כאב ראש באבו גוש: כמה יעלה המעבר של חדשות 10?

מעבר חדשות 10 לאבו גוש יעלה כסף רב, כתוצאה מצורך במערכת כפולה, תשתיות נוספות וניוד עובדים ■ ח"כ שמאלוב-ברקוביץ': "אם ערוץ 10 לא יכול לעמוד בכללים שנקבעו, אז שייסגר"

ב-31 בנובמבר 2011 אמור להתיישב יעקב אילון על אותו כיסא, כשברקע שלו אותם ריבועים דינמיים נפתחים ונסגרים. אלא שמחוץ לאולפן, שייראה לצופים כתמול-שלשום, הנוף יהיה אחר לחלוטין.

במקום גגות הרעפים של גבעתיים וקפה טאטי, יראו עובדי ערוץ 10 בעיקר את הרי ירושלים המוריקים ואת החומוס המקורי, והמקורי פחות. באותו ערב, ייפתחו שידורי החדשות הראשונים בהיסטוריית השידור הישראלית, מהכפר הערבי אבו גוש שבפאתי הבירה.

למרות השמחה של עובדי חדשות ערוץ 10, ששמעו על המעבר לכפר הערבי, בהנהלה שמחים הרבה פחות. מדובר בכאב ראש שיעלה עשרות רבות של מיליונים לאורך שנים.

המעבר נובע מכורח החוק שמחייב את כל חברות החדשות המסחריות הישראליות לשדר מאזור ירושלים רבתי. חדשות ערוץ 2 עושים זאת כבר שנים מאולפני נווה-אילן, וכעת יעברו גם חדשות ערוץ 10 לשכונה. זאת לאחר ששנים מאז קם, נמנע הערוץ מלעמוד במחויבות זו.

עם הארכת הזיכיון שלו בשנה שעברה חזר המחוקק על דרישתו מהערוץ, ואז זה כבר היה בלתי נמנע - אם הערוץ חפץ חיים רגולטוריים, הוא חייב להיטלטל על כ-300 עובדיו לירושלים.

כבר עכשיו ברור כי מדובר בנזק כלכלי נכבד לחברה, וכלל לא בטוח אם יש במעבר הזה תועלת לשוק העבודה הישראלי בכלל. כדי לראות כמה זה יעלה לערוץ 10, צריך לבחון כמה זה עולה לחדשות ערוץ 2 בשנים האחרונות. לפי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", מדובר בתוספת של 10 מיליון שקל בשנה לפעילות החברה.

אלמנט אחד להתייקרות הזו הוא בגודל המערכות. בניגוד לנוכחות של ערוץ שבסיסו בתל-אביב ומחזיק מערכת מצומצמת בירושלים, גוף חדשות המשדר מירושלים חייב להחזיק מערכת רחבה וכמעט מלאה גם בתל-אביב. זאת לאור העובדה שההתרחשויות הן במרכז הארץ, בין היתר בבתי המשפט, בקריה, במגזר העסקי ובתרבות. משמעות הדבר, כפל תפקידים - שני רכזי מערכות, שני מפיקים ראשיים ועוד שורה ארוכה של תפקידים בכירים.

כשיש שתי מערכות גדולות, הדבר גם מייקר את התשתיות. הסיבים האופטיים המקשרים בין שתי המערכות עולים מאות אלפי דולרים בשנה. לכך מצטרף ניוד העובדים והאורחים לאולפנים.

מרבית העובדים בתחום התקשורת חיים במרכז. כדי להוביל אותם למערכת, יש צורך בהסעה שיוצאת כמה פעמים ביום מתל-אביב ואורכת שעה. על אותן שעתיים שמבלים העובדים בדרכים, חדשות ערוץ 2 משלמת להם גם שעות נוספות.

איך שנולד רעיון

איך נולד בעצם רעיון המעבר לירושלים? האגדה מספרת כי ההחלטה החלה כשיחת מסדרון שגלגל אורי פורת במסדרון, ולא בהכרח ממניעים אידיאולוגיים, אלא דווקא "אמוציונלי-לאומיים", כפי שהגדיר זאת מישהו היום. אך מרגע שירושלים עולה על ראש שמחתם של פוליטיקאים, הם מתקשים להורידה והרעיון החל להתגלגל.

