השבוע בוול סטריט: דריכות בשוק לקראת נתוני התעסוקה

שבוע המסחר ייפתח מחר לאחר נעילה חיובית ביום ו' ■ לפי תחזיות שיעור האבטלה יישאר ללא שינוי על 8.9% ■ אובמה: נמנעה בלוב "קטסטרופה הומניטארית"

שבוע המסחר בארה"ב ייפתח מחר (ב') לאחר שננעל ביום ו' במגמה חיובית ובעליות שבועית משמעותית בכל המדדים המובילים. במרכז השבוע יהיו נתוני המאקרו הרבים שמתפרסמים, בין היתר נתוני התעסוקה לחודש מארס שיתפרסמו ביום ו' ושיעור האבטלה. "אנו צוברים תאוצה; יצירת המשרות מואצת", אמר לסוכנות בלומברג קורט קרל, כלכלן בכיר בסוויס-רה שבניו יורק. כמו כן, המצב במזרח התיכון ויפן ממשיך לרכז עניין מסביב לעולם ומחיר חבית נפט חצה את רף ה-105 דולר.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הגן אתמול בנאומו השבועי על התערבות המערב בליחמה בלוב ואמר כי נמנעה "קטסטרופה הומניטרית". לפי דיווחים ברשתות הזרות, בעקבות פעילות כוחות המערב בבירת לוב טריפולי, המורדים הצליחו להשתלט על עיר הנפט ברגה. אתמול אמר אובמה כי התערבות המערב הצילה "אין ספור" חיים. "אני מאמין שכשמתאכזרים לאנשים חפים מפשע, כשמישהו כמו קדאפי מאיים במרחץ דמים וכשהקהילה הבינלאומית מוכנה להתאחד, זו חובתה על ארה"ב לקחת בכך חלק", אמר אובמה. עם זאת ציין אובמה כי "ארה"ב לא צריכה ולא יכולה להתערב כל פעם שיש משבר בעולם". מחר צפוי אובמה לנאום לגבי המשך הפעילות בלוב ומידת המעורבות של ארה"ב.

בנוסף, המשבר ביפן בעקבות רעידת הארדמה הקשה וגל הצונאמי, ממשיך לרכז עניין. היום דווח כי הקרינה הרדיואקטיבית במים סמוך לכור מספר 2 בפוקושימה גבוהה עד פי 10 מיליון מהרמה הרגילה. בעקבות הקרינה הגבוהה החל פינוי כלל העובדים מבניין הטורבינה בכור. בתוך כך, נמשכים הדיווחים גם על גידול מדאיג גם ברמת הקרינה באוויר ובמי הים המרוחקים מהמתחם הגרעיני. לדברי מומחי גרעין במדינה ובעולם, האסון שנגרם בעקבות הצונאמי רחוק מלהסתיים. למרות הדיווחים המדאיגים, אמרו הלילה גורמים בסוכנות הגרעין ביפן כי לא נשקפים נזקים לחיי אדם או להרעלת המזון והשתייה.

ג'יימס בולארד, נשיא הבנק הפדרלי של סיינט לואיס, אמר אתמול כי "הכלכלה נראית די טוב - צריך לבחון את תכנית QE2 להרחבה מוניטרית בפגישות הבאות של ה'פד', במיוחד בזו המתוכננת לחודש אפריל, ולראות אם אנחנו רוצים להחליט לסיים את התכנית או להפסיק אותה מעט מוקדם מהצפוי". לדבריו, על מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי לשקול את המשך הצורך בהפעלת ב-QE2 לאור שורה ארוכה של נתוני מאקרו שפורסמו לאחרונה בארה"ב וציירו תמונת מצב חיובית למדי באשר למצבה של הכלכלה האמריקאית.

תחזיות אנליסטים: שיעור האבטלה יישאר על 8.9%

■ ביום ב' יתפרסם נתון ההכנסה הפרטית לחודש פברואר כשהצפי הוא לעלייה של 0.3% לעומת עלייה של 1% בינואר. כמו כן, יתפרסם שיעור ההוצאות הפרטיות של החודש שעבר כשהצפי הוא עלייה של 0.5% לעומת עלייה מתונה יותר בינואר של 0.2%.

■ מדד קייס שילר שבודק את מחירי הדירות ב-20 הערים הגדולות בארה"ב יתפרסם ביום ג'. לפי אנליסטים בשוק, בחודש ינואר המחירים ירדו ב-3.3% במדד לעומת ירידה של 2.38% בדצמבר. באותו יום יתפרסם גם מדד ביטחון הצרכנים לחודש מארס שצפוי לעמוד על 65 נקודות לעומת 70.4 נקודות בחודש הקודם.

■ סקר המשרות שנוצרו במגזר הפרטי במארס יתפרסם ביום ד' כשהצפי בשוק עומד על 210 אלף משרות לעומת 217 אלף חודש קודם לכן.

■ כמידי שבוע, מספר התביעות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-26 לחודש יתפרסם ביום ה'. הצפי הוא לעלייה במספר התביעות ל-383 אלף לעומת 382 אלף.

■ ביום ו' יתפרסמו נתוני נתעסוקה ושיעור האבטלה. הצפי בשוק הוא ליצירה של 185 אלף משרות חדשות במארס לעומת 192 אלף משרות בפברואר. שיעור האבטלה במארס צפוי להישאר על 8.9% כמו בפברואר. בתוך כך, יתפרסמו באותו יום גם מספר השעות השבועיות והשכר הממוצע לשעה.

וול מארט מחזירה לפעילות מחצית מהחנויות ביפן

מניית אפל תרכז עניין השבוע לאחר גל תלונות על מכשיר האייפד 2 באפליקציית הוידאו, Facetime. התלונות פוגעות בדימוי המוצלח של המכשיר החדש.

וול מארט הודיעה היום כי מחר יחזרו לפעילות רגילה מחצית מחנויות הרשת ביפן לאחר שפעילותן הושבתה בעקבות אסון הטבע במקום.

ג'נרל מוטורס צפויה לרכז עניין השבוע לאחר שהודיעה כי על החזרת הפעילות במתקן של החברה ב-Shreveport ביום שני הקרוב. זאת לאחר שהחברה השביתה את הפעילות והודיעה על מחסור של חלקים המיובאים מיפן.

בריטיש פטרוליום תרכז עניין לאחר דיווחים כי היא עלולה לשלם כ-15 מיליארד דולר על מנת ליישב את המחלוקת עם OAO Rosneft הרוסית ולהמשיך בחיפושי הנפט וחילופי מניות.