אחד העם סגרה בירידות; אלביט הדמיה צנחה ב-17.7%

האם פישר יעלה הריבית או יותירה על כנה? ■ EMG בחילוקי דעות עם מצרים על העלאת מחירי הגז ■ ירידות חדות בכיל וגזית וגלוב

המסחר בבורסה באחד-העם התנהל היום (ב') בירידות שערים למין הפתיחה, ברקע סגירת המסחר בטריטוריה השלילית אתמול וירידות שערים חדות בבורסות אירופה. גם החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט אותתו במשך כל היום על פתיחה בירידות שערים. כמו כן, בשוק המתינו היום בדריכות לפרסום החלטת הריבית בשעה 17:30.

חששות מומחים ברחבי אירופה מהחרפת משבר החוב, הוסיפו להכביד היום על המסחר. זאת על רקע הורדת דירוג תחזיות חובה של איטליה מ"יציב" ל"שלילי" על ידי סוכנות הדירוג S&P, וכן עקב התגברות השמועות סביב חוסר יכולתה של יוון לפרוע את חובותיה בתוך 3 שנים, במסגרת תוכנית החילוץ שגובשה לה. טלטלות אלה מתפרשות כחמורות ומשמעותיות עוד יותר, על רקע פרישתו של יו"ר קרן המטבע הבינלאומית דומיניק שטראוס-קאהן מתפקידו, מה שמותיר את אחד הגופים הפיננסיים החזקים והמשמעותיים בעולם ללא הנהגה מכוונת קבועה, עד לבחירתו של מחליף ביולי הקרוב.

כאמור, בשוק המתינו היום בדריכות להחלטת הריבית בשעה 17:30, כאשר כבר חודשים רבים לא זכורה מחלוקת כזו בקרב כלכלני המאקרו בשוק ההון סביב ההחלטה. לפי סקר תחזיות האנליסטים של סוכנות "בלומברג", החזאים חלוקים בדעתם לגבי הצעד בו ינקוט הנגיד סטנלי פישר החודש. כזכור, בחודשיים האחרונים פישר לא העלה את הריבית ובחודש פברואר הוא הקפיץ אותה בשיעור חד של 0.5%, והעמידה על 3%. צעד זה נועד לקרר את האינפלציה ולהוריד את ציפיות האינפלציה, כמו גם להילחם בבועת הנדל"ן.

מנגד, הדבר תרם להיחלשות הדולר, ששהה ערב ההחלטה מעל רמה של 3.6 שקלים ומאז ירד אף מתחת ל-3.4 שקלים, והתאושש לכיוון ה-3.5 שקלים. בקרב 20 הכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג, 11 מעריכים כי פישר יעלה היום את הריבית ב-0.25% ואילו 9 מעריכים שהריבית תיוותר ללא שינוי. אף כלכלן אינו סבור כי הריבית תעלה בשיעור של 0.5%. נציין כי הציפיות להעלאת הריבית התמתנו בעקבות פרסום נתוני האינפלציה והצמיחה בשבוע שעבר.

אלביט הדמיה צוללת

בזן וקבוצת "ים תטיס" של קבוצת דלק ונובל אנרג'י חתמו בסוף השבוע על הסכם אספקת גז טבעי בנוסף להסכם הקיים עם חברת EMG. הסכם הגז הנוסף נחתם בעיקר לאור העיכובים באספקת הגז מחברת EMG ובשל הצורך של החברה לעמוד במחויבות לרמת הפליטות שנקבעה על ידי המשרד להגנת הסביבה, לאחר שחברת נתיבי הגז הטבעי ובזן השלימו את חיבור צנרת הגז הטבעי למפעלי הקבוצה.

ברקע, חברת EMG אמנם העריכה בשבוע שעבר שהזרמת הגז הטבעי לישראל צפויה להתחדש לקראת סוף החודש, אבל ייתכן מאוד שזה לא יקרה: העיתון "אל-מסרי אל-יום" דיווח אתמול אודות חילוקי דעות בין הצדדים בנוגע להתאמה במחיר (מצרים דורשת העלאה משמעותית של המחיר). על פי הדיווח, חברת EMG הביעה הסתייגויות מהעלאת המחיר המוצעת ואילו ישראל דחתה לחלוטין את ההצעות שהועלו.

