רשתות השיווק סוגרות רבעון ראשון: ממשיכות להרוויח יפה

קמעונאיות המזון הציבוריות - שופרסל, רבוע כחול, רמי לוי, כמעט חינם וטיב טעם - מציגות צמיחה ברבעון הראשון של 2011 ■ עם זאת, בהוצאות של כולן חלה עלייה, והרווחיות התפעולית ירדה

חרף המגמה השלילית בשוק המניות בחודש האחרון, צלחה רשת הדיסקאונט ויקטורי בהצלחה את המכרז המוסדי לקראת הנפקתה בבורסה, שהתקיים השבוע. ביקושי יתר נאים נרשמו בהנפקת האקוויטי המשמעותית הראשונה לשנת 2011, ובעקבותיהם התקבלה החלטה להגדיל את היקף הגיוס של רשת המזון המוזלת מ-50 ל-60 מיליון שקל.

תוצאות הרבעון הראשון ל-2011 של 5 רשתות המזון שכבר נסחרות בבורסה של תל-אביב מסייעות להבין את ההיענות של השוק למהלך של ויקטורי (הגם שמחצית הגיוס המוסדי הושג מחברות בענף: המתחרה רבוע כחול והספקית נטו).

הנתונים שמציגות החברות במהלך התקופה מזכירים שוב למשקיעים כי למרות הקולות הרמים שמספרים על תחרות מתגברת, כל החמש ממשיכות להרוויח ומצליחות לצמוח, כפי שעשו גם בשנה החולפת.

0.1% זהו שיעור הצמיחה המינימלי בענף אותו הציגה רשת טיב טעם , היחידה מבין רשתות השיווק הציבוריות שלא מפעילה חנויות "הבי דיסקאונט". זה, אגב, לא מנע ממנה לעבור מהפסד של 4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2010 לרווח נקי של 2.4 מיליון שקל בזה החולף.

מועד חג הפסח, שחל השנה ברבעון השני ואשתקד ברבעון הראשון של השנה, משפיע הן על השינויים בהיקפי המכירות והן על רמת הרווחיות, שיורדת לקראת מבצעי החג. למרות זאת, טיב טעם הצליחה לשמור על היקף מכירות דומה לאשתקד, ובזכות יישום תוכנית ההבראה שיזם בעל השליטה ברשת, חגי שלום, מאז רכש בה את השליטה בסוף 2009, הציגה החברה שיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית שהשתרשר לשורה התחתונה.

כמעט חינם ורמי לוי, צמד הנציגות של מגזר רשתות הדיסקאונט בבורסה, המשיכו ליהנות ממגמת ההתרחבות שבאה לידי ביטוי בקפיצה דו-ספרתית במכירות, למרות עיתוי פסח.

לעומתן, ענקית הקמעונאות רבוע כחול נפגעה מעיתוי החג, ובשל כך הכנסות מגזר הסופרמרקטים שלה נשחקו ב-3.2%, וירדו ל-1.6 מיליארד שקל (סך ההכנסות של הקבוצה זינק ב-102% ל-3.7 מיליארד שקל בשל איחוד תוצאות חברת הדלק דור-אלון, שמוזגה לתוכה אשתקד).

תוצאותיה של רבוע כחול (ובשמה המלא, אלון החזקות ברבוע כחול) כוללות בנוסף לפעילותה הקמעונאות גם פעילויות בתחום הדלקים והנדל"ן. החברה של דודי ויסמן אמנם מציגה חלוקת תוצאות מגזרית, אולם זו אינה כוללת את התפלגות הרווח הגולמי והנקי שמניבה לה כל אחת מהפעילויות.

המתחרה המסורתית של רבוע כחול, רשת שופרסל , הצליחה להגדיל את המכירות שלה ב-1% ל-2.8 מיליארד שקל, לאחר שהגדילה את שטחי המסחר בכ-5%. לעומתה, שטחי המסחר של הסופרמרקטים של רבוע כחול התכווצו ב-0.3%, לאחר שבמהלך הרבעון סגרה הרשת 5 סניפים.

