גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוגת הקניון

בניגוד למה שחושבים, הקניונים והרשתות מאבדים כוח. הצלה טמונה בשיטה היפנית

ב-10 הימים הראשונים לרעידת האדמה ביפן הפסיק האתר הקמעונאי היוקרתי Gilt Japan את המשלוח היומי של מיילים עם הצעות המכירה ל-600 אלף המנויים שלו, ובמקום זאת ערך מבצע התרמה מקוון לטובת הנפגעים באסון. כאשר חידש האתר את משלוח המיילים המסחריים, הופתעו מנהליו מהמכירות שהתקרבו לרמה שהושגה בשבוע המכירות הטוב ביותר בתולדות האתר.

מכירות מקוונות של אופנת עילית ומוצרי צריכה ממותגים ויוקרתיים חדרו היטב לתרבות הצריכה לא רק ביפן אלא גם בארה"ב ובאירופה, והפכו לאיום גדל והולך על רשתות הכלבו ועל הקניונים. רשתות הכלבו מתמודדות מזה שני עשורים בשינויים שחלו בהרגלי הצריכה של קהלי היעד, ובמיוחד של נשים.

בתקופה האחרונה, מאז פרץ המיתון הקשה בשנת 2008, שהתאפיינה במלחמת מחירים בכל תחומי הקמעונאות, החלו רשתות הכלבו להציע לציבור הצרכנים מוצרים ייחודיים שלא ניתן היה למצוא אותם אצל המתחרים. גישה זו אפשרה להם לנטרל את יכולת הצרכנים להשוות מחירים, מאחר שבכל אחת מהרשתות היו מוצרים שונים.

באופן כזה הצליחו הרשתות המובילות לנטרל את הקלות "הבלתי נסבלת" שבה יכול הצרכן לגלוש לאחד מאתרי השוואת מחירים ולקבל רשימה מסודרת של קמעונאים על-פי המחיר שהם מבקשים לקבל עבור מוצר מסוים.

אסטרטגיה זו פגעה בראש ובראשונה במותגים אשר חלק מהם "נעלמו" ממדפי החנויות, וכתוצאה מכך לא רק שאיבדו נתח שוק, אלא גם את עוצמת המותג שלהם.

ואכן, בשנת 2009 היוו המוצרים הייחודיים ברשת מייסי'ס, כ-42% מהיקף המכירות שלה, כאשר ברשת J.C. Penney הגיעו מכירות של מוצרים אקסקלוסיביים ל-50%, וברשתKohl's לכ-48%. גם רשת סאקס היוקרתית הודיעה לאחרונה על החלטה אסטרטגית שעיקרה הגדלת המוצרים הייחודיים בתמהיל, מ-10% ל-20%. אך כפי שמתברר, הקמעונות המקוונת מציבה עתה אתגרים חדשים למנהלי רשתות הכלבו והקניונים.

פחות תנועה בקניונים

פאקו אנדרהיל, אחד מחלוצי המחקר האתנוגרפי השיווקי, מציג בספרו החדש "מה נשים רוצות" תופעה חדשה. נשים עובדות המנהלות את משק-הבית יחד עם בני-זוגן ומגדלות את ילדיהן, כמו גם נשים סינגליות המקדישות את מירב זמנן לקידום הקריירה שלהן, החלו להדיר את רגליהן מחנויות הכלבו והקניונים.

ואכן בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בסדר היום של האישה בארצות המערב. בעוד שבעבר יכלה להקדיש חצי יום לשיטוט מהנה במחלקות בתי הכלבו ובחנויות השונות שבקניונים, היא מתקשה עתה לתמרן בין חובותיה למקום העבודה, לבית ולילדים, ויצרה לעצמה סדר עדיפויות חדש.

"האם אתה מכיר אישה עובדת המסוגלת להקדיש שעות לשיטוט בחנויות?", שואל אנדרהיל בספרו. ואכן, הוא מציג את מחקריו המראים כי הקניונים בארה"ב אינם נהנים מתנועת קונים כמו בעבר, מאחר שנשים רבות, שהן כוח הקנייה העיקרי, מבצעות את הקניות שלהן באינטרנט. מקומות עבודה רבים מאפשרים להן לשוטט ברשת גם על חשבון שעות העבודה שאם לא כן, ייאלצו הנשים לצאת מוקדם יותר מהמשרדים כדי לבצע את הקניות.

אך ישנן גם סיבות נוספות להעדפת הקנייה ברשת. אנדרהיל מספר כי כאשר נכנס לאגף הבגדים של רשת מייסי'ס, התברר לו כי הרשת משכירה עתה שטחי מכירה קטנים יותר, למספר גדול של מעצבים, כמו רלף לורן, טומי הילפיגר, קלווין קליין ואחרים.

בעוד שבעבר הייתה חנות הכלבו מחולקת לפי סוגי הבגדים, עתה כל מעצב מציג את כל תמהיל המוצרים שלו בשטח מצומצם, וחנות הכלבו הופכת והולכת לשדרת המעצבים. אנדרהיל קובע כי תפיסה קמעונאית חדשה זו היא בעייתית, כי רוב הנשים מחפשות בגד של מעצב ידוע שיתאים להן, אך אינן שומרות נאמנות למעצב זה או אחר.

