מאסר וקנסות לבעלי השליטה לשעבר בכים ניר בגין גניבה מהחברה

מישה קרקובסקי, שכיהן כמנכ"ל וכדירקטור בכים ניר, נדון ל-11 חודשי מאסר וקנס של 100 אלף שקל ■ דן קריב, מ"מ יו"ר דירקטוריון החברה, נדון ל-9 חודשי מאסר וקנס של 80 אלף שקל

בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (ה') את עונשיהם של בעלי השליטה לשעבר בחברה הציבורית כים ניר (שעסקה מתן שרותי תעופה וטייס), שהורשעו על-פי הודאותיהם במשיכות כספים אסורות מהחברה, שלא לשם קידום מטרותיה ובניגוד לחוק.

על מישה קרקובסקי, שכיהן כמנכ"ל וכדירקטור בכים ניר והורשע בעבירות מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות על חוק ניירות ערך, נגזר עונש של 11 חודשי מאסר וקנס של 100 אלף שקל. על חברת כים ניר עצמה הוטל קנס של 80 אלף שקל.

על המשנה למנכ"ל החברה, נועם רייך, שהורשע בעבירות של סיוע למירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות לפי חוק ניירות ערך, נגזר עונש של 11 חודשי מאסר וקנס של 50 אלף שקל.

על דן קריב, מ"מ יו"ר דירקטוריון החברה, שהורשע בעבירות של מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד וקבלת דבר במירמה, נגזר עונש של 9 חודשי מאסר וקנס של 80 אלף שקל.

העבירות שבוצעו על-ידי הנאשמים פוגעות פגיעה של ממש במנגנונים ובגורמים השונים שנועדו לריסון כוחם של בעלי שליטה בחברות, כמו גם בשומרי הסף כדון הדירקטוריון, וועדת הביקורת והאסיפה הכללית ויש במעשים כאלה לפגוע פגיעה של ממש באמון המשקיעים בשוק ההון", כתב השופט אבי פורג בגזר הדין.

השופט ציין כי פעילות הנאשמים הייתה שיטתית ונעשתה באופן מתוכנן, תוך פגיעה משמעותית בקופתה של החברה הציבורית.

"בסופו של יום הנאשמים הודו כי נמשכו מחשבונות כים ניר סכומים משמעותיים, והם לא הוחזור למעט 460 אלף שקל", כתב פורג.

כתב האישום נגד קריב, קרקובסקי, לבבי ורייך, הוגש בדצמבר 2008, והם הואשמו שגנבו מהחברה מאות אלפי דולרים, בין היתר לכיסוי חובות שלהם (למעט רייך) לשוק האפור.

על-פי כתב האישום, בשנים 2002-2004 משכו לבבי וקרקובסקי, בסיועו של רייך, 370 אלף דולר ו-750 אלף שקל מכים ניר ומהחברות-הבנות, לשימושם האישי ולשימושו של קריב ולהחזר חובותיהם האישיים. זאת, תוך הפרת אמון וללא זכות שבדין וללא אישור מנגנוני החברה, תוך שהם עושים בכספי קבוצת כים ניר כבשלהם.

לאחר שנמשכו הכספים הציגו הנאשמים מצגים כוזבים ביחס לטיבן של המשיכות בהנהלת החשבונות ובדוחות החברה, באופן הנחזה להיות כאילו המשיכות בוצעו במסגרת מהלך עסקיה הרגיל של החברה. בין היתר, הם זייפו מסמכים, אישורים כוזבים ותשובות כוזבות על מנת לשלוח ידם בכסף שמשכו ולהסתיר את עצם משיכתו, וכך גרמו לדיווחים כוזבים בדוחות החברה.