"אם ממשלת יוון לא תאיץ הרפורמות, הכלכלה שלה תקרוס"

אומר פול תומסן, האחראי על דיוני החילוץ של יוון מטעם האיחוד האירופי וקרן המטבע ■ "אם יוון לא תפעל, לא נעמוד ביעדים" ■ תומסן דן בהרחבת הסיוע של יוון בכ-12 מיליארד אירו

יוון חייבת "להאיץ" את הארגון מחדש של חובה, או שניסיונות כלכלתה להתאושש "לא יעמדו במתקפה" אותה היא חווה, אמר אתמול (ד') פול תומסן, שמנהל את דיוני החילוץ של כלכלת יוון מטעם קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי.

"חיוני שיוון תאיץ משמעותית את צעדיה לבנייה מחדש של חובה בסקטור הציבורי", אמר תומסן. תוסמן הזהיר כי במידה והרפורמות לא יתבצעו במדינה במהירות, ה"שיפוץ" שנעשה בכלכלתה בשנה שעברה בהובלת קרן המטבע והאיחוד האירופי, שחילצו את יוון מפשיטת רגל באמצעות הלוואות ענק, "פשוט יקרוס".

"במידה וצעדים נוספים לא יינקטו, יוון לא תתאושש"

תומסן שוהה כעת באתונה יחד עם בכירים פיננסיים מהאיחוד האירופי והבנק המרכזי של האיחוד, במסגרת הביקורת הרבעונית, ובמטרה להחליט אם יוון תזכה להרחבות בתוכנית החילוץ שלה, בדמות הלוואה נוספת בהיקף 12 מיליארד אירו החודש. נציין כי תוכנית החילוץ המקורית של יוון הינה בהיקף 110 מיליארד אירו במשך 3 שנים.

"אני מברך את מאמציה של ממשלת יוון להתאושש", אמר תומסן. "אולם, במידה וצעדים נוספים לא יינקטו, לא נצליח לעמוד ביעדים השנתיים שלנו בכל הקשור להתאוששות הכלכלה במדינה".

גם גורם בכיר בקרן המטבע, שסירב להזדהות, התייחס להתאוששותה של יוון: "ההתאמות שנעשו בכלכלה של יוון מרשימות מאד", אמר. "אבל עדיין יש בפנינו כברת דרך לעשות - אני חושב שזה אפשרי, אבל זה לא יהיה קל".

מרבית האנליסטים מאמינים שיוון תיאלץ בסופו של דבר לארגן מחדש את חובה העצום, בהיקף של 340 מיליארד אירו (483 מיליארד דולר), אשר נראה שרק תופח, בעודה מתקשה לגייס הלוואות חדשות לקראת השנה הבאה.

לפי התחזית הכלכלית הדו שנתית שפירסמה הנציבות האירופית בסוף השבוע, החוב של יוון יעלה השנה ל-157.7% מהתוצר ויזנק ל-166.1% ב-2012 - מעל לרמות של 150.2% ו-156%, בהתאמה, בהערכות קודמות. לפי הנציבות, כלכלת יוון צפויה להתכווץ השנה ב-3.5%.