כמה שיותר צהוב: מה אוהדי הספורט רוצים לקרוא באינטרנט

עד גיל 65 יקדיש אמריקני ממוצע 9 שנים מחייו לצפייה בטלוויזיה ■ אבל בעוד שטלוויזיה משמשת את אוהד הספורט בעיקר לשידורי חיים, האינטרנט הופך עבורו לכלי צריכה של שאריות ורכילות

השבוע הבא עומד להיות אחד משבועות הספורט המוטרפים ביותר שיוכלו לקבל אוהדי הספורט בישראל. אם מישהו מגדיר את עצמו אוהד די מושבע, סביר להניח שהוא לא עמד לוותר על הצפייה בפיינל-פור בכדורסל (ימים שלישי וחמישי), גמר הגביע בכדורגל (רביעי), וכמובן גמר הצ'מפיונס ליג בין ברצלונה למנצ'סטר יונייטד (שבת).

בחישוב גס: בפרק זמן של 4 יממות, חלק גדול מאיתנו יקדישו לפחות 10% מהזמן שלהם לצפייה באירועי ספורט חיים בטלוויזיה.

אין שום פלטפורמה טלוויזיונית שצמחה בעשורים האחרונים יותר מספורט. השפע הוא כבר הרבה יותר מעצום. בארה"ב מנסים מדי שנה לכמת את היכולת של האדם לצפות בטלוויזיה, ובכל שנה - בין היתר בגלל שיש עלייה בנפח הצפייה בספורט - המספרים בעלייה.

לפי מחקר של חברת נילסן, האמריקני הממוצע צופה ביום מעל 4 שעות בטלוויזיה. במלים אחרות: עד גיל 65 הוא מקדיש 9 שנים מלאות מחייו לצפייה בטלוויזיה.

הספורט, כאמור הוא אחת מהסיבות הישירות לכך. הכניסה של חברות הכלים והלוויין והניסיון "לגנוב" צופים לערוצי הברודקאסט נעשה בין היתר באמצעות הוספה מאסיבית של תכני ספורט. ב-2009 כמות שידורי הספורט החיים בארה"ב בלבד התנפחה ל-43.7 אלף שעות. כלומר, ממוצע של 119 שעות של שידורי ספורט חיים ביממה בארה"ב בלבד.

אצלנו המגמה דומה: נכון להיום יש 11 ערוצי ספורט ישראליים, כולל ערוצי ה-HD למיניהם, בהשוואה ל-3 בלבד לפני עשור. ערוצי הברודקאסט בישראל הקדישו ב-8 החודשים האחרונים לא פחות מ-70 ערבי צפייה בפריים-טיים לשידורי ספורט חיים, מה שאומר שב-30% מערבי השבוע יש ספורט בפריים-טיים בברודקאסט.

***

ובתוך כל אלה יש את אתרי האינטרנט. מחקר מקיף של נילסן, העוסק בהרגלי הצפייה של האמריקנים בספורט מנסה לענות על השאלה - במה שונה צריכת התוכן של אוהדי ספורט באינטרנט.

אם למישהו נראה לעיתים שיותר ויותר אתרי ספורט פונים לכיוון צהוב ועוזבים את התוכן "האמיתי" של הספורט, המחקר של נילסן מראה שהם לא טועים: בעוד שבטלוויזיה צורכים ספורט לצפייה בעיקר בשידורים חיים, האינטרנט מעניק לאנשים תוכן עשיר בעיקר בדברים שמחוץ למגרש.

דוגמא: טייגר וודס נחשב לספורטאי הפופולרי בארה"ב ברוב העשור האחרון. במהלך 2009 לא היה יום אחד במהלך השנה שהבאזז האינטרנטי היומי סביבו עמד על פחות מ-5,000 אזכורים בבלוגים או בטורים, לא משנה באיזה טורניר התחרה או איזה תואר לקח.

