מצרים: אלפים מפגינים בכיכר תחריר; חשש ממהומות

ההמונים מוחים על המעבר האיטי לדמוקרטיה ועל העיכוב בעמדתו לדין של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק ■ במקביל, אלפי בני אדם מפגינים ברחבי סוריה

חודשים ספורים לאחר שוך ההפגנות בכיכר תחריר שבקהיר - יצאו היום (ו') שוב לרחובות לתהלוכות מחאה בערים הגדולות שמכונות "הפגנת המיליון". ההמונים ידרשו מן השלטון הצבאי להמשיך לזרז את המעבר לדמוקרטיה ולהעמיד לדין את מובארק, בני משפחתו ואנשי שלטונו. בכיכר תחריר מפגינים בשעה זו כ-1,000 בני אדם.

ההפגנות יצאו לדרך לאחר תפילות יום השישי במסגדים. החשש הוא מפני התפתחות עימותים אלימים בין המפגינים לבין כוחות הביטחון. עם זאת, הודיע הצבא מראש כי לא ישלח כוחות לאזורי ההפגנה.

המחאה המחודשת במצרים החלה לאחר שבממשל הזמני החלו להתגלע מחלוקות בנוגע לאופן וזמן העברת המדינה למשטר דמוקרטי. לאחרונה הודיע הצבא על הכוונה לדחות את הבחירות שהיו אמורות להיערך בספטמבר הקרוב למועד לא ידוע.

בנוסף, גם המשבר הכלכלי החריף שפקד את המדינה מעורר את זעם ההמונים, ולכך מצטרפת העמדתו לדין של מובארק - שמעוכבת בינתיים.

במקביל, המחאות בסוריה עולות היום מדרגה, עם התנגשויות אלימות בין מפגינים לבין כוחות הביטחון במספר מוקדים ברחבי המדינה. עד כה דיווחה האופוזיציה במדינה על 10 הרוגים מירי כוחות הביטחון בשני מוקדים שונים לפחות. העשרה נהרגו בהפגנות ברחבי המדינה, כשהמונים זועמים הסתערו לעבר כוחות הביטחון, אשר השיבו לעברם בירי מסיבי. במקביל, בעיר המזרחית דיר אל-זור התקבלו דיווחים על אש חיה שנורית לעבר המפגינים במקום שקוראים "להשליך את המשטר". בדיווח הזה לא נמסר על הרוגים או נפגעים.

באלבו קאמל מתגודדים עשרות מפגינים אשר קורעים את תמונותיהם של נשיא סוריה בשאר אסד ומנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. גם שם התקבלו דיווחים על אנשי כוחות הביטחון שמנסים לפזר את ההפגנות. ההפגנות התחדשו היום בעקבות קריאת האופוזיציה להחמיר את המחאה נגד השלטון. מוקדים נוספים של ההפגנות מורגשים גם בחומס, בניאס ולטקיה ועוד. רק השבוע דווח כי מאז פרוץ המהומות נהרגו למעלה מ-1,000 מפגינים.