1.87% זהו שיעור הירידה במכירות בחנויות זהות ברשת של רמי לוי , ירידה שגם היא מיוחסת למכירות הפסח, ומהווה שינוי מגמה מזו שאליה הרגיל לוי את המשקיעים בשנים האחרונות. ברשת מייחסים את הירידה במכירות חנויות זהות לפעילות סניפי הרשת בירושלים, שבנטרולם עלו המכירות בחנויות זהות בכ-1%.

בסעיף זה בולטת לחיוב רשת כמעט חינם (צים שיווק ), שהונפקה אשתקד בהצלחה גדולה, עם עלייה של 2.57% במכירות חנויות זהות. טיב טעם מסתפקת בעלייה של 0.6%, ואילו המכירות בחנויות זהות של שתי הגדולות - שופרסל ורבוע כחול - נשחקו ב-2.9% וב-2.1%, בהתאמה. שתיהן מדגישות כי המכירות בחנויות זהות בניטרול נתוני פסח עלו ב-2%-2.5%.

האנליסט מאיר סלייטר מדש ברוקראז' מציין כי "מעבר לירידה במכירות בחנויות זהות, ניתן לראות גם מגמה של ירידה במכירות למ"ר". סלייטר מוסיף כי "מכך ניתן להניח החברות צומחות וממשיכות לפתוח סניפים, בסניפים החדשים המכירות נמוכות יותר. זו מגמה צפויה, אבל היא בהחלט מראה שיש פה שטחי מסחר פחות רווחיים".

6.4% זה שיעור הרווח התפעולי של רמי לוי, שממשיכה להותיר מאחור בפרמטר הזה את מתחרותיה הגדולות והקטנות. בהשוואה לנתוני 2010, כל החברות סבלו מעלייה בהיקף ההוצאות - בין היתר בגלל עליית מדד המחירים לצרכן - והרווח התפעולי של כולן נמצא במגמת נסיגה.

לגבי הנתונים של רשת כמעט חינם בפרמטר הזה, צריך להזכיר כי היא נהנתה ברבעון החולף מעליית שווי נדל"ן של כ-2.2 מיליון שקל, ובנטרולו, שיעור הרווח התפעולי שלה עומד על 3.6%, לא רחוק משיעור הרווח התפעולי של רבוע כחול, העומד על 3%.

שיעור הרווח התפעולי של שופרסל גבוה יותר מ-4%, ובעניין זה ציין עם פרסום הדוחות מנהל העסקים הראשי של הרשת, ריצ'י האנטר, כי "זה נתון בקנה-מידה של רשתות קמעונאיות מובילות באירופה".

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, אמר בתגובה לדוחות כי החברה מתכננת "להישאר בפורמט של 50% הבי דיסקאונט ו-50% חנויות בעיר, עניין שיסייע לנו לשפר את הרווחיות התפעולית. כל השחקנים נעים בין 3%-4%, ועל ציר הזמן אני מאמין שהנתון הזה ישתפר אצלנו".

61 מיליון שקל. זהו הרווח הנקי הגדול ביותר בענף, והאחראית לו היא רשת שופרסל, רשת המזון הגדולה בישראל. למרות ירידה של 14% ברווח הנקי, שנרשמה בעקבות גיוס חוב של כ-800 מיליון שקל ועליית מדד המחירים לצרכן, הרווח הנקי של שופרסל ברבעון הראשון כפול מזה של רבוע כחול, השחקנית השנייה בגודלה בשוק.

19% זהו שיעור שטחי המכירה של 3 הרשתות הקטנות יותר (הכוונה היא רמי לוי, כמעט חינם וטיב טעם) מסך שטחי המכירה של שופרסל. אלה מסתכמים ב-104 אלף מ"ר יחד, לעומת 546 אלף מ"ר של שופרסל. שטחי המסחר של רבוע כחול מגיעים לכ-370 אלף מ"ר.

נציין כי שטחי המסחר שמחזיקות החברות הקמעונאיות יכולים להדגים שוב את ההיבדלות של טיב טעם, המחזיקה בכ-45 אלף מ"ר אשר פרוסים על פני 28 סניפים, לעומת זאת, כמעט חינם מפעילה רק סניף אחד פחות (27 סניפים) על פני שטח קטן בכ-30% (32 אלף מ"ר).

קמעוניות המזון
 קמעוניות המזון