מהשפעות המשבר ביפן: תעשיית הרכב לוחצת על הבלמים

פורד מקצצת בייצור באירופה, מאזדה עוצרת הזמנות לדילרים בארה"ב ושאר היצרנים נאבקים לחזור לנורמה

השפעות המשבר ביפן על תעשיית הרכב ממשיכות להתרחב. סוכנויות הידיעות מוסרות כי פורד מתכוונת להשבית החל מה-4 באפריל את מפעל הייצור שלה בגנק, סמוך לבריסל, למשך 5 ימים כדי "לחסוך בחלקי חילוף" בעקבות קשיי האספקה של הספקים היפנים. המפעל הבלגי של פורד מייצר את הפורד מונדיאו, פורד S-MAX ופורד גאלאקסי, שמיוצאות גם לישראל.

במקביל מדווח ה"וול-סטריט ג'ורנל" כי מאזדה השעתה לסוכניה בארצות הברית את הליך קבלת ההזמנות למכוניות חדשות, שמיוצרות ביפן. מאזדה לא הושפעה ישירות מרעש האדמה אולם כמו כל יצרני הרכב היפנים היא סובלת מבעיות של אספקת חלפים. החברה החזירה לפעולה זמנית את המפעל המרכזי שלה בהירושימה ובמפעל נוסף אולם לא בקיבולת מלאה. מאזדה איבדה עד כה ייצור של כ-31 אלף כלי רכב בשל ההשבתות. גם סובארו האריכה עד לשבוע הבא את הפסקת הייצור.

טויוטה העריכה כי איבדה עד כה ייצור מתוכנן של כ-140 אלף יחידות, קיבולת הייצור של הונדה צנחה ב-46 אלף יחידות ושל ניסן ב-42 אלף יחידות. בינתיים הודיעה טויוטה כי היא מחדשת את ייצור ה"פריוס" ההיברידית וביפן מעריכים כי ניסן תחזור לפעולה מלאה באמצע החודש.

בנוסף, היום דווח כי על פי הערכות אנליסטים במזרח ובארה"ב, יסתכם הנזק לענף הרכב כתוצאה מרעידת האדמה באבדן של לא פחות מ-600 אלף כלי רכב.