פורטוגל פנתה לאיחוד האירופי בבקשה לחבילת חילוץ

הערכות: גובה הסיוע יכול להגיע לסכום של כ-115 מיליארד דולר ■ ראש הממשלה סוקראטס: "לאורך כל הדרך טענתי שפנייה לגורמים חיצוניים תהיה המוצא האחרון - זה אינטרס לאומי"

לאחר ימים ארוכים, הערב החששות התאמתו: ראש ממשלת פורטוגל, חוזה סוקראטס, פנה הערב למנהיגי האיחוד האירופי וביקש את עזרתם בגיבוש חבילת חילוץ עבור מדינתו שנקלעה למשבר חובות חמור.

כבר משעות הבוקר, החלו דיווחים באשר לאפשרות שפנייה רשמית תיעשה למוסדות האיחוד היום מצד הממשלה בפורטוגל וזאת לאור ההערכות כי אין באפשרות המדינה להתמודד בעצמה עם החוב התופח.

"המדינה מצוייה במצב של סיכון גבוה מדי שהיא לא צריכה להיות חשופה אליו", הסביר סוקראטס הלילה את הפניה, וזאת על אף התנגדות מצד ממשלתו בחודשים האחרונים לפנות ולבקש עזרה וחילוץ מגורמים חיצוניים. "לאורך כל הדרך טענתי שפנייה לגורמים חיצוניים תהיה המוצא האחרון - אך הגענו לרגע הזה", הסביר וטען: "מדובר באינטרס לאומי".

על פי הערכות בעולם, על אף שטרם החל משא ומתן מסודר לגובה חבילת החילוץ, מדובר בסיוע שעשוי להגיע לכ-80 מיליארד אירו (כ-115 מיליארד דולר).

בשוק ההון גברו ההערכות בימים האחרונים כי הסיוע לפורטוגל קרוב: עלות ההלוואות של המדינה עלתה לכ-10% השבוע על רקע התחושה הגוברת בשווקים שהחילוץ הינו בלתי נמנע.

לאור המצב אליו נקלעה כלכלת פורטוגל, החליטה סוכנות הדירוג מודי'ס להוריד אתמול את הדירוג של המדינה והכריזה כי עליה "לבקש סיוע חירום בדחיפות". צעד דומה נקטה סוכנות S&P כבר בשבוע שעבר - אז קבעה את דירוג האשראי של פורטוגל ברמה אחת בלבד מעל דירוג אג"ח זבל.