חברת החשמל: בונוסים ב-756 מיליון שקל בלי בקרה

כך עולה מדוח מבקר המדינה ■ הבונוסים ניתנו בשנים 2008-2009 ומהווים 10% מעלות השכר בחברה בממוצע

קבלת תוספות שכר ללא אישור כדין והיעדר פיקוח נאות מצד הגורמים המפקחים - אלה הממצאים העיקריים שעולים מבדיקת מבקר המדינה בחברת החשמל. בדיקת המבקר התמקדה הפעם ברכיב השכר המכונה "שכר עידוד" שמהווה תוספת על שכרו הבסיסי של העובד. שיעור שכר העידוד המרבי מגיע לכ-30%.

המבקר מדגיש כי מדובר ברכיב שכר שאינו "תוספת שכר גרדא" כלומר תשלום שאינו אמור להיות משולם לעובדים באופן אוטומטי אלא רק עבור ייעול עבודתם או הגברת תפוקתם. ואולם, בדיקת המבקר העלתה כי בפועל משולם שכר העידוד כמעט במלואו לכל העובדים הזכאים לו ומבלי שתהיה לגורמים המפקחים על החברה - כמו רשות החברות הממשלתיות - כל מידע על כך או מעורבות בהליכי החישוב.

סך התשלומים עבור שכר עידוד ששילמה חברת החשמל היה 370 מיליון שקל ב-2008 וכ-386 מיליון ב-2009 - כ-10% מעלות השכר בחברה בממוצע. בהקשר זה ממליץ המבקר להגביר את הפיקוח על תשלומי שכר העידוד במסגרת ועדת הרגולטורים לפיקוח על עבודת חברת החשמל, שעל הקמתה החליטה הממשלה השנה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מקבלת את הערותיו של מבקר המדינה ופועלת ליישום ההמלצות. יודגש כי העיגון הנורמטיבי לתשלום שכר העידוד בחברת החשמל נמצא בהסכם קיבוצי משנת 1957. בחלק מהמקרים, עודכנו שיטות שכר העידוד שהונהגו לאורך השנים. ואולם חלק מהמקרים לא שונו בשל התנגדות ארגון העובדים. במסגרת מדיניות החברה ליישום המלצות המבקר, הוחלט כי הדירקטוריון יקיים מדי שנה דיון בכל הנוגע לתשלום שכר העידוד לעובדי החברה וכל שינוי יובא לאישורו ולאישור רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר במשרד האוצר.

"הנהלת החברה תפנה להסתדרות העובדים הכללית לקביעת מנגנון הכרעה מוסכם בעת מחלוקת בין ההנהלה לארגון העובדים. במקומות שבהם השיטות לתשלום שכר עידוד נבחנו ונמצא כי הן מיושנות - פעלה החברה בעבר ופועלת גם כיום לעדכונן".‏‎‎‏