האם רשתות הדיור המוגן גובות מע"מ שלא כחוק?

‎‎המועצה לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 30 מיליון שקל נגד הרשתות "אחוזות רובינשטיין" ו"עד 120", בטענה כי אין לגבות מע"מ על השכרת הדירות בבתי הדיור המוגן‏

בקשה ל‎‎תובענה ייצוגית נגד רשת "אחוזות רובינשטיין" ורשת "עד 120", מפעילי בתי דיור מוגן לקשישים, הוגשה הבוקר (ג') לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי המועצה הישראלית לצרכנות, שעותרת להפסקת גביית המע"מ על מרכיב דמי השכירות למגורים שגובים המוסדות מדייריהם, וקוראת להם להשיב את סכומי המע"מ שנגבו בעבר. סכום התביעה מוערך בשלב זה בסך של 30 מיליון שקל.

רשת "אחוזות רובינשטיין" מפעילה את בית אחוזת ראשונים בראשון-לציון, אחוזת בית הכרם בירושלים, אחוזת פולג בתל-יצחק ואחוזת צהלה בתל-אביב. "עד 120" מנהלת בתי דיור מוגן בראשון-לציון, הוד-השרון ותל-אביב.

לטענת המועצה, המיוצגת בידי עורכי הדין שמואל אהרנסון, פרופ' אהרון נמדר ועופר לוי, השכרה למגורים לתקופה של עד 25 שנים (למעט השכרה לשם אירוח בבית-מלון) פטורה על-פי חוק ממע"מ. למרות הפטור האמור ובניגוד לחוק, נטען, גובות הנתבעות מע"מ מדייריהם. ‏

לדיירים, מציינת התובענה, ניתנים אמנם שירותים נוספים על שירות המגורים, אולם ההשכרה למגורים מהווה חלק עיקרי ומהותי בהתקשרות שבין הצדדים. הדיירים, נטען, חוששים להתעמת עם "בעלי הבית" פן יבולע להם בדרך זו או אחרת. מכאן, מסבירים במועצה, החשיבות של הסדרת הנושא בתביעה ייצוגית.

המועצה לצרכנות מבהירה כי התביעה הוגשה נגד מפעילי הדיור המוגן ולא נגד רשויות המע"מ, כיוון שעימות ישיר בין הדיירים לבין רשויות המס בדבר המע"מ המועבר אליהן אינו אפשרי, שכן הן עמדת הפסיקה והן עמדתה של המדינה כפי שהוגשה לבית המשפט בהליכים אחרים - היא כי אין יריבות בין הדיירים לבין רשויות המס.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי התביעה תביא לביטולו של רכיב עלות שלא היה מקום לגבותו מלכתחילה, כפי שגם נקבע על-ידי המחוקק בחוק המע"מ, וכך יופחת משמעותית נטל ההוצאות הכבד המוטל על דיירי הדיור המוגן.

גיל רובינשטיין, מנכ"ל רשת "אחוזות רובינשטיין", מסר בתגובה: "הריצה המוקדמת לתקשורת, טרם הגשת התביעה בפועל, מעידה על הרצון של המועצה בפרסום. כל בתי הדיור המוגן במדינה גובים באופן דומה על-פי דרישת מע"מ; אי-תשלום מע"מ הוא עבירה פלילית. התביעה הוגשה נגדנו כי אנחנו הרשת המובילה בתחום. אם יחליט בית המשפט שלא צריך לגבות מע"מ, אני מאמין שאגף מע"מ ישיב לצרכנים את הכספים שקיבל".