שוק המשקאות מתכווץ: ירידה של 5.7% במכירות

זאת ב-4 החודשים הראשונים של 2011 - כך עפ"י נילסן ■ חברות המים המינרליים הן הנפגעות העיקריות ■ בחברות המשקאות מייחסים את הירידה הריאלית בצריכה למזג-האוויר החורפי

לא רק שוק הגלידות סובל ממזג-האוויר, אלא גם שוק המשקאות מושפע ממנו לרעה. מניתוח של חברת המחקר נילסן עולה כי שוק המשקאות רשם ב-4 החודשים הראשונים של 2011 ירידה ריאלית (כמותית) של5.7% במכירות. נתון זה מתייחס לכלל מכר המשקאות הלא אלכוהוליים, לרבות סודה, בירה שחורה, קפה ועוד.

הירידה במכירות אפיינה את מרבית הקטגוריות, למעט קטגוריית המים בטעמים שנחשבת לזניחה כיוון שהיא מהווה שיעור קטן מכלל המכר בשוק.

יתרה מזאת, בריכוז מכר הקטגוריות הכוללות את המים המינרליים, משקאות הקולה, המשקאות המוגזים הצבעוניים, המיצים, הנקטר הטבעי והמים בטעמים, מדובר בירידה חדה יותר בצריכה הכמותית שהגיעה ל-8%.

גם עליית המחיר שאפיינה את המכר בחלק גדול מהמוצרים, למעט המים המינרליים והמים בטעמים, לא הצליחה לפצות על הירידה החדה בכמויות, ויחד קטגוריות אלה רושמות ב-4 החודשים הראשונים של השנה ירידה כספית של 2.4%.

"השוק התחיל חלש, ואנחנו מעריכים כי הסיבה העיקרית לכך היא מזג-האוויר. הגשם הוא ברכה למדינה ולחקלאים, אבל בטווח הקצר זו לא ברכה ליצרני המשקאות. בשנה שעברה בתקופה הזאת היה קיץ", מסביר המשנה למנכ"ל טמפו, יואש בן-אליעזר.

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי חברת קוקה-קולה ישראל הצליחה להגדיל את נתח השוק הכספי שלה, בעיקר הודות לעליית מחיר, וזה עלה מ-53.7% ב-4 החודשים הראשונים של 2010 ל-54.6% בתקופה המקבילה השנה.

לעומתה, השחקנית השנייה בשוק, חברת יפאורה-תבורי רושמת בתקופה זו ירידה בנתח השוק מ-26.7% ל-24.7%. חברת טמפו רושמת אף היא התחזקות, ונתח השוק שלה עולה מ-11.1% ל-11.6%.

לפי נילסן, הירידה הריאלית החדה ביותר במכירות (11.5%-) נרשמה בקטגוריית המיצים והנקטר הטבעי. עם זאת, בשל עליית מחיר הירידה הכספית הסתכמה ב-4% בלבד.

ירידה חדה (10%-) נרשמה גם בקטגוריית המים המינרליים, שבה לא נרשמו שינויים במחירים. לפי סטורנקסט, מכירות המותג מי עדן, המופץ על-ידי חברת יפאורה-תבורי, צנחו ב-9.2%, ואילו מכירות המותג נביעות ירדו ב-6.5%.

המשקאות המוגזים הצבעוניים רשמו לפי נילסן ירידה ריאלית של 8.5%, אם כי גם כאן בשל עליית מחיר הירידה הכספית עמדה על 2% בלבד.

עלייה מטאורית לקולה ZERO

בדומה לכך, גם מכירות משקאות הקולה רשמו ירידה של 6%, אך בשל עליית מחיר המכירות הכספיות רשמו עלייה קלה (0.3%+).

כאמור, מכירות המים בטעמים רשמו עלייה ריאלית של 26.7%, אבל מתברר כי העלייה הזאת הושגה בעקבות מבצעים ושחיקת מחיר משמעותית. כ-44% מכלל מכירות המים בטעמים נמכרו במחיר מבצע, וכך העלייה הכספית בקטגוריה הסתכמה ב-11.3% בלבד.

בכלל, בשוק ניכרת השנה מגמה של העמקת המבצעים במשקאות ופרט למים בטעמים, מגמה זו ניכרת גם במכירות המשקאות המוגזים הצבעוניים ומשקאות הקולה.

לפי סטורנקסט, מבין 10 המשקאות המובילים, המותג קוקה-קולה עולה במכירות ב-6.7%, פריגת ב-2%, נסטי ב-3.5%, ספרינג ב-8.5%, פרימור ב-14.3%, ואילו קוקה-קולה ZERO רושם עלייה מטאורית של 28.6% במכירות - קרוב לוודאי גם על חשבון מכירות הדיאט קולה שירדו בשיעור של כ-1%.

שוק המשקאות השינוי במכר הכמותי לפי קטגוריות
 שוק המשקאות השינוי במכר הכמותי לפי קטגוריות

ספקים מובלים בתחום המשקאות
 ספקים מובלים בתחום המשקאות