אנדרהיל רואה בכך חסם קנייה משמעותי, ומשווה אותו לאפשרות שבסופרמרקט היו מייעדים לכל אחד מהמותגים שטח מדף נפרד שבו היו מוצגים כל המוצרים של אותו מותג, כמו פסטה, ממתקים, משקאות קלים וסוגי מזון אחרים.

גישה כזו הייתה הופכת את הקנייה בסופרמרקט לסיוט של שיטוט אינסופי ובמידה רבה חסר תכלית בין המותגים השונים. חנות כלבו שהופכת לשדרת מעצבים גורמת לנשים לבזבז את זמנן היקר בלאו הכי, והתוצאה היא שיותר ויותר נשים החלו לרכוש מוצרי צריכה ואופנה יוקרתיים באינטרנט, המאפשר להן, למצוא את מבוקשן בקלות ולקבל החלטות קנייה מיידיות.

אחת הרשתות הבודדות שהבינו את חסם הקנייה המתפתח לנגד עיניהן של הרשתות, היא נורדסטרום, שהפסיקה לחלוטין את חלוקת שטח החנות בין המעצבים, וחזרה לגישה המסורתית המציגה את אופנת הנשים על-פי קטגוריות כמו קלאסי, קאנטרי ועירוני.

שחיקה בחוויית הקנייה

במאמר שהתפרסם לפני מספר שבועות ב"ניו-יורק טיימס", מוצגת סיבה נוספת לצמצום התנועה בחנויות הכלבו והקניונים, שעיקרה שחיקה בעוצמת הבידול, הבאה לידי ביטוי בסינדרום ה-ME-TOO כאשר איש כבר אינו יכול להבחין בין המקור לחיקוי.

קולין שואו, אומר בספרו "ה-DNA של חוויית הלקוח" כי מתרחש עתה תהליך של קומודיטזציה השוחק את עוצמתם של המותגים.

מחקר שנערך לפני שנתיים על-ידי אוניברסיטת וורטון שבארצות-הברית מראה כי צרכנים מאבדים בהדרגה עניין בקניונים, בעיקר בשל הדמיון הרב ביניהם, היעדר ההפתעה והשחיקה מתמדת בחוויית הקנייה. אותם קניונים אשר במשך עשורים רבים היוו את שיאה של חוויית הקנייה, שוב אינם מצליחים לעשות זאת.

סימן נוסף לבעיות שנוצרו אצל רשתות הכלבו הוא הקפאת תוכניות ההתרחבות שלהן. המשבר הראשון של רשתות הכלבו החל לפני כשני עשורים כאשר התברר כי הציבור הרחב רואה בקניון עצמו את חנות הכלבו החדשה עם מבחר של חנויות מתמחות, אשר כל אחת מהן יכלה להציע תמהיל מוצרים עשיר יותר מאשר המחלקות הרלבנטיות בחנות הכלבו.

ואכן, בשנים האחרונות החל להישחק הקונספט של חנויות העוגן בקניונים שרובן היו מותגי כלבו מובילים, אשר היוו פעם את מרכיב כוח המשיכה המשמעותי ביותר של הקניונים.

רשתות הכלבו עמדו בפני הברירה לעבור לשטחי מכירה גדולים יותר, או לחסל מחלקות לא רווחיות שאינן מסוגלות להתחרות בחנויות המתמחות. רובן בחרו בצמצום מספר המחלקות.

כך נסגרה ברשת מייסי'ס מחלקת הצעצועים לאחר שהרשת המתמחה טויס אר אס נכנסה לקניונים עם חנויות בשטח גדול המציעות מבחר מגוון ורב יותר של צעצועים.

מידע על גבי הברקוד

רשתות הכלבו ביפן מכתיבות זה מספר שנים את האסטרטגיות החדשות של הקמעונאים רשת מיטצוקושי, אחת המובילות בקטגוריה של רשתות כלבו למוצרי לוקסוס, יצרה לפני 3 שנים שיתוף-פעולה עם חברת הקוסמטיקה הידועה שיסיידו כדי ליישם קונספט שהוגדר על-ידה כ"חנות הכלבו העתידית".

המרכיב הבולט ביותר בקונספט הוא השימוש בתוויות RFID שהוצמדו לכמה סדרות יוקרתיות של שיסיידו במטרה לתת מענה לצורך של קונים רבים לקבל מידע עשיר יותר על המוצרים.

במחלקת הקוסמטיקה מוצבים על גבי המדפים מתקנים לקריאת מידע משבבי RFID, כאשר קונות המעוניינות במידע רחב על מוצר קוסמטי כלשהו, מעבירות אותו אל מול מסך המתקן ומקבלות את המידע המבוקש. אך בינתיים חדר לשוק האייפון ותואמיו, עם מאות אלפי האפליקציות שחלק מהן מאפשרות לקונים לצלם את הברקוד שעל המוצר ולקבל מידע, כולל סרטוני ווידיאו, ישירות לטלפון החכם שלהם.

מדוע הקניונים נחלשים?

* שינויים בהיקף ובהרגלי שעות הפנאי של אנשים במדינות המערב.

* חוסר התאמה של חנויות כלבו לדרישות השופינג העדכניות של הקונים.

* אין בידול בין הקניונים - חוויית הקנייה נשחקת ואין הפתעות לקונים.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר