ארה"ב רוצה דולר חזק? הצחקתם

בקרוב: אנליזה של בנק זר שתסביר לכולנו מדוע 3 שקלים לדולר הוא שער שיווי המשקל

"דולרחזק יקדם את האינטרסים של ארה"ב ושל הכלכלה העולמית". דברים משעשעים אלה נאמרו פעמיים בשבוע שעבר: פעם אחת אמר אותם שר האוצר האמריקאי טימותי גייטנר ובפעם השניה - יושב ראש הפד, בן ברננקי.

כל מי שיודע לחבר אחד ועוד אחד מבין שבדברים אלה, נתנו גייטנר וברננקי בשבוע שעבר תעודת לראשי המוסדות הפיננסיים הגדולים, להמשיך לעשות ככל העולה על רוחם בשוקי המניות, המט"ח והסחורות.

התוצאות בהתאם. הדולר היציב והחזק אליו שואפים לכאורה ברננקי וגייטנר מתדרדר מידי יום לשפל חדש, ביחס למרבית המטבעות בעולם והדולר אינדקס (מדד שנולד בשנת 1973 ומהווה ממוצע משוקלל לערכו של הדולר מול האירו, היין, הליש"ט, הפרנק השוויצרי, הדולר הקנדי והקרונה השוודית) קרוב מתמיד לשפל כל הזמנים - 70.2 נקודות בספטמבר 2008, אז התמוטט בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. ההשתוללות בשווקים האחרים אינה מפסיקה לרגע.

הכסף משלים טיסה ל-500% תוך שנתיים. הזהב, הנפט והסחורות ממשיכים במסלול עלייה, ושוקי המניות בכל העולם מתעלמים מכל נתון שלילי - אינפלציה, האטה בצמיחה, אבטלה גוברת. כל אלו מתגמדים לנוכח רצונה של ארה"ב להיטיב עם השווקים הפיננסיים. בכל העולם מוטרדים מהעלייה בשיעור האינפלציה, אולם הדוד בן מרגיע ומחליט שזה רק הנפט, זה זמני וזה ייספג.

הערכות על האטה בצמיחה לא מטרידות פתאום את הבורסה בארה"ב. נתונים לא מחמיאים באירופה, אבטלה בשיעור 21% בספרד, אצבע משולשת שמפנים תושבי איסלנד כלפי הסדרי החוב וחקירת האיחוד האירופי את 16 מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם (גולדמאן זאקס, דויטשה, ברקליס, ג'יי פי מורגן, RBS וכל שאר הגופים שמוכרים לכולנו בזכות פעילותם הערה בשקל), בחשד שקשרו קשר בנושאי העברת מידע ופעילות בנגזרים, כל אלו לא מדגדגים אפילו את בורסות אירופה שממשיכות לעלות.

דווקא בישראל, שלא סובלת מרוב הבעיות של הכלכלות המפותחות, ירדה בשבוע שעבר הבורסה. ייתכן שסתם נבהלה מהשיא אליו הגיעה. ייתכן ואירועי האלימות במדינות ערב והפיצוץ בצינור הגז שמהווה אולי קדימון לפיצוץ חזק יותר ביחסי ישראל - מצרים הזכירו לכולם שאנחנו לא שוויץ. ייתכן והנחתת בנק ישראל בנושא המשכנתאות וחידוש המאבק בעמלות הבנקים תרמו לירידות במניות הבנקים והנדל"ן.

סיבות לירידות תמיד אפשר למצוא, אולם באותה מידה סביר שהבורסה תיישר קו עם העולם מהר מאד במיוחד אחרי שבסוף השבוע סטנלי פישר בראיון שהעניק לוול סטריט ג'ורנל מעלה את תחזית הצמיחה וצובע הכול בורוד.

אל תחפשו תחתית בשקל

השילוב בין תעודת הכשר אמריקאית להחלשת הדולר בעולם, התייחסותו האנמית של פישר למצב ונטישתו התמוהה של האוצר את המערכה: יעודד מאד את המשך הפעילות הספקולטיבית לחיזוק השקל. זרים ומקומיים מתרגמים היטב את המצב ופועלים בהתאם.

רק שינוי דרמטי בסנטימנט השלילי כלפי הדולר בעולם, הרעה משמעותית במצב הביטחוני במזרח התיכון או צעדי רגולציה תקיפים ישנו את המומנטום. שינוי סנטימנט לא נראה באופק. את המצב הביטחוני אף אחד לא יוכל לצפות ואילו רגולציה תקיפה תצא לפועל רק כאשר עוצמת השקל תיתן את אותותיה השליליים בביצועי המשק בכלל והיצוא בפרט.

זה לא יקרה בימים הקרובים. רק לפני מספר שבועות חצה הדולר את מחסום 3.5 שקלים לדולר. כיצד מתמודד היצוא והייצור המקומי עם שער 3.36 שנסחר ביום שישי האחרון בניו יורק, נוכל לראות רק בעוד מספר חודשים.

כמובן ששער זה איננו סוף פסוק ובקרוב מאד נזכה לראות את האנליזה התורנית של הבנק הזר שיסביר לכולנו מדוע 3 שקלים לדולר הוא שער שיווי המשקל. אני מניח שהקו האדום החדש עליו רמז פישר בראיון סוף השבוע גבוה משער זה ולכן כל שנותר הינו להמתין בסבלנות ולראות היכן עובר הקו.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.