יאיר שמיר צריך ללכת

כמה מביך לראות איש רב-הישגים כמו יאיר שמיר מתחנן להישאר בתפקיד. הנה תמונת האבסורד: פקיד ממונה, יו"ר חברה ממשלתית, מאיים על בעל הבית שלו, שר הביטחון אהוד ברק, שאם אחרי 6 שנים בתפקיד לא ימונה לעוד כמה שנים, העובדים יפגעו בטובת החברה, שהיא של הציבור. ("גלובס", אמש, מתוך ראיון שנתן שמיר ל"דיפנס ניוז"). ומי ההוא שמתהלך בפרוזדורים הגבוהים ביותר של השלטון ומאיים שאם לא יאריכו שוב לשמיר, רק אלוהים יודע איזו מהומה תקרה כאן? זהו חיים כץ, יו"ר הוועד. מבכירי ניגודי האינטרסים.

האינטרסים של שמיר ושל כץ מחוברים. שניהם רוצים לשרוד בג'ובים הנפלאים שלהם עוד כמה שנים. להנפיק ולהפריט את התעשייה האווירית? צחוקים. רק לפני כחודש וחצי, אחרי אחת מהכתבות של הזמן האחרון על הנה הנה עושים סדר, העובדים מסכימים, הולכים להנפקה והפרטה של תע"א - נשלח תזכיר לעובדים שחתום על-ידי חיים כץ, יו"ר ועד העובדים, וצבי גרינברג, יו"ר מועצת העובדים, האומר: אין שום סיכומים, לא דיברו איתנו, לא סיכמנו. תרגיעו.

לזכות ברק אפשר לומר שהחליט לסיים את כהונת שמיר על אף שהוא מודע היטב לקשר בין שמיר לכץ, ולסכנות הפוליטיות שיכולות לנבוע לו ולתנועת העצמאות שלו, אם יתעקש לעמוד בדרכו של כץ. אבל גם הוא כבר הבין שטובה גדולה ועתיד נכון לא יצמחו לתע"א אם יימשך החיבור שלה עם שמיר את כץ.

שלישיית השלטון

בתע"א מכירים את הישיבות, שם נקבעים העניינים, של הטריאומווירט: שמיר היו"ר, המכונה בלחש "הסאנשו פאנצ'ו של חיים", אריה פנסו, סמנכ"ל משאבי אנוש, משיאני השכר בשירות הציבורי והאיש שיציאתו לגמלאות נדחית זה שנים, וכמובן כץ - יו"ר עובדי תע"א, ח"כ מטעם הליכוד, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בחופשה ללא תשלום למעלה מעשר שנים מתע"א, המייסד והאיש החזק מאחורי סיעת "עוז", השותפה הקואליציונית הבכירה של עופר עיני בהסתדרות. כץ, עם האוטובוסים היוצאים מהתעשייה האווירית בדרכם לאירועי פריימריז, ועם רשימות מראש, מכתיר ח"כים בליכוד וגם בעבודה, ויש לו יד גם בש"ס. אחר כך הם הופכים לנושאי כליו, מרימים אצבע כשהוא מסמן להם.

"הרעיון הוא שתינתן לנו תקופת אינקובציה כדי להתכונן לקראת ההנפקה". אמר שמיר ל"דיפנז ניוז". במילים אחרות: תנו לנו, לי ולחיימק'ה שלי, עוד כמה שנים להתחמם בפגייה. בין כה בעוד 3 שנים ייצא חיים לגמלאות מתע"א ועיקר כוחו, הקשר לעובדים, יתחסל.

ברק הבין עוד דבר. שהסידור המעוות שסודר במיוחד לשמיר, בנו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר, גם לעמוד בראש חברה ממשלתית ענקית, מחזור שנתי של 3.5 מיליארד דולר, וגם להיות יו"ר במשרה חלקית, עם גמול שנתי בעד השתתפות בישיבות בלבד, איננה תקינה. התעשייה האווירית חייבת יו"ר אמיץ, ובמשרה מלאה. שכל זמנו ותשומת ליבו יוקדשו אך ורק לעתיד שלה. נקווה שהמחליף של שמיר ילמד את הלקחים.