כמו כן, בזן דיווחה היום תוצאותיה הפיננסיות לרבעון הראשון של שנת 2011, ומציגה רווח נקי של 6 מיליון דולר, זאת בהשוואה להפסד של 4 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2010. הרווח התזרימי (EBITDA) המאוחד המנוטרל של החברה הגיע ל-55 מיליון דולר, זאת לעומת רווח של 33 מיליון דולר ברבעון הראשון בשנה שעברה. הרווח התזרימי (EBITDA) במגזר הפטרוכימיה, הסתכם בכ-49 מיליון דולר בהשוואה ל-30 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מניית אלביט הדמיה , הפועלת בעיקר בתחומי הנדל"ן המניב והמלונאות בחו"ל, המשיכה לאבד גובה היום. לא ברור מה הניע את כדור השלג הזה, אך ל"גלובס" נודע שסיבה אפשרית לדאגה הם חובות של החברה הפרטית אירופה ישראל, באמצעותה מחזיק מוטי זיסר את מניות השליטה באלביט הדמיה.

מכה קשה לחברת כיל : השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ושר התיירות סטס מיסז'ניקוב הציגו היום במסיבת עיתונאים מיוחדת את החלטתם בנוגע לפתרון הקבע לבעיות הסביבתיות והתיירותיות בים המלח. במרכז ההחלטה, קבעו כי הפתרון הסופי להפסקת העלייה במפלס בריכה 5 שלחופה שוכנים בתי המלון באזור עין בוקק היא קציר מלח. השניים קבעו כי האחריות על מימון הליך זה חלה במלואה על מפעלי ים המלח של כיל.

דלק אנרגיה פרסמה את דוחותיה הפיננסיים לרבעון הראשון של שנת 2011, אותו היא מציינת כרבעון החזק ביותר של החברה מאז הקמתה. בשורה העליונה רשמה דלק אנרגיה הכנסות של כ-124 מיליון שקל, עלייה של כ-41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, רשמה דלק אנרגיה זינוק חד של יותר מפי שלוש ברווח הרבעוני שהסתכם בכ-71.5 מיליון שקל, לעומת 17.1 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מיליון שקל - זהו ההפסד שרשמה חברת הנדל"ן גזית גלוב ברבעון הראשון של השנה, לעומת רווח של 218 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. למרות הגידול בהכנסות וברווח הגולמי והתפעולי, גזית גלוב רשמה הפסד בשורה התחתונה בשל זינוק בהוצאות המימון, שנבע בעיקר משערוך מכשירים נגזרים פיננסיים (בעיקר עסקאות SWAP).

טבע הוסיפה לרכז עניין כבשגרה על רקע המלצה שורית שקיבלה מהבלוגר ג'יימס הרטג'י מאתר המשקיעים הפופלרי "סיקינג אפלא", במסגרתו כותב הרטג'י כי "לטבע פוטנציאל גדול ואני צופה שהיא תזנק כל הדרך ל-80 דולר". הרטג'י מתייחס בסקירתו לנתונים הפיננסיים החזקים של טבע.

העיתון "מעריב " שנמצא בתהליך של העברת השליטה לקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, דיווח אתמול בערב על תוצאות חלשות מאוד ברבעון הראשון של 2011. הכנסות "מעריב" ברבעון הראשון של 2011 הסתכמו בסך של כ-70.3 מיליון שקל, לעומת כ-91.5 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד.

דלק ישראל ריכזה עניין על רקע הודעתה אתמול כי חתמה על הסכם לרכישת 50% מרשת קפה ג'ו. לפי הערכות בשוק, מחזור מכירות הרשת עומד על 150 מיליון שקל בשנה במחירים לצרכן. הרשת מונה 64 סניפים, שניים מתוכם נפתחו במהלך השנה הנוכחית.

חברת קמהדע דיווחה רק אתמול לבורסה כי הבנק הבריטי ברקליס הפך לבעל עניין בחברה כבר ב-21 במארס, עת רכש בעסקה מחוץ לבורסה 5,665 מניות לפי מחיר של 2,888 אגורות למניה, כך שהתמורה ששולמה בעסקה האחרונה הינה של כ-163 אלף שקל.

היום עושה את דרכה לבורסה רשת דיסקאונט נוספת - ויקטורי, שבסיסה בערי הדרום ואשר נמצאת בשליטת משפחת רביד.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]