מה, עכשיו נפסיק לדבר בסלולר?

לא צריך להיבהל מהודעת ארגון הבריאות - אבל גם לא למהר לאמץ את "הדור הרביעי"

השבוע (ד') פירסמה הוועדה לחומרים מסרטנים של ארגון הבריאות העולמי כי השימוש בטלפון סלולרי מהווה "מסרטן אפשרי" בהקשר של סרטן המוח. מדובר בקטגוריה 2B של חומרים או תהליכים מסרטנים, שהיא הקטגוריה הנמוכה ביותר מבחינת רמת הוודאות.

חשוב להבין כי החלטת הוועדה של ארגון הבריאות העולמי איננה מבוססת על מחקר או מידע חדש שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה, אלא על ניתוח של כלל הידע המדעי המחקרי הקיים כיום, ואשר הצטבר במחקרים שנערכו במעבדה ובבעלי חיים, ובמחקרים אפידמיולוגיים בבני אדם. מחקרים אלה הניבו תוצאות סותרות.

עם זאת, הוועדה החליטה כי קיים מספיק מידע כדי להכריז על השימוש כ"מסרטן אפשרי". על מנת לאשש סופית את המסקנות יידרש מחקר נוסף, ארוך שנים, אך ארגון הבריאות העולמי הגיע למסקנה כי לא ניתן להמתין למסקנות סופיות ולנקוט כבר כעת את הצעדים המתבקשים.

חלוקה לשתי רמות

ומהם אותם צעדים שיש לנקוט כעת? ניתן לחלק את הפעולות הנדרשות לשתי רמות: רמת המדינה, או החברה, ורמת הפרט.

ברמת המדינה מתבקשים מספר צעדים: יידוע הציבור בדבר האפשרות (אך לא הוודאות) שקיים סיכון, ובמה הן הדרכים לצמצם אותו; קידום המשך מחקר בדבר ההשפעות האפשריות של השימוש בטלפונים סלולריים, תוך מעקב אחר מחקרים המתפרסמים בעולם; וגיבוש של מדיניות ממשלתית/ציבורית, בדבר האופן שבו תתפתח הטכנולוגיה של השימוש במערכות תקשורת סלולריות. ברמת הפרט, מומלץ ליישם את ההמלצות של משרד הבריאות.

משרד הבריאות כבר פעל, למעשה, בכל הצעדים המתבקשים עוד בטרם התפרסמה הודעת ארגון הבריאות העולמי, והתייחס לשימוש בטלפונים סלולריים כאל "מסרטן אפשרי" עוד בטרם ניתנה לכך "חותמת רשמית" של ארגון הבריאות העולמי. צעדים אלה כללו פרסום הנחיות בדבר הדרכים לצמצום החשיפה (ראו "שאלות ותשובות"), מעורבות במחקר ואף יוזמה להקמתה של יחידה לקרינה במשרד הבריאות.

כמו כן, משרד הבריאות דורש כי ההשלכות הבריאותיות האפשריות יילקחו בחשבון בתכנון העתידי של מערכת התקשורת הסלולרית במדינת ישראל. מדובר בסוגיה מורכבת, שכן במקרה זה הטכנולוגיה מקדימה לעיתים את הרגולציה, ולכן חשוב שההתקדמות תיעשה בקצב מתאים, ותאפשר התייחסות לאותן השלכות בריאותיות.

הכוונה, למשל, למעבר לתקשורת מתקדמת יותר כגון "דור רביעי", אשר תאפשר העברה של תכנים נוספים ברשת הסלולרית. הרחבה כזו עלולה להביא להגברת השימוש ברמת הפרט ואף להגברת הסך הכולל של הקרינה הסלולרית שתיפלט לאוויר.

לסיכום, האמירה של ארגון הבריאות העולמי מחייבת את המדינות לנקוט את עיקרון ה"זהירות המונעת" בכל הקשור לשימוש בטלפונים סלולריים. אין זה אומר שיש המלצה להפסיק את השימוש בטכנולוגיה זו, אך ניתן להפעיל אמצעי זהירות סבירים, הן לגבי השימוש הנוכחי ובמיוחד לגבי אופן השימוש העתידי, כדי למזער את הסיכון, אם זה אכן קיים.

פרופ' איתמר גרוטו הוא ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.