צמיחה מאכזבת בארה"ב: התמ"ג הרבעוני עלה רק 1.8%

שיעור צמיחת התמ"ג הרבעוני נמוך בהרבה מתחזיות האנליסטים, שציפו לצמיחה של 2.2% ■ מדד התביעות לדמי אבטלה עלה ל-424 אלף תביעות השבוע - מעל תחזיות האנליסטים

בזירת המאקרו בארה"ב, פורסמו היום בשעה 15:30 (שעון ישראל) הערכה נוספת לתוצר הלאומי גולמי לרבעון הראשון, ממנה עולה כי התמ"ג צמח ב-1.8% בלבד הרבעון.

יש לציין כי שיעור צמיחת התמ"ג הרבעוני נמוך בהרבה מתחזיות האנליסטים, שציפו לצמיחה בשיעור של 2.2%. ההפתעה הגדולה ביותר נוגעת להערכות לגבי מדד הצריכה הפרטית, שעלה ב-2.2% בלבד לעומת תחזיות לעלייה של 2.7%.

"ההאטה באה בגלל גידול חד בייבוא, שנגרם בשל התייקרות הנפט ומוצריו. גידול זה מוציא את העוקץ מההשפעות החיוביות שהיו (לפחות עד לאחרונה) לפיחות בדולר על הייצוא", כותב רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות. "בשל ההתייקרויות, ההכנסה האישית הפנויה נשחקה והביקושים המקומיים הגיבו בהתאם - האטה בצריכה הפרטית וכן בהשקעה העסקית. לפי נתוני ההזמנות ממפעלים בארה"ב, לא מסתמנת התאוששות בזמן הקרוב".

מנחם מסביר כי "בתנאים אלה, ניתן לומר שההתאוששות בכלכלת ארה"ב נמשכת, אך היא עדיין שברירית ומהוססת ולא תפסיק להבראת שוק העבודה. אנו חוששים כי השיפור המיוחל באבטלה לא יקרה בקרוב וגם התעסוקה לא תמהר לגדול", דברי מנחם. "יותר מכך: שוק העבודה, כהרגלו, יגיב לאט ובפיגור, גם כשהמשק האמריקני יצמח מהר יותר. נתוני הבקשות החדשות לדמי האבטלה, הרחוקים 'מלאיים' על רף ה-400 אלף, משקפים זאת היטב".

"ירידה ולו הקלה ביותר של התמ"ג מתחת לתחזיות עשוייה להוביל את המשקיעים לברוח לגבעות שוב", התייחס לחדשות קמרון פיקוק, אנליסט בבית ההשקעות IG. קבוצת האנליסטים של אתר מרקטווץ' ציפתה לגידול של 2.2% בתמ"ג האמריקני ברבעון הראשון, בהשוואה להערכות קודמות לעלייה של 1.8% בלבד.

באותה השעה, פורסם מדד התביעות השבועי לדמי אבטלה, שעלה ב-10 אלף תביעות ל-424 אלף תביעות בשבוע שהסתיים ב-21 למאי, כך מדווחת מחלקת התעסוקה האמריקנית.

זאת, בהשוואה לציפיות ל-414 אלף תביעות בלבד, לעומת 409 אלף תביעות בשבוע שעבר. קבוצת האנליסטים של מרקטווץ' ציפתה דווקא לירידה בכמות התביעות, ל-405 אלף תביעות בלבד.

הממוצע השבועי של תביעות חדשות במהלך ארבעת השבועות האחרונים ירד ב-1,750 ל-438,500 תביעות. כאשר נתון זה נחשב כמדוייק יותר בכל הקשור להערכת שיעור האבטלה בארה"ב.

בתוך כך, כמות האמריקנים אשר מקבלים דמי אבטלה מלאים ירד השבוע ב-46 אלף ל-3.69 מיליון מובטלים. כמות האמריקנים המקבלים הטבות מדינה כלשהם צנחה ב-196,976 ל-7.74 מיליון בשבוע שהסתיים ב-7 במאי, רף שפל לנתון המדובר מזה יותר משנתיים.