ד"ש ממאהבת מהונדסת

אם נשפוט את גוגל לפי מנגנון הקשרים בשירות גוגל 1+, היא פשוט לא מבינה כלום בבני אדם

שנה אחרי הניסיון הכושל האחרון שלה, הודיעה גוגל על מאמץ נוסף להשתחל לזירה החברתית באינטרנט. את הניסיון הנוכחי מכנים "+1", והשמועה אומרת שבעוד חודש תושק רשת חברתית נוספת מבית גוגל.

האם הניסיונות האלה יצליחו במקום שבו אורקוט, באזז ומיזמים אחרים של גוגל נכשלו? כרגע נראה שלא. הסיבה - גוגל מבינה במידע, בנתונים, בניתוח של מסה קריטית שנאספת במאגרי מידע ענקיים, אבל היא עדיין לא הצליחה להבין את רשת הקשרים שלנו.

בינתיים, יש רק רשת אחת בעולם (לפחות ברובו) שהצליחה ליצור מיפוי חברתי אמיתי - פייסבוק.

איך זה עובד

הפלוס אחד, שבקרוב ינחת במנוע החיפוש הקרוב לביתכם, מוסיף לחיפוש בגוגל שכבה חברתית - כולנו נוכל לסמן בלחיצת כפתור אתרים ומודעות שאהבנו בגוגל ולראות מי מהחברים שלנו סימן שהוא אהב לינק זה או אחר (את הההסבר הגוגלי תוכלו לראות כאן).

בעוד מספר חודשים נוכל ללחוץ על הפלוס אחד גם בתוך האתרים עצמם וכך לסמן לאחרים שאהבנו אותם. אם זה נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה - הפלוס אחד הוא התשובה הגוגלית לבוהן הזקורה של פייסבוק - כפתור ה"לייק" האימתני, שמקועקע על כל פיסת אינטרנט (ועל כל מודעה, פרסומת ומכסה של קוטג').

הרעיון עצמו הוא טוב - אני אוכל לראות מי מהמקורבים לי אהב לינק, מודעה או כתבה, ועשה לה פלוס. אבל כשבודקים מי "החברים" שלי בעיני גוגל, התשובה לא ברורה בכלל - ושם גם חבוי הכישלון.

חברים מהונדסים גוגלית

בפייסבוק אנחנו יודעים בדיוק מי יופיע לנו בעמוד העדכונים - אותם חברים, מכרים או זרים מוחלטים שהפכו לחברים שלנו בפייסבוק (ובואו נניח בצד את הויכוח הטרחני של משמעות המילה "חברים" בפייסבוק). אבל בגוגל?

מעט חפירות הצליחו לאתר את מה שגוגל מכנה "הרשת החברתית של אייל מרקוס". תוכלו גם אתם לצפות בקישורים החברתיים שלכם כאן. לראות תוכלו, להבין - סביר שלא תצליחו. גוגל משתמשת בקשרים שלנו באימייל, בצ'אט ובסדרה של קישורים משניים שרק המהנדסים של גוגל כנראה מצליחים להבין.

הבעיה העיקרית של גוגל היא שאין סיבה שאתעניין בפלוס אחד שסימן מישהו שהחלפתי איתו אימיילים לפני שנתיים. ואם האקסית שלי תסמן פלוס אחד באתר מסויים - זה כנראה יגרום לי להדיר את העכבר שלי מהאתר הזה לתמיד.

הרעיון של מנוע חיפוש עם שכבה חברתית הוא טוב וראוי, אבל נראה כי לגוגל חסרה אינפורמציה, שכרגע רק לפייסבוק יש.

רצים במעגלים

אם השמועה נכונה - וגוגל מתכוונת להשיק בקרוב רשת חברתית בשם Circles, הרי שהסיכוי היחידי שלה להצליח במקום שבו נכשלה בעבר זה או לשתף פעולה עם פייסבוק (וזה פשוט לא יקרה), או לחלופין לשאול אותנו מי החברים שלנו. ולקוות שנענה.

כדי להצליח ליצור רשת חברתית אמיתית, גוגל חייבת לעשות יותר מלהכנס לי לג'ימייל - היא חייבת להבין, ולשאול, את מי אני מכנה "חברים" או "מכרים" באינטרנט. זה קצת מצחיק, אבל מסתבר שהענקית שבנתה את עצמה על גריסת מידע, לא יודעת איך לעכל אותנו - המשתמשים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת התוכן ספלאש, המתמחה בשיווק בפייסבוק ולינקדאין.