לבסוף קבעו המחוקקים להעביר את חברות החדשות לעיר הבירה וסביבתה - החלטה שאין לה אח ורע בעולם. הטיעון של ערוץ 10 לאי-המעבר היה מצבו הכלכלי הקשה. מנכ"ל הרשות השנייה דאז, מוטי שקלאר, אישר פתיחת סניף בבירה.

בדיונים שהתקיימו בשנה שעברה בוועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב החזיר את הנושא לראש סדר העדיפויות. הפעם כבר היה מדובר באידיאולוגיה. והיו"ר, ח"כ אופיר אקוניס, עמד על רגליו האחוריות כדי שההחלטה תקרום עור וגידים.

"חשבנו, אורלב ואני", מספר אקוניס ל"גלובס", "שלא יכול להיות שהחוק יבוא לקריאה שנייה ושלישית ללא הסעיף החשוב זה. השיקול המקורי של המעבר לירושלים לא היה גיאוגרפי ובוודאי שלא כלכלי, אלא הצהרתי - ירושלים היא מרכז חייו של העם היהודי, ושם צריכות להיות ממוקמות חברות החדשות שלו".

הגדילו לעשות חברים אחרים בוועדה, שביקשו גם לחייב הפקה מירושלים. לכך התנגדה אז מועצת הרשות השנייה בראשות של נורית דאבוש, שהודיעה כי הדבר יפגע קשות בהפקות בפריפריה. הדיון היה סוער ואף הופסק לא אחת לצורך דיונים קולניים במסדרונות.

המעבר עצמו של חדשות ערוץ 10 אמור להיות יקר אף יותר. לפי ההערכות, עלותו תהיה כ-25 מיליון שקל, ובכלל זה בנייה מחדש של האולפנים וחדרי השידור ולמעשה בנייה של קומה שלמה בבניין אותו חכרו באבו גוש.

גודל המבנה הוא כ-1,500 מ"ר, והחברה אמורה לשלם כ-65 אלף שקל שכירות בחודש (15 דולר למ"ר) בעבור המתחם המדובר.

השטח, שיכלול גם 150 מקומות חניה, שוכן בסמוך לבית-הספר של היישוב, והוא ייסגר ויהיה שייך לחדשות ערוץ 10 בלבד.

לכך יצטרפו גם עלויות אבטחה ייעודיות, שיתווספו לעלויות האבטחה בגבעתיים, שם יישאר בסיס הערוץ. הארנונה, עם זאת, נמוכה באבו גוש משמעותית מכפי שהייתה משלמת החברה בירושלים.

אפשר כבר לקבוע בוודאות כי העלות הגבוהה תבוא על חשבון דברים אחרים בערוץ המדשדש כלכלית, בהם גם תוכן. את ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ', המכהנת יו"ר השדולה הירושלמית בכנסת, זה לא מטריד.

"הסוגיה הכלכלית עלתה כמובן, הרי ידוע לכל שמצבו של הערוץ לא היה טוב, אבל בשום רגע השיקול הכלכלי לא היה השיקול המכריע", היא אומרת. "יש שיקולים לאומיים, והם לא פחות חשובים ואולי אפילו יותר. הערוץ עמד כמה פעמים בפני סגירה - אם הוא לא יכול לעמוד בכללים שנקבעו, אז שייסגר. ירושלים היא בירת ישראל, ואנחנו מאבדים אותה לחרדים ולערבים".

שמאלוב-ברקוביץ' גם ביקשה אחוז מסוים של עובדים מירושלים, וזה אכן צפוי לקרות. ואולם, יהיה לדבר מחיר. האחד הוא בתשלומי פיצויים נרחבים שתיאלץ חדשות ערוץ 10 לשלם לעובדים שיבחרו לא לעבור, וחמור מזה - מחיר חברתי.

המעבר לירושלים גוזר על עובדים מהפריפריה הקרובה למרכז לא לעבוד בחברה יותר. זאת לאור העובדה שההסעות, בשל עלויות, יוצאות רק מתל-אביב. אך זה כנראה המחיר של ירושלים.

מערוץ 10 נמסר: "אנחנו נקיים את כל דרישות החוק ונעמוד בכל המחויבויות".