פרשת האונס של שטראוס-קאהן - האם תפגע בסיוע ליוון?

שרי האוצר של האיחוד האירופי דנים במשבר החוב ■ מדינות היבשת מתנות הרחבת תוכנית החילוץ בהצגת ביטחונות מצד יוון ■ "עכשיו ששטראוס-קאהן איננו, לא בטוח שהסיוע יימשך"

ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי התכנסה הבוקר (ב') בבריסל כדי לדון במשבר החוב התופח באירופה, תוך צפי לאישורן של תוכניות החילוץ ליוון ופורטוגל בימים שלישי ורביעי השבוע, בהתאמה. ברקע, מעיבה על האווירה פרשיית מעצרו של יו"ר קרן המטבע הבינלאומית דומיניק שטראוס-קאהן, אשר מעלה ספקות לגבי ההמשך התקין של הדיונים ואישור ההרחבה לתוכנית החילוץ של יוון.

תוכנית החילוץ של יוון, בהיקף של 110 מיליארד אירו (155 מיליארד דולר) עתידה להתאשר מחר על ידי נציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע, כאשר ברקע עלו שמועות בנוגע להרחבת הסיוע הפיננסי לו תזכה המדינה. אולם, המדינות מעניקות הסיוע באירופה, ובראשן גרמניה, דורשות מיוון להציג בטחונות גבוהים וקיצוצים בתקציבה הממשלתי, בתמורה להרחבת תוכנית החילוץ המקורית.

"כל הרחבה בתוכנית החילוץ של יוון בהכרח תגרור נטל נוסף על משלמי המיסים במדינה,, אמר השבוע שר האוצר הגרמני וולפגנג סצ'ואבל. "אם תהיה הרחבה של התוכנית, כולם ביוון יצטרכו לעשות מאמצים".

מצד שני, ישנם גורמים פחות אופטימיים, שגורסים כי יוון לא תצליח להחזיר את חובותיה ותידרש לארגן אותם מחדש. "הנחת העבודה הייתה שכל עוד שטראוס-קאהן הוא יו"ר קרן המטבע, אירופה תמשיך ליהנות מסיוע פיננסי נרחב", אמר אנליסט מבית ההשקעות בברוקינג'ס בוושינגטון. "עכשיו ששטראוס-קאהן איננו, ההנחה הזו מוטלת בספק".

קרן המטבע יצאה באזהרה רשמית בסוף השבוע האחרון כי חרף תוכניות החילוץ המגבשות ליוון, אירלנד ופורטוגל, משבר החוב באירופה עשוי להתפשט לכלכלות נוספות באיחוד האירופה, וכן למדינות השווקים המתפתחים במזרח אירופה.

לפי התחזית הכלכלית הדו שנתית שפירסמה הנציבות האירופית בסוף השבוע, החוב של יוון יעלה השנה ל-157.7% מהתוצר ויזנק ל-166.1% ב-2012 - מעל לרמות של 150.2% ו-156%, בהתאמה, בהערכות קודמות. לפי הנציבות, כלכלת יוון צפויה להתכווץ השנה ב-3.5%.