בשל ליקויי בטיחות: שוב דחייה ברכבת הקלה בי-ם

עיריית ירושלים הודיעה רשמית כי תחנוך את הרכבת הקלה ב-17 באפריל, ערב פסח - אך כעת שוב תידחה ההשקה

הפעלת הרכבת הקלה בירושלים תידחה במספר שבועות לפחות עקב ליקויים בטיחותיים במערכות הבקרה, כך נודע ל"גלובס". הליקויים נחשפו בשבוע שעבר בביקורת שערכה קבוצת יועצים אירופיים מחברת TUV הגרמנית, האחראית על מתן האישורים הבטיחותיים להפעלת הקו. הביקורת נערכה לקראת ההפעלה המסחרית של הרכבת שנקבעה לאמצע אוגוסט.

בסיום הבדיקה הודיעו היועצים כי הם מסרבים לאשר את הפעלת המערכת עד שתתוקן שורת ליקויים במערכות הבקרה שאינן עומדות כיום בדרישות הבטיחות המקצועיות. לפי הערכות, יידרשו לזכיין מספר שבועות לתקן את הליקויים שנמצאו.

עיריית ירושלים הודיעה רשמית כי תחנוך את הרכבת הקלה ב-17 באפריל, ערב פסח, לאחר שמועד סיום הפרויקט נדחה בשנים האחרונות מספר פעמים. מדובר בהפעלה חלקית שכונתה בעירייה "תקופת ההרצה". ההפעלה המסחרית המלאה של הרכבת נקבעה ל-8 באוגוסט.

במסגרת ההרצה תכננה העירייה להפעיל את הרכבת להסעת נוסעים לאורך רחוב יפו, הקטע המרכזי של הקו האדום של הרכבת, שאורכו כ-2.5 ק"מ, מהתחנה המרכזית לכיכר צה"ל. אורכו הכולל של הקו האדום הוא 13.6 ק"מ, מפסגת זאב בצפון לקריית יובל בדרום. בימים האחרונים החל קמפיין של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שנועד להכין את הציבור בירושלים לקראת הפעלת הרכבת.

העירייה הסתמכה על החלטת הבוררים שמונו לפסוק בסכסוך בינה לבין הזכיינית, חברת סיטיפס. הבוררים, דב וייסגלס ובועז אוקון, קבעו כי סיטיפס חייבת להיות מוכנה להפעלה חלקית של הרכבת עד ל-7 באפריל כתנאי לקבלת חלק מהמענק שהובטח לה, בסך 250 מיליון שקל. קביעת הבוררים נעשתה בהסתמך על המלצת היועץ המקצועי שלהם אבי אודווין.

יצוין כי בנוסף לליקויים שנמצאו, נותרו עדיין מספר סוגיות מרכזיות הקשורות להפעלת הרכבת שטרם הוסדרו סופית. כך למשל, נמשך הוויכוח בין אגד לסיטיפס בשאלה כיצד יחולקו ההכנסות מהמכירה של כרטיסי הנסיעה ברכבת. כתוצאה מכך עדיין לא הוחלט האם יוכלו הנוסעים להשתמש בכרטיס נסיעה משולב לרכבת ולאוטובוסים, או שייאלצו לרכוש כרטיסי נסיעה נפרדים.

בנוסף, טרם נבחרה חברה שתהיה אחראית על אבטחת הרכבת ושוררת אי בהירות לגבי האחריות על אבטחת הרכבת בתקופת ההרצה.

גורמים מקצועיים המעורבים בפרויקט אמרו ל"גלובס" כי "אנחנו נמצאים בדיאלוג מתמיד עם הזכיין במטרה לאפשר נסיעות מבוקרות של קבוצות נוסעים ברכבת הקלה במועד מוקדם ככל הניתן, אך מבלי להתפשר על בטיחות הנסיעה".

בתגובה מסרה חברת סיטיפס: "מדובר בבדיקות שנעשו בתיאום עם סיטיפס כדי שנוכל לתקן מבעוד מועד את הדרוש תיקון. תאריך ההפעלה המסחרית של הרכבת הינו אוגוסט הקרוב. יחד עם זאת, אנחנו משתפים פעולה עם המדינה ונעשה כל מאמץ כדי שנוכל להיענות לבקשת העירייה ולהתחיל בשאטלים המצומצמים כבר בשבועות הקרובים. כפי שהדגשנו, כל העלאת נוסעים גם במתכונת מצומצמת יותר תתבצע רק לאחר קבלת האישורים ולא לפני כן".