תמ"א 38 ביפו ג': מתחם מסוכן ישופץ כ'פרוייקט חברתי'

היום אושרה תוספת 84 דירות למתחם, לאחר שתושבי המקום לא יכלו להרשות לעצמם את מימון הפרוייקט בעצם ■ המטרה: "תמיכה בתושבים והבאת אוכלוסיית הסטודנטים והצעירים לאזור"

דיירים בשכונת יפו ג' בדרום ת"א שלא יכלו להרשות לעצמם לשפץ את המבנים שהוכרזו על ידי העירייה כמסוכנים ואף קיבלו צווי בית מסוכן וכתבי אישום פליליים, יכולים לנשום לרווחה. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ת"א אישרה היום פרויקט של תמ"א 38 לחיזוק מפני רעידות אדמה בבנייניהם של הדיירים, כולל תוספת של 2.5 קומות ו-240 חדרים לסטודנטים, במסגרת מה שנולד מיוזמה חברתית.

‏הפרויקט שאושר היום, ברחוב טוכולסקי בשכונת יפו ג', מיטיב לא רק עם הדיירים, המשתייכים למעמד סוציו-אקונומי נמוך, הוא אף מביא את אוכלוסיית הסטודנטים והצעירים לדרום העיר ובכך מזרים אוכלוסייה חדשה עם אופק להתחדשות עירונית ופתרון לדיור בר השגה לסטודנטים. הפרויקט הוא יוזמה משותפת של הפקולטה למשפטים, החוג לגיאוגרפיה ומכון חיים כצמן גזית גלוב לנדל"ן באוניברסיטת ת"א, בשיתוף עם מכללת ת"א-יפו והיזם רוני צברי.

‏הפרויקט שאושר היום מתייחס למתחם של שישה מבנים בני ארבע קומות על עמודים, שכוללים היום סך הכל 96 יחידות דיור. נגד ארבעה מבנים מתוך השישה הוצאו לפני מספר שנים צווי בית מסוכן ובהמשך הוגשו נגד חלקם כתבי אישום פליליים על היעדר תיקון הליקויים במבנים. לדיירים לא היו המשאבים הכלכליים לבצע את השיפוץ.

‏אלא שב-2005 נכנסה לתמונה הקליניקה המשפטית מאוניברסיטת תל אביב, בהובלת עו"ד אורה בלום, וב-2009 נכנס לתמונה היזם רוני צברי, הבעלים של חברת ר. צברי פיתוח והשקעות. צברי שיקם את הליקויים שגרמו לסכנה ובכך הוסרו הצווים וכתבי האישום הפליליים נגד הדיירים ובד בבד פנו היזם והקליניקה למשפטים לעיריית ת"א לקבלת אישור לפרויקט התמ"א 38 במתחם.

‏הפרויקט, בהיקף של 30 מיליון שקל, הוא במסגרת סעיף 23 לתמ"א, המאפשר הכנת תוכניות מפורטות לחיזוק מבנים ביישוב מסויים כך שתתאפשר תוספת קומות מעבר לתוספת שמתקבלת במסגרת הרגילה של התמ"א. לדברי צברי, "הרעיון שלנו הוא רעיון חברתי, של שינוי התמהיל החברתי של המקום וחיזוק ההון האנושי על ידי הכנסת כ-240 סטודנטים לגור בשכונה, כך שנוצרת סיטואציה של התחדשות עירונית וגם עזרה לתושבים הקיימים, מהבחינה שגם משביחים להם את הנכס, ובצורה שאנחנו עושים זאת אנחנו גם שומרים על תחזוקה שוטפת כל זמן שיש שם מגורי סטודנטים".

‏לפי הפרויקט שאושר היום, יתווספו למתחם 84 יחידות דיור חדשות, שכוללות 72 דירות לסטודנטים, שייבנו במסגרת התוספת של 2.5 הקומות בכל בניין, ויכללו בסך הכל 240 חדרים לסטודנטים מהמכללה האקדמית ת"א-יפו, ובנוסף כ-12 דירות גן - שתי דירות גן בקומה המפולשת של כל בניין. דירות הגן יימכרו בשוק החופשי ולא ישתייכו למגורי הסטודנטים. דירות הגן הן למעשה האלמנט שמאפשר את הרווח היזמי בפרויקט.

‏הסטודנטים בפרויקט יקבלו דיור בר השגה במחירי שכירות נמוכים מהמקובל בשוק. מבחינת החיזוק, לכל דירה קיימת יתווספו חדר ממ"ד, מרפסת שמש ומעלית לכל כניסה. הבניינים היו בעבר בבעלות חברת חלמיש וחלק קטן מהדירות עדיין בבעלות החברה אבל רוב הדירות נמכרו לדיירים, במצבן הרעוע.

‏לדברי צברי, "מדובר בפרויקט מיוחד שמשלב ראייה חברתית עם תכנון עסקי. הפרויקט מאפשר לדיירים הקיימים למקסם את האופציות העומדות בפניהם, הן מבחינת השבחת נכסיהם, הן מבחינת שדרוג איכות חייהם והן מבחינת המרקם החברתי, כל זאת ללא עלות כספית מצידם, כאשר היזם נהנה מרווח כלכלי שמאפשר לו להקים את הפרויקט ללא חשש".

‏בלום סיפרה: "ליווינו את הדיירים בביהמ"ש לגבי כתבי האישום ובעצם כל הפרויקט נולד מהצורך למצוא פתרון לחלץ אותם מכתבי האישום. אחרי שבאמת נמצא היזם והוא היה מוכן להסדר הזה של תיקון הליקויים והסתכלות עתידית על הפרויקט הגדול יותר של תמ"א 38 ודיור הסטודנטים, זה בסופו של דבר מה שסייע לביטול כתבי האישום כנגד הדיירים בבניינים האלה. הדיירים הם אנשים שחלקם נתמכים על ידי קצבאות ובחלקם הם אנשים מבוגרים. ‏

מעבר לפתרונות הדיור מההיבטים התכנוניים שמושקעים בפרויקט זה, מדובר בפרויקט שהוא יותר מכל פרויקט חברתי שיוצר מצב של ‏win-win‏, כי כל הצדדים נהנים ממנו: העירייה מקדמת את מטרותיה למציאת פתרונות דיור לצעירים בעיר וחיזוק שכונות חלשות, המכללה האקדמית ת"א-יפו מוצאת פתרון טוב ויעיל לסטודנטים שלה והדיירים הם בסוף אלה שנהנים משדרוג ואיכות חייהם, בצד הסרת הסכנה".