"השוק נוהג כאילו אין איום אינפלציוני; הריבית תעלה ל-4%"

סיטי בנק: "רכישות החוזים העתידיים על הריבית ירדו. כל עלייה נוספת בשוק היא ביטחון יתר בשיעור האינפלציה הצפוי בישראל"

האם המשבר האינפלציוני בישראל חלף? האנליסט דייוויד לובין מבנק סיטי כתב בסקירה על ישראל על כי למרות שהשוק מתנהג כאילו אין לחצים אינפלציוניים על המשק הישראלי, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר צפוי לעלות את הריבית ל-4% עד סוף השנה. זאת, למרות שנשמעים קולות רבים שטוענים היא פישר ימתן את קצב העלאת הריבית לאור נתוני האינפלציה והתמ"ג שפורסמו השבוע.

"השוק הישראלי מתנהג כאילו אין בעיית אינפלציה בישראל בעיקר בעקבות ההחלטה המפתיעה של הבנק המרכזי להעלות את הריבית במשק ב-0.5% ל-3% במארס", כתב לובין בסקירה. "רכישות החוזים העתידיים על הריבית (FRA) נפלו בעקבות העלייה בריבית. הציפיות בשוק הן כי האינפלציה תרד ל-2.8% ב-3 השנים הבאות, שיעור שעומד בטווח שקבע לעצמו בנק ישראל של 1%-3%. החוזים העתידיים על הריבית מצביעים כי השחקנים בשוק מאמינים שהריבית תעלה עד לרמה של 3.75%".

לובין ממשיך ומציין כי קיימות בשטח ראיות שתומכות בטענה שהלחצים האינפלציונים נמצאים תחת שליטה: התמ"ג שעמד על 4.7% ברבעון הראשון של 2011 למרות ציפיות לעלייה של מעל 5%; מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים שכבר 3 חודשים נע סביב ה-50 נקודות (רמה של מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות בפעילות העסקית); ההגבלות שהטיל בנק ישראל על המשכנתאות; וכן התחזקות השקל ברבעון הראשון של 2011.

עם זאת, לובין מאמין כי הלחצים האינפלציוניים יכולים בקלות לצוץ שוב, הן בשל היחלשות השקל מול הדולר לאחרונה והן בשל הריבית הריאלית השלילית במשק.

לובין מאמין שלבנק ישראל "עדיין יש הרבה עבודה" וכי אחת מהסיבות המרכזיות להתלהבות המשקיעים מהריבית בישראל היא התשואה של האג"ח האמריקני שנפלה ב-0.3% ל-0.7% מתחילת אפריל כך שהריבית בישראלית אטרקטיבית יותר בעיני המשקיעים.

"אני מאמין שהריבית תעלה עד סוף השנה ל-4% שמרמז על כך שכל עלייה נוספת בשוק היא ביטחון יתר בשיעור האינפלציה בישראל", סיכם לובין.