פ הוא ללא ספק הקורס העדכני והיסודי ביותר שיש בעברית על עולם האופרה. הקורס מקיף חמישה כרכים, המקיפים מגוון אופרות ונושאים קשורים. הוא סוקר את התפתחות הז'אנר, מראשיתו בתחילת המאה ה-17 (מונטוורדי) ועד תחילת המאה ה-20 (ריכרד שטראוס וראוול). האופרות המרכזיות הנדונות בו הן "אבירות כפרית" של מסקאני (Mascagni), "אורפיאו" של מונטוורדי, "ריגולטו" (Rigoletto) מאת ורדי, "הספר מסוויליה" של רוסיני, "דון ג'ובאני" של מוצרט, "הוולקירה" מאת ריכרד וגנר, "שלומית" מאת ריכרד שטראוס, "הנער והקסמים" מאת ראוול ואופרות אחרות הקשורות לנושאים הנדונים במהלך הקורס.

רוב הספרים הם מופת לכתיבה אקדמית-פופולרית ברמה גבוהה. השפה שלהם משלבת באופן מושלם בין כתיבה נהירה בגובה העיניים לבין הסבר אקדמי רציני, הטקסט עמוס בצילומים ודוגמאות תווים, והדיון עצמו מקיף הן ניתוחים מוזיקליים והן הקשרים היסטוריים וחברתיים.

גם כאן, לכל אחד מהספרים מצורף דיסק תואם המכיל קטעים מוזיקליים הנדונים בספר. בנוסף, מציע כל ספר את התרגום המלא של האופרות הנדונות לעברית עדכנית ונגישה. זוהי מתנה יקרה מפז, שכן מדובר בתרגומים טובים שמקלים מאד על המעקב אחר היצירות.

קהל היעד: אוהבי אופרה שרוצים להבין לעומק את הז'אנר. הספרים כה מקיפים, עד שגם כאן רוב הסיכויים הם שאפילו חובבים מקצועיים ילמדו מהם לא מעט.

בטהובן - מורד ורומנטיקן

"בטהובן" הוא קורס חדש ומרשים, אותו חיבר רון ויידברג. הוא כולל חמישה כרכים, הסוקרים בהרחבה את חייו של בטהובן ואת יצירותיו. סדרת הספרים מסבירה היטב את ההתפתחות בסגנון ההלחנה של בטהובן, שהפך מממשיך דרכם של מוצרט והיידן למלחין פורץ דרך המבשר את הרומנטיקה.

הז'אנרים המוזיקליים שבהם מתמקד הקורס הם הסונטות לפסנתר, הסימפוניות, רביעיות המיתרים, הקונצ'רטי והאופרה "פידליו" (Fidelio). הספר משקף עבודת מחקר מרשימה וכולל צילומים, דוגמאות תווים רבות, ומארז מצורף עם הקלטות של קטעי המוזיקה הנדונים בספר. היצירות עצמן זוכות פה לניתוח פורמלי מעמיק, הכולל בין היתר דיון במהלכים הרמוניים. לכן, הספר מתאים יותר לבעלי השכלה מוזיקלית ופחות לחובבים גמורים.

הקורס נמצא עדיין בתהליך כתיבה, ובעתיד אמורות להתפרסם יחידות נוספות שיעסקו בסימפוניה מס' 9 וב"מיסה סולמניס" (Solemnis) של בטהובן.

קהל היעד: בעלי ידע מוקדם בתיאוריה של המוזיקה, שמסוגלים להבין ניתוחים הרמוניים ומעוניינים לצלול עמוק לתוך סוד יצירתו של בטהובן.

המוזיקה של יוהאן סבסטיאן באך

קורס זה חובר בהדרגה: היחידות הראשונות יצאו לאור בשנת 1987, ואילו הכרכים האחרונים נכתבו רק לאחרונה. גם לקורס זה יש מספר מחברים, אך הפורמט הלימודי דומה. הספר מספק מבט מקיף על באך, תקופתו ויצירתו.

ניתן ללמוד בו על הסגנון של באך ומאפייני כתיבתו, על תקופת הבארוק אליה הוא שייך, על מלחינים אחרים בני תקופתו, על שפת הסמלים בה השתמש ועל צורות מוזיקליות בהן הלחין.

בין פרקי הקורס ניתן למצוא ניתוחים מקיפים המוקדשים ליצירות מופת של באך: המיסה בסי מינור ("הגדולה"), "וריאציות גולדברג", "מתיאוס פסיון" ועוד. הכרכים העדכניים ביותר (יחידות 7 ו-8) חוברו ע"י עידו אבראבאיה בשנים האחרונות, והקריאה בהם היא תענוג צרוף.

קהל היעד: אוהבי המוזיקה של באך, שמבקשים להכיר לעומק את סגנונו ויצירותיו החשובות.

ספרי האוניברסיטה הפתוחה הם חלק ממערך לימודי אקדמי, ולא ניתנים לרכישה בחנויות ספרים "רגילות".

ניתן להשיג אותם ב"למדא", חנות הספרים של האו"פ הנמצאת בקמפוס האוניברסיטה ברעננה. בנוסף, ניתן לקנות אותם אונליין מתוך אתר החנות.

למי שמסתפק בקריאה במחשב, ניתן למצוא את הספרים פתוחים לציבור בפרויקט "פא"ר" (פתיחת אוצרות רוח). קישור לפא"ר נמצא בדף הכניסה של האוניברסיטה הפתוחה. קריאת הספרים דורשת תהליך הרשמה קצר, שאינו כרוך בתשלום.