ביום בו חברת EA Sports שחררה לשוק את משחק הווידיאו החדש שלו, כמות הבלוגים והאזכורים של טייגר באינטרנט קפצה לסביבות 8,000 ביום אחד. אבל זה כמובן כלום לעומת ה-2 בדצמבר, כאשר ג'יימי גרובס האשימה את טייגר בקיום יחסי מין איתה, ורק באתו יום "נהנה" טייגר מ-73 אלף אזכורים באתרים ובבלוגים שונים.

אירועי ספורט גדולים ככל שיהיו, לא מצליחים להפוך לאירועים אינטרנטיים, בעיקר מאחר שהם אירועים טלוויזיוניים, והכוח שלהם הוא בצפייה במשחק עצמו.

ב-2010, למרות שלל אירועי ספורט ענקיים - האמריקנים שוב מצאו את עצמם מתעניינים באירועים שהתרחשו בעיקר מחוץ למגרש. אירוע הספורט המסוקר ביותר מבחינת תוכן ב-2010 היה "The Decision" ב-8 ביולי, האירוע שבו בחר לברון ג'יימס לעבור לשחק במיאמי היט: לא פחות מ-90 אלף אזכורים בבלוגים ובאתרים שונים. אחריו מופע המחילה והחרטה של טייגר וודס ב-13 בפברואר, שהביא לבאזז תוכן של 60 אלף טורים, בלוגים ואזכורים.

כמה ה"צהוב" והדברים שמסביב עולים על הדברים המהותיים? ב-5 ביולי, אז שבר רוג'ר פדרר את שיא הגראנד סלאמים של פיט סמפראס, זכה הטניסאי ל-5,000 אזכורים, טורי פרשנות ובלוגים - רבע מכמות הניתוחים והתוכן שסיפק כמה שבועות מאוחר יותר טייגר וודס כשהתנגש עם מכוניתו בעץ.

מה עוד אפשר ללמוד מהמחקר של נילסן? שאוהדי ספורט בכל זאת צופים יותר ויותר באירועי ספורט דרך פלטפורמות אחרות מטלוויזיה. ה"מארץ' מדנס", טורניר המכללות הארצי בכדורסל שנערך במארס 2009, הביא באותו חודש לאתר cbssports שמחזיק בזכויות 18.12 מיליון גולשים, לעומת 10 מיליון גולשים בחודש שלפני הטורניר. במהלך החודש, זמן הגלישה הכולל באתר של cbs הסתכם ב-380 מיליון דקות.

גם פלטפורמת הצפייה בסלולר חיה ונושמת: כמעט 4% מהאוכלוסייה ההיספנית בארה"ב דיווחה כי צפתה בחלקים מטורניר גביע העולם בכדורגל ב-2010 באמצעות טלפונים סלולריים.

***

מה קורה בישראל? כמות האנשים השונים שגולשת באתרי הספורט המובילים בישראל נוגעת ב-200 אלף איש ביום (לאתר), פחות או יותר כמות האנשים שצופים בטלוויזיה במשחק כדורגל בליגת העל.

"יש 3 דברים שהכי מעניינים את הגולש הישראלי - מכבי תל-אביב כדורסל, ברצלונה וכדורגל ישראלי. מכבי תל-אביב כדורסל ברמת העניין היא דרגה אחת מעל כולם", אומר עורך של אתר ספורט מוביל בישראל. "אבל מה שקורה עם ברצלונה בתקופה האחרונה מבחינת הגולש הישראלי היא תופעה לא פחות ממדהימה, עד כדי שהיא נוגסת מההגמוניה של מכבי".

ומה עוד מאפיין את גולש הספורט הישראלי? "הוא צורך את האינטרנט יותר ויותר באירועים שהוא לא יכול לראות בטלוויזיה. כלומר, אפשר לזהות בבירור פיקים של כניסות לאירועי ספורט שמשודרים בערוצים בתשלום, וזאת הדרך שלו לעקוב אחריהם".