תשובה ודנקנר: לדחות פירעון ההלוואה ל"פלאזה"

אי.די.בי ואלעד של נוחי דנקנר ויצחק תשובה בהתאמה בוחנות התקשרות עם בנק השקעות, שיסייע להן במו"מ עם הבנקים שהלוו לפרויקט בלאס וגאס 620 מיליון דולר

יותר משנה לפני מועד פירעון ההלוואה שנטלו קבוצות יצחק תשובה ונוחי דנקנר לצורך רכישת פרויקט המלונאות וההימורים השאפתני "פלאזה" בלאס וגאס, עולה מהדוחות הכספיים של חברת נכסים ובניין (זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי של דנקנר) כי השותפים לפרויקט מנהלים מו"מ עם הבנקים לגבי המימון שהועמד לפרויקט.

ככל הידוע, נכון להיום אין בכוונת הצדדים להתחיל בבניית הפרויקט בזמן הקרוב. נכסים ובניין מדווחת כי "החברה החלה, יחד עם שותפותיה לפרויקט, לבחון חלופות שונות להשגת המימון של הפרויקט בשנים הקרובות, לרבות הטיפול בהלוואה בסך כ- 620 מיליון דולר מקונסורציום של גופים בנקאיים ופיננסיים, שמועד פירעונה הנו באוגוסט 2012 . בין היתר נבחנת, וטרם סוכמה, אפשרות להתקשר עם בנק השקעות בינלאומי שיסייע במו"מ עם המלווים".

אלעד גרופ של תשובה רכשה באוגוסט 2007 קרקע בשטח של 140 דונם ברחוב הראשי ("הסטריפ") של לאס וגאס, תמורת סכום עתק של 1.24 מיליארד דולר. בהמשך נכנסה אי.די.בי של דנקנר כשותפה ב-50% מהפרויקט באמצעות החברות הבנות אי.די.בי פיתוח (25%) ונכסים ובנין (25%). הרכישה בוצעה ערב פרוץ משבר הסאב-פריים בארה"ב, שפגע קשות בנדל"ן האמריקני בכלל ובעיר ההימורים לאס וגאס שבמדינת נבאדה בפרט.

מחצית מהקרקע נרכשה מהון עצמי, והיתר בהלוואה בריבית של 6.29% (צמוד לליבור). כשהגיע מועד פירעון ההלוואה, במארס 2009, הושגה הארכה עד אוגוסט 2012 ובתנאים דומים, במחיר תשלום מזומן עבור ריבית עתידית של 95 מיליון דולר.

משבר הנדל"ן טרף את הקלפים

בפרויקט ה"פלאזה", שהוקם על חורבות מלון Frontierההיסטורי, תוכננה הקמת פרויקט של מלון יוקרתי, קזינו, מרכז מסחרי, אולמות כנסים ומגדלי מגורים, בהשקעה כוללת של 5-7 מיליארד דולר. אלא שמשבר הנדל"ן בארה"ב טרף את הקלפים והחברות המושקעות מחקו בשנים 2008-2009 483 מיליון דולר מהשקעתן ברכישה.

כיום חלקה של נכסים ובנין בהלוואה שנותרה עומד על 155 מיליון דולר, של אי.די.בי פיתוח על 155 מיליון דולר ושל אלעד גרופ, חברת הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה הפעילה בצפון אמריקה, על 310 מיליון דולר.

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של אי.בי.אי, העריך היום כי "לא מן הנמנע ואפילו סביר להניח, כי קונסורציום הבנקים שהעמיד את ההלוואה לרכישת הקרקע ייאלץ גם הוא לבצע מחיקה מסוימת (לאחר שהשותפות מחקו כ-50% מההון העצמי שהשקיעו). מחיקה כזו, אם תבוצע, תהווה רווח לשותפות".

נכסים ובנין סיימה את הרבעון הראשון של 2011 עם הכנסות של 440 מיליון שקל ועם רווח נקי של 22 מיליון שקל. האנליסטים המסקרים את חברת הנדל"ן מרוצים מהתוצאות, והם פרסמו המלצות קנייה למניה על רקע שיפור של 20% בהכנסות מדמי שכירות ועלייה של 30% במספר הדירות הנמכרות.