155 דירות חדשות לזוגות צעירים אושרו לבנייה בירושלים

אישור הדירות בוצע במסגרת המודל העירוני 20:20:20 לדיור בר השגה, בהיקף של 20% בכל תוכנית בנייה שמתאשרת בירושלים ■ הדירות מהוות חלק משלוש תוכניות בנייה נפרדות

‏155 דירות חדשות לזוגות צעירים בירושלים אושרו בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים במסגרת המודל העירוני המכונה 20:20:20, המפרט כללים לדיור בר השגה בהיקף של 20% בכל תוכנית בנייה שמתאשרת בירושלים.‏

הדירות בהישג יד שאושרו מהוות חלק משלוש תוכניות בנייה נפרדות שהומלצו על ידי הוועדה המקומית להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. זאת, על אף הנחייתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, מלפני חצי שנה, כלפי הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה שלא לדון בתוכניות של דיור בר השגה לאור היעדר חקיקה ראשית בנושא.

‏קידום התוכניות בצל הנחייתה של דנה מתאפשר לאחר שנציגי העירייה ביקשו מדנה ומהיועץ המשפטי למשרד הפנים, יהודה זמרת, הבהרות בנוגע להנחיה. במסגרת ההנחיות שהתקבלו נמסר לנציגי העירייה שהמגבלות הן על הגדרת תוכניות במסגרת המונח דיור בר השגה בהיותו מונח שלא מפורש בחקיקה הראשית, אולם עדיין ניתן לייעד תוכניות לאוכלוסיות מוגדרות, כשבמקרה זה האוכלוסייה המוגדרת היא האוכלוסייה הצעירה. התברר שבמתווה זה של ייעוד דירות לאוכלוסייה מוגדרת ניתן להגיש תוכניות העוסקות בזוגות צעירים לוועדות המחוזיות, למרות שמתווה זה מחייב את הרשות המקומית להגיע להסכמות וולנטריות חוץ תב"עיות מול היזמים.

ניר ברקת: "מהפיכת הדיור בר השגה נמשכת"

‏במסגרת המודל העירוני 20:20:20, עליו הכריזה העירייה ביוני אשתקד, דורשת העירייה אלמנט של דיור בר השגה בכל תוכנית בנייה של יותר מ-20 דירות, כך ש-20% מהדירות בכל פרויקט יהיו בשטח של 100 מ"ר ומחירן יהיה נמוך ב-20% משווי השוק של דירה מקבילה.

‏התוכנית הראשונה שהומלצה להפקדה בדיון האחרון של הוועדה המקומית בשבוע שעבר היא תוכנית מורדות מלחה לכ-400 יחידות דיור, מהן 80 דירות מיועדות לזוגות צעירים. תוכנית זו היא ביוזמת המינהל ותבינה בבנייה רוויה.

‏התוכנית השנייה היא פרויקט ביוזמת האוניברסיטה העברית ברחוב הלח"י ל-200 יחידות דיור, מתוכן 40 הן דירות בנות השגה. גם תוכנית זו היא בבנייה רוויה, בשישה מבנים בני 9-12 קומות. התוכנית השלישית היא תוכנית מתחם בליליוס בתלפיות, שכוללת תוספת של 175 יחידות דיור חדשות ל-175 יחידות מאושרות בתוכנית. תוכנית זו, ביוזמת קבוצת יזמים פרטיים, גם היא תיבנה במסגרת בנייה רוויה, כשמתוך 175 הדירות החדשות כ-35 יהיו מיועדות לזוגות צעירים.

‏לדברי ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, "מהפכת הדיור בר השגה בעיר נמשכת. ירושלים היא החלוצה ביישום המודל שמאפשר פתרונות מגורים עבור אוכלוסייה צעירה, יצרנית ובעלת פוטנציאל תרומה לעיר".

‏יו"ר הוועדה המקומית, קובי כחלון, ציין כי "גורמי התכנון העירוניים ממשיכים לקדם תוכניות שיכללו דיור מוזל לצעירים, בהתאם מודל העירוני, במטרה לאפשר לזוגות צעירים לקנות דירות בעיר".

‏בדצמבר אישרה הוועדה המקומית תוכנית ל-130 יחידות דיור בשכונת גילה, מתוכן 20% הן דירות המיועדות לצעירים.